installerade en ny panna o acktank i sommras o allt har funkat kanon fram tills nu.
får inte upp värmen mer än till ca 17-19 grader i huset trots att jag har ca 90grader i tanken o shunten fullt öppen, har shunt automatik (CBj) o innomhusgivarn är inställd på 23g, shunt automatiken hade jag till förra annläggningen me o då funka de kanon. vad kan problemet vara tro?
cirkulationspumpen låter lite, funderar på om de kan va den som börjar ge sig?
en annan fundering är om shunten läcker igenom retur vatten trots fullt öppen shunt?
har termometrar vid cirkpumpen o dom står på ca 60g trots 90g i tanken o shunt helt öppen.
jag har shunten kopplad på stigarn nära tanken, kan de va att den tar varmvatten från pannan istället?
snälla kom med ide'er
mvh Robert
får inte upp värmen mer än till ca 17-19 grader i huset trots att jag har ca 90grader i tanken o shunten fullt öppen, har shunt automatik (CBj) o innomhusgivarn är inställd på 23g, shunt automatiken hade jag till förra annläggningen me o då funka de kanon. vad kan problemet vara tro?
cirkulationspumpen låter lite, funderar på om de kan va den som börjar ge sig?
en annan fundering är om shunten läcker igenom retur vatten trots fullt öppen shunt?
har termometrar vid cirkpumpen o dom står på ca 60g trots 90g i tanken o shunt helt öppen.
jag har shunten kopplad på stigarn nära tanken, kan de va att den tar varmvatten från pannan istället?
snälla kom med ide'er
mvh Robert
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 559 inlägg
Hej, lägg upp nån bild på anläggningen så blir det lättare. Framledningstemperatur?
ja de har funkat klockrent förut, fram tills nu.kulle skrev:
shunten står helt öppen pga av automatiken inte kommer upp i önskad teperatur på rumsgivarn.
cirk,pumpen på 3an.
Elffors skrev:
shunten sitter rätt. framlednings temp är enligt termometern på framledningen 65-70 fast jag har 90g i tanken, borde man inte shunta ut 90g då me om shunten står helt öppen?
Om shunten är helt öppen så blockar ventilen returen så det blir helt öppet från inkommande till utgående(mot radiator.pump) Dvs du borde ha 90grader vid radiatorpumpen.
Lossa bygeln till shuntaxeln på cbj'n och vrid manuellt tills du nåt högsta möjliga temp efter shunten. det är max.
Lossa bygeln till shuntaxeln på cbj'n och vrid manuellt tills du nåt högsta möjliga temp efter shunten. det är max.
Elffors skrev:
ja precis, de e de jag tycker ät lite skumt, får göra som du säger o släppa på bygeln o shunta manuellt.
Har du 65 gr på radiatorsystemet och ändå inte varmt? Är inloppstören till radiatorerna så varma åxå? 65 grader in o 35 grader ut ur dem? Luft?Flödet måste som tidigare sagts mankera rejält. Hade du haft 65 grader på hela radiatorn och ändå inte varmt i huset hade säkert orsaken varit ett öppet spjäll i öppna spisen eller ett öppet källarfönster.