Varför byggs det så ilte med papptak på permanenthus?

Vad blir egentligen skillnaden jämfört med ett tak dimensionerat för tegel?

Fördelar / Nackdelar ?

Eftersom vikten är mindre måste man ju kunna använda mindre takstolar etc? Dvs lägre kostnad
Någon som kollat detta som alternativ?

Claes skrev:
Varför byggs det så ilte med papptak på permanenthus?
Antagligen för att de flesta tycker att takpannor är mycket snyggare och är beredda att hosta upp den eventuella extrakostnaden. Sen skulle jag inte bli förvånad om takpannorna har längre livslängd än papptak.

Visst är livslängden längre på tegeltak, men samtidigt så är det enkelt att byta ett papptak. Undrar bara vad prisskillnaden är?

Tror det beror mycket på trenden att det byggs så lite och underhållet. Det blir precis som General Failure säger mer underhåll på pappen då den tenderar att spricka med tiden. Själv har jag en ungefärlig kostnad på ett ytpapptak åt dig inkl. klister och spik exkl. eventuell underlagspapp. Byggmaxinköpt material 2001 gav ca: 30:-/m2. Har man då ca 130m2 tak så blir detta knappt 4000:-. En rimlig kostnad, dessutom ganska lätt att lägga även för en glad amatör. Ett plåttak skulle jag uppskatta till minst det dubbla bara för plåten, givetvis beoende på modell och leverantör. Dessutom krävs mer kunnande på detta.

Menar du ett shingel tak eller ett vanligt papptak? Utseendemässigt och prismässigt är det ju ganska stor skillnad.

Fördelarna med ett shingeltak jmf med ett tegel/betongtak är:
-lägre vikt
-betydligt bättre motstånd vid brand.
-Möjlighet till mer avancerade takonstruktioner än vid tegeltak. Försök t.ex. att lägga tegeltak på en 8-kantig kupol med inte att allt för stora yttermått. I princip omöjligt med tegeltak.
-går att lägga på såväl flackare och brantare lutningar än tegel.

-nackdelar jmf med tegel/betongtegel tak
-livslängd ca 30 år

Utseendet är en ju en smaksak. Shingeltak kan vara riktigt snyggt på vissa hus andra passar bättre med tegeltak. Prismässigt är ett shingeltak av godkvalitet i princip lika dyrt färdigt som ett vanligt tak av betongpannor om jag inte minns fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.