Hej,

Har någon några erfarenheter eller åsikter om färdiga väggblock/väggsektioner kontra vägg byggd av lösvirke?

Jag surfade in på "tomoko hus" hemsida och hittade deras väggblock.
Det verkar vara mycket tidsbesparande, och det är ju tiden/arbetskraften som kostar i ett husbygge, som jag har förstått det hela.

Åsikter och eller erfarenheter?

Tacksam för svar!

/Kandersin

• Gilla
Ulbo
  • Laddar…
Jag har många bekanta som byggt sina hus med sektioner/block. Jag känner också en lokal välrenomerad byggfirma som bara bygger med block, konsekvent. Det innebär att husresningen tar någon dag, istället för veckor/månader med helt lösvirke. Sedan varierar det ju lite hur blocket byggs, vilka för och nackdelar systemet har och även vilken typ av konstruktion man är ute efter.

Om man har viljan att bygga själv, är block en mycket bra lösning, bara väga in och skruva fast.

Tack för bra info!!! Har du några namn på firmor som jobbar med detta, som jag kan kontakta för mer info?
Vi funderar på lösvirke och har tänkt att göra en hel del själva, så mycket man bara kan för att få ner kostnaderna!
Vår tanke är att bygga ett 1,5 plans hus i tys som ett ladhus, ca 80-100kvm i bottenyta och lite loft mm som övervåning. Vi vill ha ett hus med fri fönstersättning, dvs där det passar att ha fönster. Mer modernt snarare än traditionell förnstersättning. Tanken är också att så litet "takutstick" som möjligt från fasaden. Lite som Black Barn i stil, men med eget lagt pannplåt tak.

Tack igen!

MVH
Kandersin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.