När det gäller montering av platt tv i vardagsrum har jag rätt klart för mig vilken höjd som är optimal, men hur har ni andra gjort i sovrum, jag har mycket svårt att finna någon bra info, trots att det är mycket vanligt med även stora tv apparater i sovrum.

Den tv som ska monteras är 42" LCD/LED avståndet från huvud till vägg där tvn är placerad är cirka 3m.

Själv tycker jag det känns som om tvn borde monteras högre än vad som är normalt i ett vardagsrum då man ju mestadels kommer att ligga eller iallafall halvligga och titta.

Så nu vill jag gärna ha reda på hur ni gjort.

/Pelle

Redigerat:
Har ännu inte satt in någon tv i sovrum men tycker du är helt rätt ute. Hög placering pga normalt tittläge. Har bott i månget hotellrum där tv:n varit placerad på skrivbord eller liknande och tycker det är helt idiotiskt. Gillar egentligen hög placering även i "vanligt" tv-rum eftersom man då kan lägga sig i divansoffan och titta utan att fötterna kommer mitt i blickfånget.

En liten fundering om själva tv:n dock. Se det inte som något påhopp bara utan det är en ärligt ställd fråga till vem som helst.
På senare tid så verkar det vara näst intill hysteri runt det här med stora tv-apparater. En tumregel som har gällt länge är ju att man bör ha lika många tums bildskärm som man har decimeter fram till skärmen. I ditt fall skulle då en 32-tummare vara optimalt. Jag har iofs aldrig haft problemet själv med att ha större tv än avståndet men är det någon som har det så och själv känner att tv:n är onödigt stor? Förmodar att tanken bakom tumreglen är att man inte ska behöva röra ögonen/huvudet "för mycket" för att det skulle bli jobbigt att hänga med....

Anledningen är att jag köpt ny tv till vardagsrummet och då blir denna över så att säga.

Ja en gång i tiden hade man ju 26" 4:3 tv i vardagsrummet med titttavstånd 3-4 m, sen blev det 32" 16:9, men betänk att då pratar vi SD , när du kollar på HD material så kan du definitivt sitta mycket närmare, jag vet folk som har 60" och sitter på ca 2m och tittar, kanske lite väl nära för mig själv men, dessutom vänjer man sig otroligt fort vid en större storlek har jag märkt.

Så återigen ni som har tv i sovrummet och ligger eller halvligger i sängen när ni tittar, vilken höjd har ni monterat tvn på och isåfall trivs ni med den höjd ni valt.

/Pelle

Jag har också tv:n något högre sen beror det lite på sängar mm.

I vårt nuvarande sovrum har vi tv:n ganska högt pga att vi har en hög kontinentalsäng.

Gästrummet har tv:n monterat högre än vardagsrum men lägre än vid kontintentalsängen då det är vanlig dubbelsäng.

Barnens juniorsängar är lägre så där sitter tv:n som i ett vardagsrum.

Nu håller vi på med nytt sovrum och har köpt ställbara sängar så där hamnar tv:n inte lika högt.

Mitt tips är att testa var ni känner är rätt höjd och montera därefter.

Storlek ger jag mig inte in på, det handlar om smak och tycke. Vi har 60 tum i vardagsrummet, ca 130 tum i filmrummet, 50 tum i vardagsrummet medan alla andra ställen är 32 tums. Så vår smak är rätt tydlig ;)

Så högt som möjligt. Den kan i stort sett inte komma för högt om du skall ligga ner i sängen och titta. Själv har jag den på 170cm ungefär (säg 3m avstånd från huvudändan av sängen) och vi måste ändå ha en extrakudde under huvudet. (40" tv). Hade 32" förut, men det är för lite.

Vad gäller avstånd så är "lika många dm som tum" är för långt ifrån, och har alltid varit det. TVn är gjord för att man skall sitta mycket närmare (tom PAL-systemet var dimensionerat för det). Den vanligaste klagomålet från de som specat upplösning på just TV är att folk sitter alldeles för långt ifrån. En kalylator med normerna för vilka avstånd som kan vara lämpliga är exv: http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Men man får naturligtvis sitta hur långt ifrån man vill. De flesta sitter dock så långt ifrån att de inte skall lägga några pengar på 1080p upplösning, de kan nämligen inte rimligvis se någon skillnad på den och 720p. Eller som jag brukar säga "Jag känner ingen gift man som får sitta tillräckligt nära TVn..." ;) (Har 58" i vardagsrummet, och jag får inte sitta tillräckligt nära den heller...)

Backa ifrån tvn till du tycker bilden är bra med den tvsignal du ska använda, när du tycker bilden är bra har du hittat avståndet att använda. Sen får du öka eller minska storleken på tvn för att komma rätt om du har ett fast avstånd.

Jag bodde på ett hotell en där tv:n var monterad i taket, rakt ovanför huvudkudden.

Det var ganska behagligt att ligga och titta på tv, men jag lade mig med huvudet i fotändan tillslut, eftersom jag inte ville få tv:n i huvudet om den lossnade! :)

jonas_loof skrev:
Jag bodde på ett hotell en där tv:n var monterad i taket, rakt ovanför huvudkudden.

Det var ganska behagligt att ligga och titta på tv, men jag lade mig med huvudet i fotändan tillslut, eftersom jag inte ville få tv:n i huvudet om den lossnade! :)
Var det inte jobbigt att titta på TV upp-och-ner? ;)

• Gilla
Atlinger och 1 till
  • Laddar…
Vi har den på ställning uppe vid taket. Helst skall den också vinklas ned mot sängen.

Sen har vi ställbar säng också så man kan verkligen göra det bekvämt för sig. Lite pensionärsvarning men mysigt ändå...

• Gilla
Matz Söderberg
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Var det inte jobbigt att titta på TV upp-och-ner? ;)
Njae.. Jag la mig med huvudet i fotändan efter att jag släckt lampan och tv:n, och när hjärnspöket började fundera på om uppfästningen skulle tåla en japans jordbävning :)

Ta till höjden rejält men se inte till att glömma ett tiltbart fäste! Det är guld i dessa lägen.
Har du ett sådant man kan vrida med så kan man ju montera tvn lite på sidan och inte tvunget måste ha den i mitten av sängen så att säga.
Många har ju tex fönster eller annat ivägen på sådana ställen.

Ja i sommarstugan på landet har jag projektor 720p och duk på dryga 100" sitter på 3,5 m och jag kan säga att jag nog inte skulle kunna se skillnad på 720p och 1080p iallafall inte på det avståndet, lånade en 1080 projje och testade en helg, var inte nån större skillnad på det avstånd som jag tittar på kan jag säga... så inköp får vänta.

jonas_loof skrev:

Hmmm skulle inte jag klara tror jag,..... skulle somna om jag försökte titta på tv på det viset.

Krokodilen31 skrev:
Hmmm skulle inte jag klara tror jag,..... skulle somna om jag försökte titta på tv på det viset.
Vilket inte är en nackdel i ett sovrum ;)

jonas_loof skrev:
Vilket inte är en nackdel i ett sovrum ;)
Ja det beror ju på det, om man vill se det man tittar på och gumman har ockuperat vardagsrums tvn med nån såpa.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.