2 107 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Silikona runt toastol
Har givetvis glömt att göra ovanstående men har tittat runt lite på andras installationer både på jobbet och på offentliga toaletter, de flesta ej silikonade, vad gäller, min står bredvid duschen. Nån i detta utmärkta forum som har ett tips!
Fukten tar tätskiktet hand om, silikonet runt toaletten är för att ta upp rörelser och hindra smuts från att lägga sig under kanten, alltså inte helt nödvändig och ibland till och med till nackdel eftersom den alltid blir missfärgad förr eller senare, men den kan vara bra om man har barn som skvätter eller själv gör det.
Enligt nuvarande gällande VVS-normer ska det ej läggas någon sillikon mellan stol och golv efterom det då bildas kondens som kan ge upphov till mögel.
Däremot är det viktigt att täta både gamla och de skruvhål som används med sillikon för att hindra vatten att tränga ner i golvet.
Däremot är det viktigt att täta både gamla och de skruvhål som används med sillikon för att hindra vatten att tränga ner i golvet.
Jag är ingen expert på vad som är rätt eller fel men jag litar på min näsa. Sätt dit silikon!! I vår bostadsrätt så verkar det ha varit några sluskar som bodde före för det stinker surpiss i/vid toaletten. > Det spelar ingen roll hur ofta, hur mycket eller med vad jag rengör toastolen. Stanken går inte bort! Tur vi ska bygga nytt
Haha har aldrig hört talas om det....visste inte att rörisar hade regler angående dragning av silikon runt muggen men därimot att dom måste använda silikon eller aquatät i borrhål och rörgenomföringar i våtrumBob_the_builder skrev:
Min källor svarar olika. Å ena sidan risken för skräp, å andra sidan nämnda kondensproblem. Själv har jag försökt vara logisk och gjort som så många svenskar, kompromissat. Jag lägger mjukfok runt, men släpper en del i bakkant för att det ska kunna ventlieras något. Rätt eller fel? Har frågat säkert ett tiotal och de flesta säger inte silikon, men några säger att man ska ha det. (Då jag frågade vid min första badrumsrenovering för 7-8 år sedan var fördelningen tvärt om...)