1 457 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Skall en gjutjärnsbrunn gå att dela?
I mitt lilla badrum från -69 står det en handikappdusch placerad över golvbrunnen så av logistiska skäl gör jag inte rent den så ofta. Idag var dock turen kommen, funderar på dess konstruktion. Det sitter en plugg över ett hål som gick att skruva ut och det såg ut och kändes som att det var en del som satt i en annan så att säga men jag fick inte loss den. Knackade med u-nyckeln men vågade inte ta i för kung och fosterland ifall den skulle gå sönder. Är det meningen att det skall gå att lossa den för att komma åt att göra rent eller är det någon form av "engångsmontering"? Hade det kanske släppt om jag bara tagit i mer?
För övrigt fantastiskt hur mycket "gör" som jag fick ut från det där lilla hålet bara, vill man verkligen veta hur det ser ut bakom hela?
För övrigt fantastiskt hur mycket "gör" som jag fick ut från det där lilla hålet bara, vill man verkligen veta hur det ser ut bakom hela?
Japp, massor med myspys fanns det att få ut. Samt en och annan kattleksak då det inte sitter något galler på.
Det såg verkligen ut som att det var två delar och någon form av packning eller något mellan dem men jag lät det vara, hade blivit väldigt jobbigt om allt rasat ihop misstänker jag. Får väl stilla nyfikenheten när det är dags för renovering.
Tack för infon!
Det såg verkligen ut som att det var två delar och någon form av packning eller något mellan dem men jag lät det vara, hade blivit väldigt jobbigt om allt rasat ihop misstänker jag. Får väl stilla nyfikenheten när det är dags för renovering.
Tack för infon!
De gamla brunnar jag känner till går inte att dela.
Pluggen är en så kallad rensplugg. Den brukar man använda för att få "rakare" åtkomst med spolslangar eller rensfjädrar mm till rören bakom brunnen. Hade man inte haft rensplugg så skulle man behöva krångla spolslang mm förbi vattenlåset, vilket vanligtvis nästan är omöjligt.
Pluggen är en så kallad rensplugg. Den brukar man använda för att få "rakare" åtkomst med spolslangar eller rensfjädrar mm till rören bakom brunnen. Hade man inte haft rensplugg så skulle man behöva krångla spolslang mm förbi vattenlåset, vilket vanligtvis nästan är omöjligt.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Utloppet från brunnen brukar vara åt det hållet där renspluggen sitter...
Liknande trådar
-
Skall man bryta den vita färgen på en Skånelänga?
Stenhus -
Hur bygga sockel som kaminen skall stå på?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Rookie-fråga: Knepig konstruktion - Hur skall jag tänka med ångspärr mot grunden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skall bygga en tillfällig bro, skulle behöva input
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide