Åskar skrev:
Hur många eldstäder kan man nyinstallera på samma rökgaspipa? Visst är det en bedömningssak om värmekällorna inte används samtidigt? Som jag förstått det kan man rent teoretiskt installera både en separat vedpanna och pelletspanna på samma rökgaspipa och till samma acktank? Skulle inte behöva så jättestor vedpanna och acktank då.

För elda lite ved måste man ju få göra.. ;)
Elda ved(y)

Samtidigt måste man vara realistisk.

Som sagt ovan kan man ju sälja veden, revisorn (har företag, dock EJ näringsfastighet) påpekade att det ser bra ut om man har inkomst på jordbruksfastigheten också:cool:

Vad gäller två pannor (som inte går samtidigt) till samma skorsten måste jag erkänna att jag inte vet. Sunt förnuft säger att det är inga problem.

Acktankens storlek styrs väl av pannans vedvolym minus vad huset tar under tiden. Dock på sommaren hyr jag ut till veckogäster. Det kan vara upp till ca 6 veckogäster som skall duscha varje morgon, plus jag och sambon samt våra gäster...........
 
pelpet skrev:
Tanken med Siriuspumpen var inte att täcka hela värmebehovet utan framförallt varmvattenbehovet under den del av året då huset inte behöver någon värme så att man slipper elda då, möjligen klara uppvärmningen några kyliga höstdagar och bidra till värmen under vintern. Effekten borde väl också räcka till att hålla hela huset i frostskyddsläge om det skulle stå tomt.
Jag förstår hur du tänker med täckningsgrad på Siriuspumpen, men jag vet erfarenhetsmässigt att jag eldar in juni och börjar elda igen i slutet av augusti. Hallandsåsen skjäl solen:mad: Har funderat på att schakta bort den, dock framstår byggandet av Cheops pyramiden som ett barnarbete i jämförelse:wow:


pelpet skrev:
Hur ser effektbehovet ut under året egentligen? Hittis har jag bara utgått från det som står i den här tråden samt i tråden om gamla trotjänaren. Och hur resonerar du angående investeringskostnad/driftkostnader/arbetsinsats?
Citerar mig själv:cool:

rca1959 skrev:
Vi är veckopendlare, är i huset fredag em. till söndag em.
Hyr normalt ut 110m2. Dock inte nu, det kostar för mycket:(
Huset går enkelt att dela i två värmezoner. Vår och uthyrningsdelen.
Måste kunna hålla uthyrningsdelen varm + varmvatten. Vår del kan ligga i 12-15[SUP]o[/SUP]C när vi inte är där, typiskt 5 dagar.
 
jensaro skrev:
Jobbar man dygnet runt behöver man inget tält! Om man inte kan jobba hemifrån förstås...
När jag var yngre gjorde jag det. Rekordet, som jag inte uppmanar till efterföljning av, är 38 timmar på kaffe och socker.

Som, idag, IT kan jag göra allt hemifrån utom att sätta nytt papper i skrivarna.

jensaro har en poäng, som tyvärr faller på att jag bor i en annan stad under veckan. Hade jag bott hela veckan i huset hade svaret varit enkelt:

VED:wow:
 
Nu har jag läst på lite om flis. Bra info finns hos Stensbro Flis. Kollar man prisläget så verkar det som du får en 60 kW flisanläggning med 4 kubiks flisficka för ungefär 230000:-. (Skillnaden mot en 40 kW anläggning verkar försumbar). Med deras kalkyl så motsvarar 10000 kWh el ca 12 kubik flis, vilket kostar 2700:-. Med ett elpris på 1 kr/kWh så verkar en flispanna ha ungefär samma driftkostnad som en värmepumpsanläggning med COP 4. Flisfickan räcker i 4 dagar vid DUT.

Fast eftersom du hade egen skog så kan du nog komma ner i pris. På samma sätt som för veden bör man räkna det pris man kunna sälja flisen för som en egen kostnad.

Om jag fattat fliseriet rätt så slipper du acktank. Åskar ovan har nog rätt i att det är bra att hålla murstocken varm. Sen får man inte glömma välbefinnandekänslan som det ger att värma huset med eget bränsle i en panna som håller källaren varm och skön.
 
Vad skulle ett nedgrävt flisförråd mot källargrunden kosta? Består marken av lera, grus, "pinnmo"? Att din grund sprack tidigare vid dränering var väl vad jag fattat ett ovanligt ihållande regn?
 
