Har ni också funderat nån gång på varför Sverige ligger så högt i pris, och dåligt i sortiment på verktyg o material o så??`Många gånger lönar det ju sig ordentligt att handla på andra sidan pölen (danmark, tyskland, polen och england) eller på andra sidan ån (amerika) även när det gäller svenska märken som Hultafors, Bahco, Husqvarna m.fl. Det är ju oxå så att det finns otroooligt mycket intressanta verktyg som inte släpps på den svenska - eller europeiska - marknaden, fastän det t.o.m kan vara ovan nämnda fabrikant..

Jag tycker det är väldigt tråkigt att det är så, för det finns så mycket roliga verktyg som vi missar här i Skandinavien.. Är det någon som vet varför det är så och finns det något vi kan göra åt saken?? för inte ska vi väl behöva fortsätta privatimportera, eller bita i det sura äpplet?

EU är ju en öppen marknad så var är problemet? Om man däremot knallar in i en affär inom EU så skiljer sig inte priserna så mycket, inte heller om man tittar på hobbysegmentet även inkl webshoppar.

Men för att svara på din fråga så skiljer det ju ganska markant att ha en hemma marknad med 60-90 miljoner kunder jämfört med våra 9 miljoner.

Som Danmark då menar du?

Bezt skrev:
Som Danmark då menar du?
? Syftar du på att det blivit billigare i Danmark senaste halvåret?

Jag tycker också att vi ligger kanske 5 år efter kontinenten här i sverige med prylar och annat, men jag antar också att det är för att vi är en liten och därför något ointressant marknad och om det nu råkar vara någon firma som lyckas ligga före och ta hem något som för oss är nytt så blir det också lite dyrare.

PeterJeffrey skrev:
för inte ska vi väl behöva fortsätta privatimportera, eller bita i det sura äpplet?
Ser absolut inget problem med att privatimpotera, snarare tvärt om. Man beställer på nätet, väntar en vecka så kommer paketet, och man har sluppit att ta sin dyrbara tid för att åka till bygghandlaren plus att det har blivit billigare (y) inget surt äpple det va :x:p

MB77 skrev:
Ser absolut inget problem med att privatimpotera, snarare tvärt om. Man beställer på nätet, väntar en vecka så kommer paketet, och man har sluppit att ta sin dyrbara tid för att åka till bygghandlaren plus att det har blivit billigare (y) inget surt äpple det va :x:p
Jag har inte heller några problem med att handla på nätet, men jag ser ändå ett problem med att situationen är som den är. En del saker vill man inte handla obesedda. Läser man valfri tråd här på BH där det frågas om råd anående vilken skruvdragare man ska köpa (det finns ett otal såna trådar) så landar rekomendationerna alltid på att åka runt och känna på några olika och välja den som känns bäst. Men hur ska man kunna göra det om det inte finns några butiker som har ett vettigt utbud. Just skruvdragare är nog för all del det som är lättast att hitta i handeln, men jag tycker det här gäller fler verktyg. I alla fall jag vill gärna klämma och känna för att kunna bedömma hur justeringsmöjligheter och reglage fungerar för att kunna hitta den maskin som passar mig. Vill man ha något lite mer speciellt än vad som erbjuds på Jula och Bauhaus är det inte alltid så lätt att hitta bra alternativ. Jag som har ett kontorsjobb har t.ex. inte lätt att hinna till yrkesbutikerna (som är dom som har ett någorlunda vettigt utbud) utan att behöva ta ledigt från jobbet. Nu gillar jag ju förvisso att shoppa verktyg, men kan förstå om inte alla vill ta semester för att kunna klämma på verktygen innan ett köp.

jag har fått erfara hur det ser ut i danmark (jobbar med en dansk snickare..). för det första så öppnar bygghandlarna där 06.00 så att hantverkare hinner dit på väg till kunden, och stänger 18.00 på "proffsavdelningen" men har öppet till 19.00 på "glade amatör"avdelningen. de har öppet bra tider på helgerna - då faktiskt de flesta förkovrar sig i sina projekt..

ja,sen finns det nästan dubbelt så stort utbud både vad gäller materialval, kvaliteter och kvantiteter! där finns allt virke i längder mellan 2.4 upp till 5.4 i intervaller på 30cm. Virket står upp så att man har lättare att välja ut raka fina reglar, och man kan välja längd efter faktiska måttet + spillbit till skillnad i Sverige då man får välja närmaste längd + ca 1m.

i verktygsutbud är de "kvar" i såsom sverige var för 30-40 år sedan med järnhandlarna och brädgårdarna som hade ett utbud som var av bästa kvalitet, för att ge "det bästa" till alla hantverkare. om man går till genomsnittliga bygghandel idag eller järnhandel idag får man vara glad om de har mer än skruvdragare, cirkelsåg, vinkelslip, borr, fogsvans, hammare o.dyl av..låt oss säga varierande kvalitet.. och vill man ha något annat så får man beställa - kommer om 1-2 veckor, och är ändå bara "standard quality"..

