Har tidigare lagt en del klickgolv i kök och hall, och då köpt märkes, typ Pergo á +300 kr/kvm. Ska nu lägga i ett 40 kvm rum i källaren. Nuvarande underlag är regling spånskiva och plastmatta - och som funkat i 40 år, så jag räknar inte att det ska vara nåt problem att lägga detta i källaren. Plastmattan är limmad i spånskivan och sitter hårt, så den får ligga kvar.

Rummet kan användas till pingisbord, träningsredskap och en enklare hemmabio. Projektor osv.

Eftersom det finns mycket att lägga pengar på så håller jag gärna nere kostnaden. Har sett att Byggmax har golv från ca 60 kr/kvm och uppåt. "Premium" för lite över hundralappen.

Är detta något att satsa på - är det någon som har tips om annat billigt klickgolv som ni är nöjda med?

Hej,

Säljer inte ikea billlig klickgolv, igen. Har för mig de la ner det under en period. När de sålde det förra gången fick det bra kritik. Har för mig att det vara billigt.
Mvh

Stefan

Stew skrev:
Hej,Säljer inte ikea billlig klickgolv, igen. Har för mig de la ner det under en period. När de sålde det förra gången fick det bra kritik. Har för mig att det vara billigt.
Stefan
På googling "Ikea klickgolv" landar man här på forumet. Känns utifrån detta tveksamt med Ikea. Eller har de olika serier och där det är just Tundra man ska akta sig för?
http://www.byggahus.se/forum/golv/120363-ikea-klickgolv-tundra.html

Jag tror att de plockade bort detta golvet och har tagit in nytt nu som ska vara bättre. Hittar du något på deras hemsida?

Byggmax säger att deras golv vunnit tester.

Jag la in ett byggmaxgolv i köket nåt premium 7mm kronogolv det gick fort att lägga men skarvarna börjar glipa i kortändarna. Det sitter inte ihop stabilt. Är ganska missnöjd med det.

Redigerat:
Jag la också in ett byggmax i köket för tre år sedan. 119:-/m2 tror jag det kosstade.
Golvet är bra även om jag hatar det(hårt och kallt laminatskit).
Tappade en stor baksten i det också för ett tag sedan, så det är nog snart dags att byta mot något mjukt och varmt.
Men det är inget fel på golvet och det var väldigt enkelt att få dit.

Varför inte ny plastmatta? Det skulle jag valt med facit i hand.

Har lagt en entre/hall i källaren nyligen med ett Byggmax 8mm premium. Lätt att lägga men jag tyckte att "plastflärparna" som håller golvet på plats i kortsidorna kändes svagare än på Pergo. Finns dock inga glipor på det som nylagt.
Har i somras lagt Pergo i fritidshuset och just ytskiktet tycker jag är den största skillnaden där Pergo känns betydligt bättre.

Gissar att man vid plastmatta behöver få bort den gamla plastmattan, vilken sitter som berget, och dessutom måste man ha hjälp för att få det bra ...?! Klickgolv framstår då som enklare och billigare.

bjogul skrev:
Gissar att man vid plastmatta behöver få bort den gamla plastmattan, vilken sitter som berget, och dessutom måste man ha hjälp för att få det bra ...?! Klickgolv framstår då som enklare och billigare.
Jag har fått uppfattningen att det är tvärtom.
Plastmatta är mer eller mindre bara att rulla ut ovanpå den gamla och enklare att lägga.
Det är dock andrahandsinformation jag återger och ingen egen praktisk erfarenhet.

bjogul skrev:
Rummet kan användas till pingisbord, träningsredskap och en enklare hemmabio. Projektor osv.
Måste det vara ett klickgolv? Jag skulle tro att ett textilt golv skulle fungera bäst till dessa aktiviteter. Nålfiltsmatta finns från 49:-/m2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.