2 272 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Frågor om uteluftvärmepumpar???
Sida 1 av 2
hej
Är inne på en uteluftvärmepump, eftersom jag inte har ett hus som känns stort nog för en installation av bergvärme (138 kvm 1 plan med inredd källare).
Min svärfar har en ny CTC inst. som funkat bra så här långt!
Har även en vän som inst. en CTC för ca: 6 mån, har också funkat bra.
Jag undrar om det är några andra som har lite längre erfarenheter av uteluftvärmepumpar, märken, priser, installatörer i Stockholm? Ja allt som ni kan ge mig. Gärna på en förstålig svenska eftersom det är 15 år sedan jag inst. luft/luft pumpar. Kommer inte ihåg facktermer längre !
Tjo hopp
Jens
Är inne på en uteluftvärmepump, eftersom jag inte har ett hus som känns stort nog för en installation av bergvärme (138 kvm 1 plan med inredd källare).
Min svärfar har en ny CTC inst. som funkat bra så här långt!
Har även en vän som inst. en CTC för ca: 6 mån, har också funkat bra.
Jag undrar om det är några andra som har lite längre erfarenheter av uteluftvärmepumpar, märken, priser, installatörer i Stockholm? Ja allt som ni kan ge mig. Gärna på en förstålig svenska eftersom det är 15 år sedan jag inst. luft/luft pumpar. Kommer inte ihåg facktermer längre !
Tjo hopp
Jens
Det är nog inte storleken på huset som är avgörande om det är lönsamt med bergvärme utan hur mycket energi huset gör av med på värme och varmvatten. Samt på hur lång payoff tid man vill räkna med. En luft/vatten är ju betydligt billigare att installera men besparingen med en jord/berg värmepump är betydligt bättre.
Självklart är detta rätt, vi är 3 1\2 pers. vi har en förbrukning per år på ca: 25 000kWh. :-? Man är ju aldrig säker men jag gissar att vi kommer bo här i 9-10 år minst.elmont skrev:Det är nog inte storleken på huset som är avgörande om det är lönsamt med bergvärme utan hur mycket energi huset gör av med på värme och varmvatten. Samt på hur lång payoff tid man vill räkna med. En luft/vatten är ju betydligt billigare att installera men besparingen med en jord/berg värmepump är betydligt bättre.
Har raknat en hel del pa detta, och man maste givetvis gora lite egna antaganden om elpriser och ranta. Lat saga att elpriset gar upp till 1,50/kwh och rantan ar i snitt 3% netto sa tjanar man in bergvarme ganska snabbt. Skulle elpriserna sjunka och rantan ga i hojden sa blir det en kass investering. Fadern raknade pa alla satt, och satte dit en jordvarmeslang istallet, men sa har det kanske 20.000 kvm tomt att leka med!
Gissningsvis blir ocksa husets varde hogre med bergvarme, sa man behover inte kalkylera for att betala av allt...
Har fran olika saljare hort ett rykte att uteluftpumparna kan bli hogljuddare med aren efter ett antal svenska vintrar..? Nagon som vet fakta?
Gissningsvis blir ocksa husets varde hogre med bergvarme, sa man behover inte kalkylera for att betala av allt...
Har fran olika saljare hort ett rykte att uteluftpumparna kan bli hogljuddare med aren efter ett antal svenska vintrar..? Nagon som vet fakta?
Eftersom jag jobbat med Luft/luft (Toshiba) i några år i början på 90-talet så kan jag säga att det var sant då, men vad jag vet så har fläkt delen på utedelen förbättrats väsentligt det sista åren. Det vi fick göra på dem var att byta lager. Men nu har man ju 6-års garanti på hela Uteluftpumpen och 10 på kompressorn! Så det torde inta vara ett problem längre.Mustang06 skrev:Har raknat en hel del pa detta, och man maste givetvis gora lite egna antaganden om elpriser och ranta. Lat saga att elpriset gar upp till 1,50/kwh och rantan ar i snitt 3% netto sa tjanar man in bergvarme ganska snabbt. Skulle elpriserna sjunka och rantan ga i hojden sa blir det en kass investering. Fadern raknade pa alla satt, och satte dit en jordvarmeslang istallet, men sa har det kanske 20.000 kvm tomt att leka med!
När jag varit inne på värmepumpsforumet så är det inget jag har sett som ett stort problem iaf!
När jag räknat ut enkelt så sparar jag in en luft/luft på ett år (egen inst. och sverigepumpen för ca:7000, uteluften kan jag spara in på 5 år, när det gäller bergvärmen så är jag osäker, har för lite kunskaper?