Åskar skrev:
Att din grund sprack tidigare vid dränering var väl vad jag fattat ett ovanligt ihållande regn?
Påläst!!!!

Japp, det regnande i 10 dagar och på den tionde dagen kom det 100mm regn. Fick köpa en dräneringspump till dräneringsgropen:wow:
 
Maximal otur!

Nergrävt flisförråd och helautomatisk flispanna nere i källaren. Passar nog både dig och stenhuset bäst. Kanske inte gillas av plånboken och hussvampen, men alla kan inte bli nöjda heller..
 
Redigerat:
Är inte spannmålseldning eller höeldning något för TS? Eller det kanske inte är tillräckligt automatiskt?
 
Vissa av flispannorna kan "äta" även också spannmål. Tror dock att inmatningsskruvarna kan skilja sig åt. Skall man gå in för spannmålsriktningen skall man ha en panna som klarar olika sorters bränslen, inte bara spannmål. Priset på spannmål är ju lite politiskt.

Hö kräver en lada som jag inte har. Tror inte att det är så automatiskt heller, tja kanske i MW klassen och uppåt
 
Redigerat:
Åskar skrev:
Maximal otur!

Nergrävt flisförråd och helautomatisk flispanna nere i källaren. Passar nog både dig och stenhuset bäst. Kanske inte gillas av plånboken och hussvampen, men alla kan inte bli nöjda heller..
Har varit och tittat på dessa fantastiska flispannor från bl.a ETA, Gilles, HDG i drift.

Om man skall ha ett flisförråd är det enklaste att leverantören kan hela dumpa 40m[SUP]3[/SUP] containern i flisförråden. Går inte detta får man köpa/hyra en container som står i närheten av huset. Skulle behöva en stor aluminium flisskopa till traktorn. Skopan jag har tar ung. 500 liter. Lyfter inte mer än 500-600 kg inkl skopan. Vet att det går att få fjäderomrörare på upp till 6 m diameter. Aktiva arean blir då 6[SUP]2[/SUP]*pi/4=28m[SUP]2.[/SUP] För 40m[SUP]3[/SUP] blir då höjden på flisförrådet 1.43 m + säg 10% marginal (snålt) =1.57m. Då är jag nog under husets sula, se bif. bild som visar vedinkastet i pannrummet. Man skymtar våningen ovanför för bedömning av höjden. Det går ju att låta förrådet sticka ovanför mark (fult). Är det nån som vet vad det är för tipphöjd för ett släp med en 40m[SUP]3[/SUP] container.

Om jag förstått rätt skall man inte flisa nära huset, tänk regeringen:cool:

DSCN1366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror på ved. Flis känns som om det kräver för stora specialbyggnader.
Jag sitter lite i samma sits som dig fast jag bor där permanent. 300 kvm att värma upp. Känns inte som om det finns något alternativ förrutom ved.
 
Får man kasta in en joker i leken? Vad sägs om egen pelletstillverkning? Du har ju tillgång till egen skogsråvara, så pelletsen skulle få ungefär samma löpande kostnad som egen ved eller egen flis. Pellets ger två tydliga fördelar - dels så kan du ersätta din oljetank med ett 5 m3 bulkförråd som räcker knappt 3 veckor vid DUT så du slipper bygga något platskrävande flisförråd - och sen kan du komma igång att elda pellets med en gång i befintlig panna med vanlig säck och veckoförråd tills du har hela anläggningen på plats.

En fördel är att du har möjlighet att sälja överskottspellets som sidoverksamhet om du vill. En nackdel är att det nog kräver en viss arbetsinsats.

En pelletsbrännare på 40kW kostar ca 35', en ny pelletspress verkar kosta från 120' och ett bulkförråd kanske kostar 25' att bygga. Säg 200000:- för den lösningen. Kanske behövs det någon utrustning för att hacka upp skogsråvaran för att den ska gå in i pelletspressen också.
 
Jag har också varit inne på att man skall gå samman några och skapa egen pelletstillverkning. Problemet är väl fuktigheten i pelletsen? Kan väl inte förvaras hur som helst och därför blir problemet detsamma som med flis ...
 
Att göra egen pellets tror jag är utanför vad jag tänkt mig. Saknar om inte annat lokal för det. Bygger jag maskinhallen har jag plats, men då kan jag ju lika gärna ha en flispanna. Pellets eller råvaran måste väl torkas.
 
Jag tror inte att man skall äga en pelletstillverkning själv. Man borde gå ihop några och köpa en och så får den som har plats ha anläggningen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.