Tack Mikael, snickarna föreslog detta. Vi köpte hyllplan 60x180 och klöv upp. Ett fönsterparti i v-rum är nästan 300 så där blev en skarv (syn knappt).
Limskivan har jag använt på andra ställen också, ex i öppningar mellan kök/matplats och hall/vardagsrum. Bryter av på ett trevligt sätt. Monterade in möbelspottar i en av dem.

ImageUploadedByTapatalk1356101756.162711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag använde MDF, grundmålade den först innan jag monterade den. Målade den sen på plats.
2012-12-21 15.29.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-12-21 15.30.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Hmmm, där var den finishen som jag drömmer om. (y)


Suck, att jag ska vara så värdelös på att måla. :(



Jag ser nu att det helt märkligt försvunnit _två_ "ser" från mitt förförra inlägg. Det kan ju bara inte vara jag som glömt skriva det, eller hur? ;)
Det skulle stått:
"Om ni tycker det ser skit ut på bilderna så kan jag säga att jag tycker det ser skit ut i verkligheten."
 
Redigerat:
Ahh.. =) jag är inget vidare på målning, gjorde det med skumgummiroller, Har fler bilder om du behöver inspiration.
 
Mikael_L
Bios skrev:
Ahh.. =) jag är inget vidare på målning, gjorde det med skumgummiroller, Har fler bilder om du behöver inspiration.
Rollern på ytorna och pensel på kortsidor och mot väggen etc? eller roller överallt?

Jag ska kanske investera i en sådan roller inför slutstrykningen , hmmm....
 
Jag kör med roller över hela ytan, kan vara lite trix i hörnen så man inte kasar i det man redan målat, givetvis så bör man maskera mot vägg, dubbla rollerns höjd för att inte grisa ner väggen.
 
Mikael_L
OK.
Tack för tipsen. Jag ska prova med skumgummiroller inför nästa (sista) strykning.
 
ImageUploadedByByggahus.se1356120575.157052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köket finns en annan variant på fönsterbänk. Mosaiken är samma som sitter ovan spisen.
 
När vi bytte fönster i somras blev det knappt någon smyg kvar eftersom de nya fönstren var djupare än de gamla, använde MDF. Dels för att det är smidigt och dels för att det är enkelt att anpassa till insidan som inte är helt rak...

Blev även en fönsterbänk i MDF som ser mer platsbyggd ut än de gamla som var bänkar monterade på väggen på insidan, eftersom jag monterade dem under fönsterkarmen delvis får man ett svävande intryck.

smyg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt, matchar inte ditt namn ;)
 
Heliga Ambrosius, vad fint ni har det!

Jag har inte ens väggpanel.
Men smygar har jag, i MDF.
Sågade, frästa och handrollade samt uppsatta med sättlim, inga skruv eller spik.

Det bästa på hela huset (y)

God Jul alla!

P1020025 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kjell_G skrev:
Snyggt, matchar inte ditt namn ;)
Haha, tackar. Nej det är väl så att man får leva med val av "nickname"... ;)
 
Jag föredrar gips då man får ett rent intryck. Givetvis så har jag hörnskydd som sedan spacklas och slipas. Priset blir nog detsamma för hörnskydd är inte så billigt. Fördelen med gipssmyg är också att det är lättare att få det snyggt, det är som att ha en bit vägg in mot fönstret. Samma väggfärg som i övriga rummet. Att montera MDF liknade det som Mikael_L gjort är vanligt men också svårt. Mjukfog mellan gipsade väggen och MDF som ska sticka ut någr mm. Sedan ska två olika sorters färg mötas och helst ska det bli snyggt. ImageUploadedByByggahus.se1356195045.989205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1356195060.200199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Får väl dra mitt strå till stacken

Fönsterbräda i 30mm furu, smyg i 18mm MDF med en bröstlist 32x72mm under. Lite målning kvar som alla andra... :surprised:

Fönsterbrädan i furu för lite bättre hållbarhet och MDF i smygen pga att jag är smålänning.

P1050695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
mattetvilling skrev:
Får väl dra mitt strå till stacken

Fönsterbräda i 30mm furu, smyg i 18mm MDF med en bröstlist 32x72mm under. Lite målning kvar som alla andra... :surprised:

Fönsterbrädan i furu för lite bättre hållbarhet och MDF i smygen pga att jag är smålänning.

[bild]
Aha bröstlist! det ska jag kolla noggrannare på. Försöker få tag på fönsterbänkslister från t.ex. Södra men det har gått trögt, ingen gör vågen att bara beställa hem 15m. Har provat med en golvlist på ett fönster och det såg ok ut men inte riktigt så "svulstigt" som jag ville.

Men bröstlister brukar finnas hemma i butikerna har jag sett.
IMG_8844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.