Själv har jag nyligen beställt en ETA sh 40. Den har allt som en vedpanna i mitt hem behöver. Då har jag tagit hänsyn till resten av familjen också.

• Gilla
obba
  • Laddar…
jag satte in en innova 50kw i somras, enda minuset skulle vara att den är lite jobbig att sota, annars kanon nöjd. men hade jag haft mer pengar så hade jag nog valt en ETA eller FRÖLING.

De som väljer en vedpanna blir slav under denna kan ej åka bort för då måste de koppla in elpatron och vips är förtjänsten borta och blir man sjuk är det samma sak, en del förespråkar stora pannor som laddas med meterved vad händer om man åker bort eller man blir sjuk och frugan ska elda , jag tror att elpatron får jobba, det blir ett kall samma som bonden som har mjölkkor stanna hemma annars fungerar det inte om man tänker ekonomiskt.

Skumpen skrev:
De som väljer en vedpanna blir slav under denna kan ej åka bort för då måste de koppla in elpatron och vips är förtjänsten borta och blir man sjuk är det samma sak, en del förespråkar stora pannor som laddas med meterved vad händer om man åker bort eller man blir sjuk och frugan ska elda , jag tror att elpatron får jobba, det blir ett kall samma som bonden som har mjölkkor stanna hemma annars fungerar det inte om man tänker ekonomiskt.
tror de problemet stavas STOR ackumulatortank, och panna med automat tändning

obba skrev:
tror de problemet stavas STOR ackumulatortank, och panna med automat tändning
Tror -Skumpen- har rätt ...Bättre skaffa billig panna med liten vattenvolym bara stoppa i pellets brännare när bonnjävlarna höjjer vedpriset..:)

När bonnjävlarna höjer vedpriset som Knekten säger, jag tror inte du vill ta ned träden för mindre än 300-400 kr kubiken, eller vad har du för pris om du har skog. Man vill ha lite för jobbet, men det är väl inte där som problemet är utan man blir slav under vedpannan om man ska eknomin med vedeldning.

• Gilla
trillat
  • Laddar…
Vedeldning passar inte alla.

Till ts:
Själv har jag en v33 och är egentligen rätt nöjd med den. Tycker den fungerar bra och okomplicerat.
I början höll jag på och justerade spjällen till höger och vänster men nu låter jag de vara och eldar bara.
Nästa panna,om jag byter, kanske jag väljer en baxi eller nåt tror jag, men jag vet inte.

Tycker det kan vara värt att kolla på en Atmos DC 50 GSX, förslagsvis importerar du den själv från Kotly.com till ca 32000 kr inkl. en ny laddomat. Sök efter GordonE här på forumet, han har satt in en sån och kanske kan komma med tips.

Åskar: Nja, det är väl inte så trångt skulle nog kunna få in rätt stora tankar om jag vill, men det betyder att jag få så långt laddkoppel, det sägs att det skall vara kortast möjligt laddkoppel. Om jag pressar lite kan jag nog komplettera min önskade panna med en 1000 liters primärtank. Det är takhöjden som begränsar 1000 lites valet. om jag finner en acc-tank på 100 liter med en lite lägre höjd så blir det en s¨dan =) Logistiken är förhållandevis bra gällande vedhanteringen. Får idag in runt 5-6 m3 med ved i pannrummet. se foto. Har dessvärre gratis ved , så att köpa en pellets brännare och pellets är inget alternativ. pannan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skumpen: sant, man blir till vissdel låst med vedpanna..... men inte på långavägar lika låst som en bonde med djur! man kan kan ta hjälp av grannar om man är borta e längre tid. jag har även en elpatron som kan vridas på..... men det kostar för en snål jävel som jag! vi brukar åka skidor i sälen 1 hel vecka varje år, då åker elpatron på.

steffeb skrev:
Ska du köpa Calmar så är V65 rätt tänkt! Den här vintern blev det väldigt lite bjökved för mig vilket såklart gör att inläggen blir lite fler. Stort vedmagasin är viktigast!
Steffab: vad har du att värma med din V65? M2? Hur mycket acc-tankar har du?

GDS danne skrev:
Åskar: Nja, det är väl inte så trångt skulle nog kunna få in rätt stora tankar om jag vill, men det betyder att jag få så långt laddkoppel, det sägs att det skall vara kortast möjligt laddkoppel. Om jag pressar lite kan jag nog komplettera min önskade panna med en 1000 liters primärtank. Det är takhöjden som begränsar 1000 lites valet. om jag finner en acc-tank på 100 liter med en lite lägre höjd så blir det en s¨dan =) Logistiken är förhållandevis bra gällande vedhanteringen. Får idag in runt 5-6 m3 med ved i pannrummet. se foto. Har dessvärre gratis ved , så att köpa en pellets brännare och pellets är inget alternativ.[bild]
Men då har du ju fina möjligheter att få till ett bra vedeldningssystem! Lite långt mellan panna och tankar är inget problem för en kunnig rörmokare. Istället för en vanlig laddomat används en motorstyrd shunt tillsammans med ev. lite grövre rör i laddkretsen. Inte det minsta problem alltså.

Använd sökfunktionen och sitt några kvällar här på forumet, framförallt i biobränsle-trådarna. Läs på om olika pannor och väl inkopplade system tills poletten faller på plats. Köp rätt utrustning då du ändå bygger, tänk på lång sikt. Köp inget billigt skit, köp funktionseffektivt med enkelt långsiktigt handhavande.

Är du så lyckligt lottad att du har veden gratis så hade jag definitivt kostat på mig en ETA, Fröling eller Hargassner. Sett över de år som utrustningen används så är merkostnaden för pannorna obetydligt. Annars kan du väl strunta i skidsemestern till Sälen ett år.. Och på så sätt spara lite slantar..

Redigerat:
Nilsson73 skrev:
Tycker det kan vara värt att kolla på en Atmos DC 50 GSX, förslagsvis importerar du den själv från Kotly.com till ca 32000 kr inkl. en ny laddomat. Sök efter GordonE här på forumet, han har satt in en sån och kanske kan komma med tips.
Nilsson73: Mycket intressant, har inte funderat i dessa banor... varför skulle man inte kunna importera en panna själv..... ska kolla lite på detta. mycket bra tips

Atmos DC 50 GSX?

Skulle vara kul om någon innehavare vill ta några bilder på pannan och lägga upp? Då menar jag bilder inifrån vedmagasinet, förbränningskammare och givetvis på konvenktionsdelen där rökgaserna värmeväxlas och sot ska sotas bort titt som tätt.. Även en bild bakifrån pannan också så man ser insläpp för primär/sekundär luft samt dito drag/spjällucka. :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.