2 356 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Vattenfall handläggningstid?
Är det någon som har en susning om hur lång handläggningstid dom har på Vattenfall just nu? Någon som just fått byggel klart och kan dela med hur länge det tog för er? Vi ska koppla in i ett redan detaljplanerat område där det är framdraget till tomtgräns redan, det borde väl vara snabbare?
Varför jag frågar är för att min elinstallatör sa idag att dom har lång handläggningstid just nu, och det står det på Vattenfalls hemsida också. Men kan det verkligen ta 3 månader som elinstallatören sa? Framförallt om jag har allt draget till tomtgräns redan?
Varför jag frågar är för att min elinstallatör sa idag att dom har lång handläggningstid just nu, och det står det på Vattenfalls hemsida också. Men kan det verkligen ta 3 månader som elinstallatören sa? Framförallt om jag har allt draget till tomtgräns redan?
Nätbolagen gör som alla andra sina jobb efter sin arbetsplanering, när dom av en eller annan anledning har mycket jobb kan det ta lite tid. Därför är det viktigt att elinstallatören gör sin föranmälan i god tid och även skickar in färdiganmälan i tid så att dom på ett vettigt sätt kan planera in jobbet utan att andra blir lidande.
Drar det ut på tiden så får ni köra på byggkraft till dom har tid att koppla in det "rätta"vägen.
Drar det ut på tiden så får ni köra på byggkraft till dom har tid att koppla in det "rätta"vägen.
Vi bor rätt centralt i Ö-vik vilket är en mindre stad.tronen skrev:
Matning fanns till tomtgräns där fasadmätarskåpet stog på en ställning.
Jag vet inte nåt om tid för registrering eller kontaktperson eftersom min elektriker skötte det (endast behöriga får göra beställningar av mätarflytt)
Jag hade redan ett abonemang och en elmätare (behöll detta från det hus som vi rev innan vi byggde nytt) så det handlade i mitt fall om en mätarflytt även om hela skåpet flyttades samtidigt.
Det dom i praktiken gjorde var att bryta strömmen, skarva/förlänga inkommande (EKKJ 3x10 +10) med en N1XV 4g10 och sedan ansluta den i skåpet igen efter att jag skruvat fast det i väggen.
Jag hade själv förberett med markrör hela vägen, det hela tog väl en timme men då hjälpte jag till vid kabeldragningen.
Byggelen för mig tog bara 1 vecka att få, värre var det att gå från byggel till att koppla in vanliga elen, det tog 3 månader. Tror att det har att göra med att byggelen hanteras från vattenfalls lokalkontor medan riktiga elen hanteras via HK. Byggde och bor i Tyresö.
De två gånger jag beställt el (en gång från EON och en gång från ett mer lokalt elbolag) så fick jag absolut inte beställa det själv, utan det måste gå genom elinstallatören. Och det var framför allt där fördröjningen blev. I ena fallet var det inga konstigheter, men andra tillfället fick jag påminna flera gånger att han skulle skicka in anmälan. Där var nog en fördröjning på ett par, tre månader.elmont skrev:
Har dom inte missuppfattat dig då? Det som behörig elinstallatör för och färdiganmäler är normalt ström till (det färdig) huset. Byggström beställer ju man ofta innan det är klart vem som kommer att utföra elinstallationen i huset. Jag har varit verksam inom minst 15 nätägares områden och har aldrig behövt beställa byggel. Vill man däremot använda "husets" elabonnemang under byggtiden måste den behörige göra en färdiganmälan. Det fungerar hos en del nätägare andra kräver att "huset" är "färdigt" innan dom kopplar på.