Eller har ni andra erfarenheter? finns det "bra" bygg- och järnhandlare kvar ute i landet?

Redigerat:
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare, prisnivåerna i vanliga tyska o engelska butiker ligger i stort sätt på samma nivå som i Sverige och dom överlever trots nätbutikerna. Samma sak gäller nog för dom Svenska handlarna. Det som vi jämför här här Tyska o UK nätbutiker med fysiska butiker i Sverige. Vad Sverige saknar är bra nätbutiker, visst ToolAB brukar vara billigast i Europa på Makita tigersågar och Hitachi skruvdragare av vissa modeller. Duab kan ibland slå till på några enstaka produkter.
Men i vilket fall som helst, inget unikt med Sverige och om jag beställer från Axminster, Seltmann eller ToolAB spelar väl ingen roll.

Här uppe i norr måste jag säga att bygma (fd ångsågen) faktiskt har bra maskinutbud, tyvärr blir det inte så mycket impulsköp då det är festool och makita som lagerhålls (till svenska priser), även köpt hitachi hos dom i luleå före namnbytet.
Beijer kör på dewalt, kanske inte är personlig favorit men långt ifrån köp och släng !

Sen vet jag av personlig erfarenhet att det fanns för lite plats för att ha alla längder av reglar framme (sommarjobbat i trähallen) men om någon gjorde en beställning och skulle ha en större mängd så plockades ett nytt paket fram !

De lokala sågarna har jag bara hört positiva ord om (angående träsortimentet), inte hunnit prova själv ännu.

Det jag som ett problem när man handlar utomlands är att jag inte har någon att vända mig till om det blir problem.

Köper jag hos en svensk handlare går jag dit och förklarar samt visar vad som är fel och han tar kontakten med den som skall fixa det och det brukar lösa sig, detta kan vara mycket värt;)

ceson skrev:
Det jag som ett problem när man handlar utomlands är att jag inte har någon att vända mig till om det blir problem.

Köper jag hos en svensk handlare går jag dit och förklarar samt visar vad som är fel och han tar kontakten med den som skall fixa det och det brukar lösa sig, detta kan vara mycket värt;)
Om din skruvdragare inte funkar, vad kan din lokala handlare säga? Har jag köpt en Bosch maskin någonstans i Europa och den inte funkar så går jag även då till min lokala handlare. Kan inte han lösa problemet så skickar han in den på service åt mig.... so var är problemet?

Nimajneb skrev:
Om din skruvdragare inte funkar, vad kan din lokala handlare säga? Har jag köpt en Bosch maskin någonstans i Europa och den inte funkar så går jag även då till min lokala handlare. Kan inte han lösa problemet så skickar han in den på service åt mig.... so var är problemet?
Problemet som jag ser det är att maskinen jag köpt i Europa mycket riktigt tas om hand av handlaren och skickas
till Bosch men han bryr sig inte om vad som är fel eller har någon kontakt med med Bosch förutom att agera mellanhand, vilket jag förstår när han inte sålt maskinen.

Jag får själv försöka att få Bosch Danmark att förstå vad som är fel och förhoppningsvis komma med en lösning på problemet. Efter månader av stök längtar jag tillbaka att kunna förklara och visa för någon irl. som sköter denna kontakt.

ceson skrev:
Jag får själv försöka att få Bosch Danmark att förstå vad som är fel och förhoppningsvis komma med en lösning på problemet. Efter månader av stök längtar jag tillbaka att kunna förklara och visa för någon irl. som sköter denna kontakt.
Är det en personlig erfarenhet? :)

Min ringa erfarenhet av just bosch är att jag fått en ny maskin inom en vecka när jag hade problem. köpt i tyskland och sen lämnat in den på k-rauta. :)

När jag bodde i USA reflekterade man aldrig en sekund på vilken delstat E-handlaren befann sig i. Jo, dvs man måste undvika dem i sin egen delstat för att slippa momsen vilken inte är federal utan delstatlig.

Vi är helt enkelt lite (nät-)omogna här. Det är väl ingen skillnad på att handla i Grekland när man bor i Sverige jämfört med att handla i Kalifornien när man bor i Texas?

• Gilla
se38005 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.