Andy78 skrev:
Synd att du inte nämnde det innan köp [länk] är bäst att köpa ifrån OEM Bosch bla.
Och inte så värst dyrare än skruvat.
Aha, ja synd. Bosch satt det ju från början.
 
Andy78 skrev:
Om du inte har läkage och bilen inte går varm så kan problemet vara ett par elektriska värmeventiler som kärvar.

Sitter bla på bmw när de kärvar så brukar det komma bara värme ut en del ventiler.
Eller kyla.
Men det ska inte påverka varvräknaren.
Blir motorn varm visar den normalt på nålen?
Okej, ja det är väl lite det jag är inne på också. Har inget läkage. Och som jag minns det försvann värmen från en dag till en annan typ.
 
Patrik... Be någon privat person att läsa ur felkoder åt dig (om det finns någon billig i närheten) , sök sedan på internet om du får fram några koder.
Det finns både passat och golf forum att kika i .:p
 
Nu spånar jag lite.

På passat från 2002 så sitter det en värmecirculationspump och har du den på din så kan det vara den som givit upp.
I stort sett samma sak som värmeventil.

https://www.allabildelar.se/lagernummer/F384009

EDIT.
Så här ser värmecirculationspump ut till en passat 2000
http://system.recopart.se/bilder/delart/G/735807_1_G.jpg

Sökte på passat och skrev värme och så dök det upp lite kategorier.

Det är inte alltid den pajar utan man tar isär och den har muggat igen och man gör rent den så fungerar den igen.
Är det svårt att montera av och på så är det kanske bättre att byta den.
Hade jag problem så skulle jag inte tveka att lossa skruvarna man ser ta isär och kika.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Vad tycker du att mekonomen borde ta i timpenning?

Lite intressant vad lämnade du in bilen på för felsökning vad är det som krånglar?
750kr/h inkl moms kanske? Det är vad Ericsson betalar en hel del konsulter.. Och konsulterna har inte sällan 45+ i lön.. Mekanikerna lär ju inte vara i närheten av dessa löner. Våra utvecklingsverktyg kostar i vissa fall ett par miljoner styck.
 
Mikael_L
kinglolle skrev:
Eller anlita en duktig jurist/advokat för 2500 kr/timme. Inte alltför höga omkostnader heller även om en anställd jurist förstås inte får ut den lönen, tyvärr ;)
Fast jurister har ju liksom läkare t.ex. alltid en del annan personal som ska försörjas med sin timpenning. Jag känner en läkare med egen praktik, han har alltid haft en anställd på 60-100% typ, för att ordna bokningar, skriva ut diverse grejer osv osv. Hon fakturerar ju inte ut några pengar men ska ändå ha lön. Så läkaren måste ju dra in timpenning som räcker till lön för (minst) två.
Samma med jurister, väl?
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
...har aldrig lämnat in sin bil på verkstaden. Bokade service på min bil hos Mekonomen och fick höra att de tar 1200 kr per timme och grej för felsökning. Två grejer att felsöka innebar 1200 kr/tim x 2.

Ska se om jag kan hitta något billigare ställe, i såfall avbokar jag verkstaden.

//Patrik
Hehe, tror du det finns en chans att jag tjafsar emot dig ..??? ;)

Nädå, det är hutlösa priser i verkstäderna, vilket leder till att bilar i min ägo i princip aldrig har en chans att få se insidan av en verkstad.
Det hjälps ju lite av att jag faktiskt kan skruva i lite av varje. Men numera är jag inte speciellt sugen. När jag var 18 och några år efter blev jag nästan glad när något gick sönder så man fick skruva lite.
Jag rev och totalrenoverade t.ex. en motor utan att något egentligen var fel, förutom lite lite oljeläckage. Idag fattar jag inte vad som var fel på mig ... ;)
Men idag är jag inte alls lika sugen på att mecka och skita ner mig, och slita bort skinnet på knogarna när muttern plötsligt lossnar osv, så jag sätter min egen timpenning till något mellan 200 och 400 för att mecka själv.
Vilket har lett till att en verkstad har fått byta en krånglig spindelled, fått byta till vinterhjul osv osv.

Och i sommar planerar jag att en verkstad faktiskt ska få byta kamrem, vattenpump, olja, oljefilter, kanske termostat.
En riktig stor service, men jag tänkte åka till en kompis bilverkstad i så fall (80 mil bort), känns trevligt att han ska få pengarna istället för någon jag inte känner.