Har hört av flera jag känner som har bergvärme att det har driftstopp ett par gånger per år, vet inte om detta är normalt (inget jag är sugen på)? Sen har jag förstått att det är jätteviktigt att ha en bra installatör (det är det väl alltid iof)!
Det är ganska många i min bekantskapskrets som har jord eller bergvärme och få av dom har haft några driftstopp, och dom som har haft stopp har samtliga haft smutssilar som inte blivet rengjord. Dom bör man rengöra några månader efter det att anläggningen tagets i bruk och ev smuts som lossnat under installationen fastnat i silarna, hela jobbet tar 5-10 minuter och sen kan man lugnt köra år efter år
har du 138m2 i ett plan + lika stor källare som är inredd, så håller du idag snål tempraturer om du bara har 25 000kWH inklusive hushålls el.
gisningsvis så gör du som dom flästa = höjer tempraturen innomhus när du fått värmepump & därmed förbruker du betydligt mer energi än du idag gör & en regäl bergvärme anläggning är värd pengarna.
gisningsvis så gör du som dom flästa = höjer tempraturen innomhus när du fått värmepump & därmed förbruker du betydligt mer energi än du idag gör & en regäl bergvärme anläggning är värd pengarna.
Nejnej, f-n jag har inte tid med ett sånt stort hus!! Jag har 69+69 så då blir summan lite vettigare i förhållande till storleken!!CarMan skrev:har du 138m2 i ett plan + lika stor källare som är inredd, så håller du idag snål tempraturer om du bara har 25 000kWH inklusive hushålls el.
20000 kvm, hmm!! Jag bor i Stockholm Bromma, där får man vara glad om man kan få en gång upp på sidan huset!! ;D Nä men min tomt är på 550 kvm, så har jag 5500 kvm i skärgården istället! Så det är inte aktuellt med jordvärmeslang!Mustang06 skrev:Har raknat en hel del pa detta, och man maste givetvis gora lite egna antaganden om elpriser och ranta. Lat saga att elpriset gar upp till 1,50/kwh och rantan ar i snitt 3% netto sa tjanar man in bergvarme ganska snabbt. Skulle elpriserna sjunka och rantan ga i hojden sa blir det en kass investering. Fadern raknade pa alla satt, och satte dit en jordvarmeslang istallet, men sa har det kanske 20.000 kvm tomt att leka med!
Vad tror ni om att bara inst. en vanlig Luft/Luft??
:-/
Jag har installerat en luft/luft i vårt hus som har vattenburet system (el/ved panna).
Det fungerar bra tycker jag, luft/luft -pumpen klarar värmebehovet själv ner till -5 till -10gr. Huset är på 140m2 i 1,5 plan, byggt -82. Pumpen är en Panasonic E9DKE 5kW.
Totalkostnad: 11000:-.
Förresten så har AC funktionen vart suverän i sommar!
Det fungerar bra tycker jag, luft/luft -pumpen klarar värmebehovet själv ner till -5 till -10gr. Huset är på 140m2 i 1,5 plan, byggt -82. Pumpen är en Panasonic E9DKE 5kW.
Vist funkar det som du säger, men du ahr inte samma tampratur i hela huset & du har säkert inte 21,5 som jag ahr i alla mina rum!nic2 skrev:Jag har installerat en luft/luft i vårt hus som har vattenburet system (el/ved panna).
Nej, det blir naturligtvis svalare (ca 2-2,5gr) på övervåningen när det blir några minusgrader.
Däremot diffar det endast ca 1gr på hela nedervåningen. (86m2)
För oss så är den ett utmärkt komplement till ved/elpannan.
Förresten CarMan: Har du frikyla eftersom du kan hålla 21,5 i alla rum?
Däremot diffar det endast ca 1gr på hela nedervåningen. (86m2)
För oss så är den ett utmärkt komplement till ved/elpannan.
Förresten CarMan: Har du frikyla eftersom du kan hålla 21,5 i alla rum?
Låter ju bra, enda problemet är att jag har en trång trapp ner till källaren (som är isolerad) så jag skulle ha svårt att trycka ner värme där, dessutom är det många dörrar. Men å andra sidan blir det inte så kallt där nere! Uppe däremot så blir det ganska kyligt på vintern, och där går elementen på fullt hela vintern! Vinden är förresten tilläggsisolerad. Är det fortfarande så att man vill plocka bort termostater på element när man inst. en Luft/luft?nic2 skrev:Jag har installerat en luft/luft i vårt hus som har vattenburet system (el/ved panna).
Tjo,
Jens
jag antog att vi bara prata om vilken tempratur vi hadde på den tiden av året vi behöver värma husen... (frikylan är inhandlad & kommer att instaleras under sensommaren/höstennic2 skrev: