Hej

Jag har lite planer på att installera en vattenmantlad kamin, och har lite frågor om det.

Lite förutsättningar:
1,5-planshus från 20-talet, gamla dragiga fönster (något nyare på nedervåningen, dock bara 2-glas) på 75 kvm.

Vattenburet system finns, troligen från när huset byggdes. En gammal vedpanna i en minimal källare som antagligen inte använts på 30+ år, en elpatron är inkopplat till systemet. Allt verkar vara i bra skick vad gäller radiatorer och rör. Någon typ av stålrör i grov dimension (har inte orkat lägga an skjutmåttet än), och öppen expansion. Tre radiatorer på nedervåningen, två uppe. Just nu används elen som frostvakt och ifall vedspisen inte orkar med en riktig köldknäpp.

Jag värmer alltså i princip enbart med en vedspis. Det funkar hyfsat ner till -10, men det är ju ett evigt iläggande, och hela huset blir ju aldrig varmt.

Nu funderar jag på att skaffa en vattenmantlad kamin att ställa i vardagsrummet, t.ex. denna http://translate.google.se/translat...13-s-vymenikem-cerny-plech-bezove-boky-p.html

Tyvärr är det i dagsläget inte aktuellt med en ack.-tank. Jag skulle gärna ha en, men i källaren får den inte plats, och den går nog inte ner för den lilla spiraltrappan heller. Kanske kommer jag någon gång i framtiden att kunna bygga någon liten nisch på utsidan att ha den i, men det är i så fall ett senare projekt.

Jag skulle alltså köra kaminen direkt mot radiatorerna. Det borde ju fungera, så var det ju med originalpannan i alla fall. Att det blir kallt snabbt förstår jag, men det är ju rejält mycket enklare än att elda i vedspisen.

Frågan är då om jag behöver någon termostatstyrning på vattenpumpen? Jag tänker mig att det vore lämpligt att den inte kickar igång förrän utvattnet från kaminen är över 80C, detta för att eldstaden inte ska kylas för mycket, särskilt när man tänder. Vad tror ni om detta, eller ska man kanske ha en rökgastermostat i stället? Eller är det onödigt, bara att låta pumpen gå hela tiden?

En säkerhetsventil bör man väl ha också, vad tror ni om att sätta en vid utgången från kaminen och leda ner den till avloppet i källaren?

Vilken typ av rör ska jag ha? Kopparrör ska väl inte blandas med galvat, finns det så gamla galvade rör? Annars ska det väl vara ok att ha vilken typ av rör som helst? Kör jag koppar så löder jag ihop det i alla fall, och det är väl dessutom mer lättjobbat i allmänhet.
 
Hej!
Din situation samt hus påminner mycket om min.Vårt hus större och hel källare, byggd i början av 40 talet. Jag har åsså varit inne å nosat på vattenmantlad "braskamin". Bl a här på sajten.

Mitt råd är följande. Elda i pannan med ved om du kan denna vinter. Stödvärme med elpatronen när det blir för kallt på morgonen. Stödelda i köksspisen men inget pyrande!! Låt pumpen snurra dygnet runt, min snurrrar även på sommaren på lägsta fart för att inte becka igen ledningarna. Man reglerar värmen ut i elementen med shunten.Mina gamla järnrör är fortfarande helt OK. Tror inte det är så farligt att skarva med koppar där du bygger nytt.

Sedan skulle jag ta mig en rejäl funderar för sommaren, bygga ut ett nytt pannrum med ack-tank, el jordvärme eller, pellets osv...osv..osv Då har du hunnit testa lite hur det funkar, vad som funkar och hur ni vill ha det nästa vinter. Med ett ev nytt pannrum får du braskaminen med sitt vatten i samma nivå, det är där det stupar för mig.Folk säger det går att pumpa ner till pannan men termodynamiken är nog lite av annan uppfattning. Fast om du bygger nytt behöver du kanske inte braskaminen?
Får en känsla att ni är nyinflyttade. Då kan det vara bra att vänta med investeringarna tills ni boat in er.
 
Tack för förslag och råd.

Lite tankar kring detta:

Den gamla vedpannan kan inte eldas i. Den kanalen har troligen rasat delvis, dessutom sitter det ett kajbo där. Själva pannan är inte alltför rolig heller, den får nog förbli oanvänd.

Ett nytt pannrum kommer nog inte att hända. Det är ju en investering 100kkr-klassen, och det kommer jag aldrig att kunna räkna hem i energibesparing eller prisuppgång på detta huset.

Att jag ska elda med ved är klart, har tillgång till en del skog.

Jag behöver alltså råd om det alls är vettigt att installera en kamin utan ack.-tank. Niklas_1: menar du att man kan köra en laddkrets som om elementsystemet vore ack.-tanken? Det har jag inte tänkt på. Jag såg att de hade en principskiss för att göra just det på termoventilers hemsida, så det borde ju fungera.

Skulle sotaren kunna ha något att säga om att man kör utan ack.-tank? Jag är medveten om att pyreldande är aja baja, jag accepterar att det blir en del temperaturväxlingar och kanske också låta det brinna ut om det riskerar att koka. Helt enkelt reglera effekten med vedmängden som jag stoppar in.
 
Hej Jopap!
Oavsett elda eller ej, ta bort skatboet! Det borde (skall) finnas en sotlucka längs ner på skorstensmuren så du kan plocka ut allt som ramlar ner dit. Sätt et galler sedan i toppen.
Sedan tycker jag så här, om du inte vill investera i nytt, så skaffa nästa sommar en beg vedpanna i alla fall. Det går att hitta för 2 tusen å uppåt. Rörkrökeriet går på kanske 2 tusen med om du gör jobbet själv. Sedan eldar du med ved nästa vinter.
Om du vill ha en braskamin/motsv, med el utan vattenmantling så kan du göra det åsså på sommaren som kommer. Stå ut med att stödelda med el denna vinter när inte köksspisen räcker till.
Fast om du kan använda elpatronen i pannan i källaren så kan det inte vara fel på rören, endast skatboet som stör eller har jag tolkat fel?

Ang vattenmantlad. Jag skulle inte krångla med laddomat. Du får massor med strålningsvärme direkt och sedan så börjar den ladda succesivt allteftersom det brinner så vad gör laddomaten för nytta? Nej då skall du snarare ha något som kyler ner kaminen om det skulle bli för hett och resten av systemet och elementen är redan heta. Dessutom tror jag att du måste ha ett sk ångrör som går rätt upp ut på taket ifall det kokar. Det kan sotarn ha synpunkter på för det är en ny installation du gör. Tänk på att pumpen som drar runt vattnet i braskaminen och skickar det runt via panna att den även trycker in värme i själva pannan, du har väl shuntregleringen i den? Så du har en viss liten buffert där att värma upp även pannas nedre del från kaminen om du lagt in för mycket ved.När, i framtiden, om du eldar med ved i "nya" pannan så ha en kran så du kan stänga av vattnet till braskaminen.

Det jag funderar på som är likartat för mig är att få ner värmen från braskaminen till pannan med pumpen. Man pumpar ju värmen åt fel håll tvångsmässigt. Det stör mig lite. Det är därför jag inte inte börjat med min vattenmantlade braskamin än. Tänker mura en speciell braskamin med massor med luftcirkulation där teglet utgör värmeväxlare samt även vattenrör. Det finns här på sajten en tråd om det samt länkar till folk i andra länder som byggt sådana. Många klankade ner det hela i början på tråden som vanligt. Du vet, man får inte avvika från "Jante" här.
 