Nej då, jag anlitar nog hellre hantverkare än bilverkstad. Hantverkare är nog generellt mer prisvärda, och detta var inte med glimten i ögat, utan min fasta uppfattning.
De ca 700:-/ timme jag gett för grävmaskinsjobben har ju varit superprisvärda.
De största eventuella problemen med hantverkarna är ju inte deras 400-650:-/timme, utan att få någon som verkligen kan det dom borde kunna samt att dom inte "lurar" en med en massa avgifter som inte avtalats eller groteska materialpåslag. Det är ju liksom aldrig roligt att känna sig lurad.

Själv har jag ju inte speciellt dåliga erfarenheter av anlitade hantverkare. Alla utom en har jag varit alltifrån supernöjd med till super-extra-nöjd med.
Men med den jag inte var nöjd med samt de berättelser jag fått från nära vänner och kollegor och som jag inte har någon anledning att betvivla får mig ju att inse att det finns ett visst antal klåpare och ett visst antal rena lurendrejare "där ute".
Bara man slipper det patrasket så blir ju timpenningen rätt sekundär, helt enkelt.
 
bobas skrev:
750kr/h inkl moms kanske? Det är vad Ericsson betalar en hel del konsulter.. Och konsulterna har inte sällan 45+ i lön.. Mekanikerna lär ju inte vara i närheten av dessa löner. Våra utvecklingsverktyg kostar i vissa fall ett par miljoner styck.
Vart vill du komma?
 
Det verkar ju variera lite mellan olika Mekonomen-verkstäder.

Vi har en Golf -97 som inte gick igenom besiktningen för någon månad sedan, dålig bromsverkan höger bak.

Lämnade in den på Mekonomen här för den stora 12000-milservicen (det är en lågmilare) med kamremsbyte mm och bromsjobbet.

Estimatet var ca 10 000 och två veckor. :eek::eek:

Döm om min förvåning när den är klar två dagar senare för 6 000 kr och dom har fixat ombesiktningen gratis.

Det är tre mil till Bilprovningen.
 
mycke_nu skrev:
Det verkar ju variera lite mellan olika Mekonomen-verkstäder.

Vi har en Golf -97 som inte gick igenom besiktningen för någon månad sedan, dålig bromsverkan höger bak.

Lämnade in den på Mekonomen här för den stora 12000-milservicen (det är en lågmilare) med kamremsbyte mm och bromsjobbet.

Estimatet var ca 10 000 och två veckor. :eek::eek:

Döm om min förvåning när den är klar två dagar senare för 6 000 kr och dom har fixat ombesiktningen gratis.

Det är tre mil till Bilprovningen.
2 veckor för att göra en service.. Jag hade ju åkt någon annan stans direkt..
 
Som jag uppfattar det, så vill bobas "komma" till att en timdebitering på 750kr, räcker både till en rejäl månadslön och dyra omkostnader, och det blir ändå pengar över.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Kan det vara så att priserna är satta efter tillgång/efterfråga?

Alla här på BH som helst vill tjäna så LITE som möjligt kan väl tala om det.......
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Baskostnaderna som en mekaniker har är ju enormt mycket större än de för en hantverkare. Klart att timpriset måste justeras efter det. De som man känner inom mekanikersvängen tjänar faktiskt inga stora pengar. Varken som utövare eller som ägare.
 
raveper skrev:
2 veckor för att göra en service.. Jag hade ju åkt någon annan stans direkt..
Lycka till på södra Gotland. Killen är populär och alternativen är lätt räknade.
 
Mikael_L
Ja en av anledningarna är verkstaden och verkstadsutrustningen i sig.
Men då borde stora verkstäder ha lägre timpenning, då man inte behöver 1 av varje för varje mekaniker, av dyrbar specialutrustning. Men stora verkstäder har faktiskt som regel högre timpenning istället.

Men nu är det också så att de stora bilfirmorna som regel går back på bilförsäljningen och tar igen det på eftermarknadsförsäljningen istället.
Så i bilmekanikerns timpenning på de här företagen så bakas det helt enkelt in lön och andra kostnader för nybilsförsäljningen samt ägarnas vinstkrav för hela verksamheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.