Ska i vår börja bygga på vårt garage och carport. Stommen är väl mer eller mindre given hur den ska se ut för de delar som är på plattan, men jag har lite funderingar kring takstolarna och carport-delen som jag hoppas kan få hjälp med här. Hittar inte en enda tråd kring dubbelt puplettak...
Så här har arkitekten ritat det:
Mina frågor/funderingar så:
1. Vilka krav finns det på plintarna som ska hålla upp taket över carporten? Kan jag köpa färdiga och bara gräva ner och låta dom stå på en 40x40-betongplatta?
2. Vilken dimension på stolparna bör det vara vid carporten (de som ska stå på plintarna)?
3. Balken som ligger på dessa stolpar och vilken takstolarna vilar på, måste det vara limträ där för att det ska hålla? Annars kanske det är billigare och enklare att lägga till en plint och stolpe och köra med en grövre regel i stället?
4. Utformningen av takstolarna är jag fundersam kring. Eftersom carportdelen och förrådet är ca 40 cm kortare än garaget kan jag ju inte göra takstolar som sträcker sig över hela bredden, åtminstone inte de två i ändarna. Så min tanke är att göra takstolar för vanligt (ej dubbelt) pulpettak (likt dessa: http://www.takstolsfabriken.se/pul_takstol.php?form_id=10), en uppsättning för garaget och en uppsättning för carporten. Tänker jag galet då?
Så här har arkitekten ritat det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina frågor/funderingar så:
1. Vilka krav finns det på plintarna som ska hålla upp taket över carporten? Kan jag köpa färdiga och bara gräva ner och låta dom stå på en 40x40-betongplatta?
2. Vilken dimension på stolparna bör det vara vid carporten (de som ska stå på plintarna)?
3. Balken som ligger på dessa stolpar och vilken takstolarna vilar på, måste det vara limträ där för att det ska hålla? Annars kanske det är billigare och enklare att lägga till en plint och stolpe och köra med en grövre regel i stället?
4. Utformningen av takstolarna är jag fundersam kring. Eftersom carportdelen och förrådet är ca 40 cm kortare än garaget kan jag ju inte göra takstolar som sträcker sig över hela bredden, åtminstone inte de två i ändarna. Så min tanke är att göra takstolar för vanligt (ej dubbelt) pulpettak (likt dessa: http://www.takstolsfabriken.se/pul_takstol.php?form_id=10), en uppsättning för garaget och en uppsättning för carporten. Tänker jag galet då?
På carportdelen behövs det nog inga takstolar, 190x45 1200 mm cc som vilar på ett upplag på väggen mot garaget och på hammarbandet på ytterväggen räcker nog. På garagedelen ska du väl antagligen ha takisolering och fästen för takskjutsport så där blir det nog bra med takstolarna du länkar till.
Trots att det ska vara tegel-tak även där? Och ingen kraftigare balk/hammarband på stolparna?mlkjhr skrev:
Hade tänkt att ha innertak (gles och fuktspärr) mot takstolarna och lägga isoleringen på det innan man spikar svallet...mlkjhr skrev:
Ok, tack! Jag har begärt in offerter från byggvaruhus på virket, baserat på ritningen så jag får se hur många olika alternativ på konstruktion jag får
Hittade nu följande på http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1297&contextPage=5955
"Vid spännvidder upp till 4,5 m används konstruktionsvirke med centrumavstånd 600 mm"
Så jag skulle nog kunna hoppa över fakverkstakstol om jag vill över garaget och bara köra vanligt konstruktionsvirke, typ 190x45 eller 220x45 där också. Bara att göra väggen i mitten högre och sedan på med balkar med cc 600.
Samtidigt vill jag ju ha innetak, så då måste jag ju ändå dit med några reglar att spika glesen i... Vad är smidigast tro? Borde ju samtidigt gå åt mindre virke om jag gör fackverk, eftersom jag då kan sätta dom cc 1200 istället om jag förstått det rätt.
Hittade nu följande på http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1297&contextPage=5955
"Vid spännvidder upp till 4,5 m används konstruktionsvirke med centrumavstånd 600 mm"
Så jag skulle nog kunna hoppa över fakverkstakstol om jag vill över garaget och bara köra vanligt konstruktionsvirke, typ 190x45 eller 220x45 där också. Bara att göra väggen i mitten högre och sedan på med balkar med cc 600.
Samtidigt vill jag ju ha innetak, så då måste jag ju ändå dit med några reglar att spika glesen i... Vad är smidigast tro? Borde ju samtidigt gå åt mindre virke om jag gör fackverk, eftersom jag då kan sätta dom cc 1200 istället om jag förstått det rätt.
Liknande trådar
-
Garage med pulpettak och mellanrum mellan rum och tak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
garage med pulpettak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tillbyggnad med pulpettak mot garagevägg som har platt tak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Söker tips på garagebyggsats. Pulpettak med låg lutning.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ska vårt Pulpettak garage passa med vårt Vinkelhus ?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design