Hejsan

Jag håller på att lägga om taket på mitt hus från tidigt 1900-tal. Huset har idag tegeltak, men hade sannolikt falsat plåttak från början och jag funderar på att lägga det igen.

Taket är i två sektioner med dels ett valmat mansardtak om ca 11x9 m i anslutning till ett sadeltak om ca 11x6 m. Kupor åt alla håll, ett takfönster, tre skorstenar, m.m.

Någon som kan rekommendera ett bra plåtslageri i Göteborg med omnejd som kan hjälpa mig?

Jag har i tidigare trådar sett att kostnaden för att lägga ett falsat plåttak angivits till 4-500:-/kvm. Kan det vara rimligt för mig att anta det som ett ungefärligt riktpris, eller riskerar det dra iväg map. alla vinklar och vrår?

ThomasX

Hej Thomas, sitter här och funderar på om jag skall lägga om mitt tak, som tidigare ägare lagt på betongpannor på. Dessa ser nu "#¤"#¤ dåliga ut. Vi har mansardtak. Genomförde du detta och vad kostade det dig per kvm egentligen?

Har svårt att tro att du klarar dig med den summan per m2, springer iväg med v-rännor och kupor mm.

Gammal tråd. TS har nog lagt nytt tak :)

Redigerat:
Jugend skrev:
Hej Thomas, sitter här och funderar på om jag skall lägga om mitt tak, som tidigare ägare lagt på betongpannor på. Dessa ser nu "#¤"#¤ dåliga ut. Vi har mansardtak. Genomförde du detta och vad kostade det dig per kvm egentligen?
Hejsan

Jajjamensann, huset har nu ett fint falsat plåttak. Kostnaden blev ca 1300:-/kvm och det verkade vara ett normalt pris. Då var allt förberett för att lägga på plåten. Sen gav jag en bit av huset till min sambo åsså hamnade jobbet över ett årsskifte, så vi fick in 4 rotavdrag vilket räckte för att täcka hela jobbet, en rejäl besparing alltså för oss där.

Skumt, av någon anledning har denna tråd inte dykt upp i min bevakningslista här på webben, men i appen i telefonen syntes den idag, men inte tidigare. Nåt är skumt.

Aha man tackar. Låter det mycket eller när det regnar? Har ju bara erfarenhet av plåttak på verandor och liknande.

Jugend skrev:
Aha man tackar. Låter det mycket eller när det regnar? Har ju bara erfarenhet av plåttak på verandor och liknande.
Nej, det låter inte alls, skulle jag vilja påstå. Plåten ligger ju direkt på underlagspapp och sedan råspånt och isoleringe eller vind, så "regndroppar mot metall"-ljudet dämpas ju rätt bra och det finns ingen "resonanslåda" som kan fortplanta eller förstärka ljudet. Nej det är absolut inget att oroa sig för.

Men lägger man t.ex. ett plåttak i tegelpanneimitation på läkt, så blir det ju en annan story, då kan jag tänka mig att det blir en del oväsen ;)

Ja den hade ju några år på nacken denna tråden, skyller på att jag var nyvaken:screwy:.

Ok man tackar för svar. Skall utredas vidare nu. Jag var lite rädd för resonanslådaeffekt ...
Dessutom roligt att höra att du genomförde det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.