Detta kanske kan ge ytterligare en vinkel till problemet. Har du tillgång till skog, go for it!
Skälet är att Sverige skall vara energineutralt år 2025. Elpriserna kommer att öka tillsammans med efterfrågan..Ett krav från EU om energineutrala villor ligger inte långt borta.
Bor man på landet skall man tillse att man har en värmekälla som fungerar oaktat det är strömavbrott eller inte. Denna värmekälla skall kunna hålla hela huset varmt. Skapa möjligheter för matlagning samt alstring av varmvatten. Eldstaden/städerna bör alltså ha en central placering i huset. Det optimala torde vara att man har en skorstensstock med mys eldning på ena sidan samt matlagning på andra. Kyrkan mitt i byn som det brukar heta.
I vissa områden har införts begränsningar när det gäller vedeldning av hälsoskäl, så det kan vara bra att kontrollera innan man köper.
Oaktat vilken typ av ved du använder kan du räkna med att det försvinner lika mycket uppvärmd luft ur huset som det kommer rök ur skorstenen. Därför skall det vara tilluft utifrån till samtliga eldstäder. Speciellt om man vill använda fläktsystem för frånluft, badrum och kök etc.
Ved som används har en hög förbränningstemperatur som skall utnyttjas maximalt utan att detta leder till bakdrag eller golvdrag. Skorstenen skall placeras på sådant vis att det inte kan komma in rökgaser i husets luft.
Man skall akta sig för braskaminer som måste ha elmotor igång för att klara fläktkylningen, vid elavbrott förstörs mekanismen.
Ved är långt ifrån gratis (inkl. hantering) och skall nyttjas effektivt. Den typ av skorsten som används skall ha luftkanaler inbyggda så att hela huset värms upp. Några kanske skall gå upp till övervåningen eller loftet och tre till fyra till nedervåningen. Man skall alltså kunna värma hela huset genom en eller två eldar av karaktären inte för kråkorna. Tilluften skall kunna regleras genom ett spjäll utan att det blir för mycket sot i rökkanalerna.
Jag såg något mycket intressant på TV4 7/5 eftermiddag, en ny typ av lätt tegelsten som kunde nyttjas för uppmurning av spis, utan förstärkning av ”golvet”. Var och en skall givetvis kontrollera att deras golv passar till uppgiften.
Det finns oftast fler bränslen än ved men kaminerna och köksspisen skall vara anpassade för detta.
Förbindelse till ackumulatortanken för varmvatten ger ytterligare fördelar. Det är skönt med en dusch när man huggit ved.
Det finns idag "vedmaskiner" som gör kaffeved av grova stockar i en rasande takt, drivs t.ex.av liten hydraulpump.
OBS! Man skall under inga förhållanden elda produkter innehållande plast, typ tetra, plastmugg, vissa typer av pappersdukar, engångstallrikar och bestick. Detta kommer med tiden att ge en minskning av volymen i "skorstensröret". Resultatet innebär att du förr eller senare måste bygga ny skorsten, då gaserna kyls ner i skorsten och fäller ut mot sidorna. Resultatet blir stenhård förträngning i röret. Vid köp av äldre fritidshus måste detta kontrolleras.
Sopförbränning hör inte hemma bland våra eldstäder.
Rent principiellt borde en braskamin kunna värma ett helt hus utan att man får alltför stora investeringskostnader.
Med vänlig hälsning
Lämna stan
 
Kikat på kakelugnspannan? Kanske nått för dig? spis å tank i ett...
 
För att man skall slippa elda hela tiden bör alltså ackumulatortanken vara av viss storlek i förhållande till antal ungar som står och drömmer i duschen. Med andra ord kommer vattnet att väga, vilket inte golvet kommer att klara av. Med tanke på att du knappt kan ställa upp ett akvarium utan att komma upp i maxbelastning per kvm, bör alltså tanken och kaminen vara på skilda platser. Vitsen var att man skulle kunna fixa något utan att bygga murstock från grunden dvs göra ett stort hål i golvet etc.,etc.
Vattentanken för varmvatten bör stå i källaren som inte är viktkänsligt.
MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.