Hej!
i mitt lilla hus, byggt som undantag runt 1890, finns alla möjliga listprofiler. Men som golvlist har man konsekvent använt en mycket enkel sockel som bara har en "snedsågning" (fasning?) längst upp, ungefär som på en skursockel. Jag behöver nya sådana golvlister till ett par rum och jag undrar om det inte skulle gå att tillverka egna? Använder man en elhyvel kanske? Finns det verktyg som man kan ställa in och som sedan sköter det mesta själv? Har dåligt tålamod och inte så bra på precisionsarbete:surprised:.

Tack på förhand :)!

Borde vara ganska enkel att tillverka och självklart kan man göra egna lister. Jag fräste lite dekorlister igårkväll, dock med handöverfräs/fräsbord.

Du kan ju grovjobba med en byggsåg och såga till den fasade kanten. Sedan skulle jag inte använda elhyvel eftersom den lämnar "vågor" efter sig i trät. En vanlig handhyvel av god kvalitet (plan sula) och vasst stål fungerar bra. Med handhyvlade lister SKA det ju synas att det är handgjort, dvs inte vara 100%. Det är "lagom perfekt" som ger rätt känsla.

Jag handhyvlade alla mina utomhussnickerier foder och knutbrädor innan linoljefärgsmålning vid en fasadrenovering förra sommaren. Med så många brädor var det ganska mycket jobb, men ett trevligt jobb att handjobba med trä.

Tack för svar :)!
Vad för slags såg är en byggsåg?
Hur har du löst det med arbetsbänk för långa trälister?
Låter bra med handhyvel, tack för värdefulla tips :)!

Byggsåg finns i många prisklasser och storlekar, men är typ en sån här.
244056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aha! Det var en rejäl rackare! Tack för ditt engagemang(y)!

Låna eller hyr om du inte har själv, eller är det bara någon enstaka list åk till en snickeriverkstad och få den färdig som du vill ha den.

Exakt sådan lister golvlister har jag gjort. Använde mig av brädfordring 150 mm breda, ena sidan är ju planhyvlad. Körde med en överhandsfräs från Rusta (!) och fräste en sned kant upptill. Billigt blev det, men det syns inte på resultatet :D

Om det inte är allt för mycket och du kan hitta en dimension som passar, skulle du bara kunna köpa vanliga planhyvlade furlister hos bygghandlaren och hyvla av fasningen med en handhyvel, det går ganska fort. Spänn upp den på något rakt t.ex en regel på ett par bockar. Om du får utslag (trät vill rivas upp) när du hyvlar så vänder du på hyveln och hyvlar åt andra hållet, men plh brukar vara ganska bra kvalitet på så det går nog bra.

Leta upp en virkeshandlare som har en byggsåg och en finklinga (många tänder), de gör det åt dig för en tårta.
Funkar med klyvklinga också men då kanske du får gå efter med lätt hand och sandpapper

Ta ett kort på dina gammla lister och lägg upp.
Jag kan nog hjälpa dig om du behöver hjälp fortfarande, har tillgång till ett snickeri och befinner mig runt Arlanda området.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.