Hej!
Jag slänger ut en tråd här i forumet i hopp om att någon där ute kanske möjligen har lite mer erfarenhet om Diom pannor än vad jag har. Där sitter en oljebrännare i den vänstra mynningen (se bild) som den gamle ägaren har satt dit. Brännaren är från 2011. Det eldas med ved i den mån jag är hemma för att spara på oljan så mycket som möjligt. Där finns ingen beskrivning om pannan att tillgå och flera försök att hitta information om denna har gjorts via nätet men förjäves. Ovanför förbränningsluckan sitter även ett reglage som jag inte har en aning om vad den går till och det är inte dragregulatorn jag beskriver. Den sitter längre ned. Bifogar även en bild där jag har markerat reglaget. Någon? :surprised:

• DSC_0191(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Diomen som satt i vårt hus tills helt nyligen var tio år yngre och av helt annan modell, men ungefär där du markerat satt ratten till shunten på våran. Själva shunten satt bakpå pannan så det måste varit en axel rakt igenom och då är det säkert likadant på din? Annars har jag ingen bra ide om vadtill den kan vara.

Tack för ditt svar ErikC304! Jag har försökt att undersöka den här lilla spaken lite genom att vrida den försiktigt fram och tillbaka då oljebrännaren varit igång. Det enda som händer är att när den är nära att vridas vänster till max så porlar det till vid cirkulationspumpen. Bifogar med en bild även denna gång och den föreställer baksidan där shunten då ska komma ut. R:et står för retur och på motsvarande sida går mot cirkulationspumpen. Var alldeles för trångt för att få med det på bild. Någon som har en idé på vad jag bör ha vredet inställt på vid oljebränning kontra ved-eldning? :)

DSC_0192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enda du reglerar med shunten är hur mycket värme som du skickar ut till elementen i huset. Så den behöver du inte ändra på när du byter från olje- till vedeldning.

Ska försöka bli klok på vad som händer beroende på vilket håll jag vrider shunten åt bara. Låt säga att jag inte vill skicka ut så mycket värme till elementen i huset. Går det då snabbare att värma upp pannan eller är det bara en inbillning jag har?

Borde ju gå betydligt snabbare att värma pannan med shunten nervriden till noll, men pannan är å andra sidan en stor klumpeduns i jämförelse med resten av värmeystemet, så kanhända det fåtalet graders uppvärmning inte ger mätbar tidsskillnad.

En ganska säker "mätmetod" borde vara vrida ner till noll och vänta nån timme eller så. I vinterkyla borde rimligen elementen ganska fort ha avgivit sin värme och vrida upp till vidöppet igen sen relativt snabbt ge svar åt andra hållet.

Cirkpumpens ljud borde gå att lufta bort med att öppna centrumskruven lite, men den kanske inte ser ut som modernare cirkpumpar heller?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.