2 623 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Hjälp en nykomling...snälla
Hej alla,
Har suttit här i några veckor och läst igenom mängder av matnyttiga och bra inlägg och tycker att jag lärt mig en hel del, men det finns forfarande en del frågor där inte femöringen vill trilla ner så att säga :
Så jag får väl helt enkelt börja ta del i forumet på an aktivare nivå och fråga själv
Min sambo och jag har börjat fundera på det här med att bygga hus, men jag kan väl inte påstå att vi är särskillt byggvana ngn av oss och arbetar dessutom heltid båda två.
Trots detta vill vi göra en del själva....sånt som vi vet att vi klarar.
Vi funderar -stomrest, isolerat, vatten,avlopp,el draget +förberett för vägghängd toa och putsad fasad klart från leverantör......går detta att få? :-[
Invändigt vill vi lägga golv, kakla, måla tapetsera, bygga kök, badrum osv själva....
Men hur gör man med besiktning, värdering och byggkreditiv när husföretaget gjort sitt och det är dags för oss att ta vid....det kan ju dröja flera, flera månader innan vi 2 heltidsarbetaden hunnit färdigställa huset till beboeligt skick?
Kanske äter kreditivräntorna upp de kr man tjänar på att köpa material och göra saker själv om det tar väldigt lång tid att bli klara?
Tack på förhand!
Har suttit här i några veckor och läst igenom mängder av matnyttiga och bra inlägg och tycker att jag lärt mig en hel del, men det finns forfarande en del frågor där inte femöringen vill trilla ner så att säga :
Så jag får väl helt enkelt börja ta del i forumet på an aktivare nivå och fråga själv
Min sambo och jag har börjat fundera på det här med att bygga hus, men jag kan väl inte påstå att vi är särskillt byggvana ngn av oss och arbetar dessutom heltid båda två.
Trots detta vill vi göra en del själva....sånt som vi vet att vi klarar.
Vi funderar -stomrest, isolerat, vatten,avlopp,el draget +förberett för vägghängd toa och putsad fasad klart från leverantör......går detta att få? :-[
Invändigt vill vi lägga golv, kakla, måla tapetsera, bygga kök, badrum osv själva....
Men hur gör man med besiktning, värdering och byggkreditiv när husföretaget gjort sitt och det är dags för oss att ta vid....det kan ju dröja flera, flera månader innan vi 2 heltidsarbetaden hunnit färdigställa huset till beboeligt skick?
Kanske äter kreditivräntorna upp de kr man tjänar på att köpa material och göra saker själv om det tar väldigt lång tid att bli klara?
Tack på förhand!
Slutbesiktning och värdering kan förstås inte göras innan huset är klart. Idag får man så låga kreditivräntor (en bit under 3 %), så det blir inte så stora pengar. Men det är klart, skall man bara jobba på kvällar och helger tar det lätt väldigt lång tid. Man bör nog se till att man har möjlighet att jobba effektivt sammanhängande, t.ex. på sparad semester.
Ta er inte "vatten över huvudet"! Det är mycket mera arbete att göra än man först tror. Och man måste ha tid. Även om det bara gäller vissa begränsade delar. Och så blir slutresultatet oftast sämre. Anlita entreprenörer som är kunniga.
Säkrast är att anlita ett företag som erbjuder totalentreprenad.
Lycka till!
Säkrast är att anlita ett företag som erbjuder totalentreprenad.
Lycka till!
Vi har gjort allt invändigt själva (vi är inte riktigt klara, men snart) utom elen.
Min sambo är egen företagare och har kunnat vara ledig hela sommaren och byggt, plus att vi fått lite
hjälp av släkt och vänner. Själv ägnade jag hela semestern åt bygget (och då menar jag hela, 10 timmar om dagen varje dag. Sammanlagt var jag nog ledig två hela dagar på fyra veckor).
Det viktigaste är nog att ni är helt säkra på att båda vill bygga. Om en av er är osäker kan det nog bli slitningar i förhållandet, det är ju både slitsamt och bökigt. Men när man väl tagit sig igenom det värsta så är det helt klart värt det.
Min sambo är egen företagare och har kunnat vara ledig hela sommaren och byggt, plus att vi fått lite
hjälp av släkt och vänner. Själv ägnade jag hela semestern åt bygget (och då menar jag hela, 10 timmar om dagen varje dag. Sammanlagt var jag nog ledig två hela dagar på fyra veckor).
Det viktigaste är nog att ni är helt säkra på att båda vill bygga. Om en av er är osäker kan det nog bli slitningar i förhållandet, det är ju både slitsamt och bökigt. Men när man väl tagit sig igenom det värsta så är det helt klart värt det.
Jo, det är ju mer att arbeta med än vad man tror kan jag tänka och ngn Martin Timell eller Sommartorpet Ernst är vi ju inte ngn av oss som sagt
Skall prata med banken på måndag och se om det överhuvudtaget är ngt att drömma vidare om...
Sen kanske det är dumt att ge sig in på sk delad entreprenad när man är rookie?
Men man vill ju komma så billigt undan som möjligt, med bibehållen kvalitet dock och då undrar jag mellan tummen och pekfingret hur mkt billigare ett hus kan bli om man agerar prisjägare...är det värt det?
Usch det är så svårt och jag känner mig som ???
Skall prata med banken på måndag och se om det överhuvudtaget är ngt att drömma vidare om...
Sen kanske det är dumt att ge sig in på sk delad entreprenad när man är rookie?
Men man vill ju komma så billigt undan som möjligt, med bibehållen kvalitet dock och då undrar jag mellan tummen och pekfingret hur mkt billigare ett hus kan bli om man agerar prisjägare...är det värt det?
Usch det är så svårt och jag känner mig som ???
Som prisjägare och egenbyggare kan man spara många slantar. Jag har sparade ca 60´ på plattan, ca 100´ på stomresningen och ca 15´ på isoleringen. Detta är bara några exempel och jag har jämfört med de offerter jag fick från husföretagen i ursprungsläget. Om man däremot värderar sin egen tid högt så kanske man inte sparar dömycket. Jaga billigaste offerten tjänar man oftast på. Jag har haft offerter på samma saker innom intervallet 55´-65´. Det är ganska stor skillnad.
//Jonten
//Jonten
Vi insåg snabbt att vi inte skulle orka med att göra mycket själva. Dessutom är det inte så bara att sätta igång på egen hand, som sambon sa, "om jag nu satsar så mycket pengar på ett nytt hus vill jag ju inte förstöra ytskikten"... Vi bestämde oss för att det skulle vara roligt så det enda vi gör på huset är att måla utvändigt. Sedan kommer trädgårdsarbetet, bygga altan etc etc ändå. Jag får väl jobba lite övertid istället