Efter ha tvättat skor hörde jag hur det krasade till ordentligt i tvättmaskinen under nästkommande tvätt. Stängde av den på en gång eftersom jag inte visste var det var. Tömde maskinen, men hittade inget fel, så jag satte igång den igen. Däremot slutade maskinen fungera när den kom till sköljprogrammet, stod bara och blinkade. Efter ha skruvat upp baksidan ser jag hur någon metalldel på ca. 1dm lossnat ur sulan på skon och hamnat bakom själva trumman, spräckt hål på plasten som skyddar trumman och gått rakt ut i maskinen. Se bifogad bild.
20121204_225807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver något att täppa igen hålet med, som inte är vattenlösligt och som tål 90 graders vatten utan att lossna. Några tips?

Glasfiberspackel, men fastnar det i plasten?

Kemisk metall och liknande borde väl funka? Frågan är om det blir problem i och med att det inte utvidgas lika mycket/lite som plasten när den blir varmt... Jag skulle nog försöka med nåt som är lite flexibelt. Alternativt kombinera med silikon på insidan (om det går att komma åt inifrån).

Ser ut som en elux. Tyvärr så åker du på att byta trumma. Men din är delad så det räcker med att byta bakre gavel. Problemet kan vara att få ut trumaxeln utan att skada.
Vid ihopmontering så glöm inte packningen runt annars får du göra om hela proceduren.

charta77 skrev:
Glasfiberspackel, men fastnar det i plasten?
Finns bara ett sätt att ta reda på det :). Har tvättmaskinen i min övernattningslägenhet så jag ska testa nästa vecka när jag är tillbaka.

Nerre skrev:
Kemisk metall och liknande borde väl funka? Frågan är om det blir problem i och med att det inte utvidgas lika mycket/lite som plasten när den blir varmt... Jag skulle nog försöka med nåt som är lite flexibelt. Alternativt kombinera med silikon på insidan (om det går att komma åt inifrån).
Har inte plockat ur trumman. Det känns som att det blir på tok för mycket jobb, så jag tänkte försöka hitta något jag kan sätta på baksidan istället. Fäster kemisk metall på plast?

Cambring skrev:
Ser ut som en elux. Tyvärr så åker du på att byta trumma. Men din är delad så det räcker med att byta bakre gavel. Problemet kan vara att få ut trumaxeln utan att skada.
Vid ihopmontering så glöm inte packningen runt annars får du göra om hela proceduren.
Det är en Zanussi, men det är kanske samma sak? Varför behöver jag byta trumma om det bara är ett litet hål på baksidan i plasten?

gubbaluringa skrev:
Finns bara ett sätt att ta reda på det :). Har tvättmaskinen i min övernattningslägenhet så jag ska testa nästa vecka när jag är tillbaka.
Det jag funderade på är om det ABS-plast( tror det heter så) där ingenting fäster i. Kanske att glasfiberspackel fastnar, vet inte.

(Ämnesraden är för lång, går det att ändra?)

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Har du riktig tur är det en svetsbar plast...
Testa att skrapa ur en spåna och se hur den reagerar när du värmer den.

Går den att svetsa kan du nästan lösa det med en tändare å en skruvmejsel även om en riktig svets för plast inte är så hemskansdyr...

Ja, jag vet att tråden är gammal men vill iaf påpeka att "inget fäster på ABS" verkar vara lite av en myt. Grovt sandpapper + flambehandling så verkar epoxy fästa ganska bra. Tydligen är kombon att första torka av med alkohol och sen flambehandla överlägset bäst:

https://epoxyworks.com/index.php/gluing-plastic-with-gflex-epoxy/

Mats-S
För min del handlar det om ett 5mm cirkulärt hål. Svängde förbi biltema och köpte stål-epoxy. Ska pröva ikväll när dottern har lagt sig. Återkommer med resultat...

G gubbaluringa skrev:
Efter ha tvättat skor hörde jag hur det krasade till ordentligt i tvättmaskinen under nästkommande tvätt. Stängde av den på en gång eftersom jag inte visste var det var. Tömde maskinen, men hittade inget fel, så jag satte igång den igen. Däremot slutade maskinen fungera när den kom till sköljprogrammet, stod bara och blinkade. Efter ha skruvat upp baksidan ser jag hur någon metalldel på ca. 1dm lossnat ur sulan på skon och hamnat bakom själva trumman, spräckt hål på plasten som skyddar trumman och gått rakt ut i maskinen. Se bifogad bild.
[bild]
Jag behöver något att täppa igen hålet med, som inte är vattenlösligt och som tål 90 graders vatten utan att lossna. Några tips?
Jag tvättade farmors gungstol inkl fotpall och nu låter maskinen konstigt. Vad göra?
Sorry, kunde inte låta bli :0)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A
Du skulle ge f-n i pallen...

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.