D09
Mjukvara är speedlegders e bokföring för enskilda företag.
 
Tror fortfarande att det är klokt att ta hjälp med första bokslutet, och lära sig av det.
 
D09
Anna_H skrev:
Tror fortfarande att det är klokt att ta hjälp med första bokslutet, och lära sig av det.
Som sagt, kommer få hjälp av en bekant. Kvinnan i detta fallet jobbar med redovisning så jag känner mig trygg i att försöka själv och därefter ev bli korrigerad. Hon har som förståeligt ganska mycket att göra den här tiden på året så jag tänker inte terrorisera henne med frågor förrän vi sitter ner med dokumentationen. Då får jag också tillfälle att beskriva hur jag gjort och det blir extra träning. Känner att gör jag inte detta nu så kommer jag att få svårt att ta in hennes "lärdomar" likaså när jag hoppar på en bokföringskurs..

Sitter nu och läser ( igen ) skatteverkets dokumentation gällande bokföring, bokslut för enskilda företag... Ju fler gånger man läser den så snappar man alltid upp något nytt som inte fick plats förra gången :)

Tur att man tycker sånt här är roligt

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000111081/28204_Del1.pdf
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Y
Vad är det för momsprocent på försäkringar, 25?
 
D09
Du betalar ingen moms på företagsförsäkring

"
Momssatsen för premier till en företagsförsäkring är 0 % då försäkringstjänster är momsfria tjänster enligt mervärdesskattelagen (1994:200).
"

Om detta gäller alla försäkringstjänster vågar jag inte svara på men det borde isåfall framgå av fakturan
 
Redigerat:
D09
"Resor mellan bostaden och arbetet är däremot inte firmans utgifter och ska därför inte bokföras. De dras i stället av i NE-deklarationen. Mer detaljerade regler finns i Skatteverkets broschyr ”Skatteregler för enskilda näringsidkare” (SKV 295)."

Hur tolkar man detta om man har företaget skrivet på hemadressen?

När jag t ex åker från en kund så åker jag både till företaget och hemmet.

Eller ska man tolka "arbetet" som den plats där du ska bedriva verksamhet? Isåfall ska Resekostnader för att åka från företaget/hemmet tas upp i ne deklarationen?
 
Y
Stod inget på fakturan så anade det var något lurt.
Men då kan man väl inte göra något avdrag gällande byggnads och inventarier -försäkringar?
 
D09
Min uppfattning är att om försäkringen är kopplad till firman ( dvs ingen sjukförsäkring, gruppliv etc som du har nytta av privat ) så ska du kunna dra av den.

Sen beror det på om försäkringen stäcker sig över lägre tid dvs betald i förskott. Då ska man periodisera den som jag frågade och skrev tidigare i tråden. Dvs bokföra den del av försäkringspremien som du inte förbrukat mot t ex konto 1731 förutbetalda försäkringar ( tillgång ) och den del av försäkringspremien som du nyttjat mot kontot för företagsförsäkring. ( kostnad )

För säkerhets skull med tanke på hur grön jag är kan vi se om någon av våra Företagsekonomer har koll på den? ;)
 
D09
För och nackdelar med periodisering samt expansionsfond?
 
D09 skrev:
"Resor mellan bostaden och arbetet är däremot inte firmans utgifter och ska därför inte bokföras. De dras i stället av i NE-deklarationen. Mer detaljerade regler finns i Skatteverkets broschyr ”Skatteregler för enskilda näringsidkare” (SKV 295)."

Hur tolkar man detta om man har företaget skrivet på hemadressen?

När jag t ex åker från en kund så åker jag både till företaget och hemmet.

Eller ska man tolka "arbetet" som den plats där du ska bedriva verksamhet? Isåfall ska Resekostnader för att åka från företaget/hemmet tas upp i ne deklarationen?
Jag förstår inte vad du inte förstår, det är exakt samma regler ör alla människor, de försöker bara vara lite tydliga, dvs de påpekar att samma regler för reseavdrag gälelr för egenföretagare som för andra-

Dvs:
Resorna till/från kontoret (som du har i hemmet) drar du av på din personliga deklaration. Noll kronor eftersom du inte har några reskostnader.
Kostnader för resor till/från kund drar du av på företaget. Att du har företaget i hemmet spelar ingen roll, du får dra av kostnaden för att åka tillbaka till kontoret ändå.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Anna_H
Exakt - kunde inte sagt det bättre!
 
D09 skrev:
För och nackdelar med periodisering?
Periodisering av inkomster och utgifter är obligatoriskt, om man vill iaktta god redovisningssed. Syftet är att verksamhetsårens resultat ska vara så rättvisande som möjligt.
Jag förutsätter att du inte vill manipulera boksluten. Det känns därför främmande att tala om för- och nackdelar.
 
D09
Förtydligar, för och nackdelar med periodiseringsfond och expansionfond?
 
D09
Det jag var ute efter var tolkningen kring tolkningen av begreppet "arbete". Var det det företagets skrivningsadress eller den plats där du ska bedriva arbete. du förtydligar det bra :)
 
D09
Fred vom Jupiter skrev:
Man drar av kostnaden för inköpet när man bokför det. Vissa bokför en gång i månaden, andra bara vid bokslut medan större företag bokför löpande. Men summeringen gör man först vid årsbokslutet.

Momsen bokförs alltid i sin helhet i den period när den ska redovisas. Den periodiseras aldrig. Redovisar du moms varje kvartal räknar du ihop de belopp som står på de fakturor du haft under kvartalet, och om du redovisar moms en gång varje år så räknar du ihop alla årets fakturor för året. Lägg fakturor du skickat till kunder i en hög och fakturor du betalat i en annan hög och räkna fram de två summorna av momsbeloppen som står på fakturorna.
Hej

Har jag förstått det rätt om man har en momsskuld för december månad t ex 700 kr så tar man upp denna summa som en momsskuld i deklarationen / bokslutet och sedan konterar om momsskulden till 2010 eget kapital.

Regleras skulden då via inkomstdeklarationen eller genom en inbetalning till skattekontot under t ex jan månad året därepå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.