Tjena undrar om man kan måla sina gamla köksskåp som inte är av den gamla modellen, trä? Undrar om ngn gjort detta och hur resultatet blev? Alltså skåpen är lik dom man köper på ikea eller bauhaus mm.

Vi lämnade in våra 80-tals köksluckor för omlackering. Ett medelstort kök kostade ca 4000 kr och det blev jättesnyggt. Däremot märker jag att de slits ganska fort. Det blir lätt fläckar av fett som inte går att ta bort om man inte torkar luckorna ofta. Så svaret på din fråga är Ja, det går att måla om luckor som ej är av trä. Om du ska måla om själv: Slipa och målartvätta innan.

Har hört de som målat sina köksluckor med skumgummiroller och de är jättenöjda med resultatet, jag har endast målat en ytterdörr pådetta sätt och resultatet blir otroligt bra

Jag har målat våra skåp och luckor, med pensel och roller i och för sig.

Det är också träskåp vilket du inte har, men poängen är det att du ska måla med oljefärg. Den vattenburna (latexfärgen) kommer att förbli lite klibbig. Det känns inte när du tar på den, men när man lyfter ett glas som stått nån dag så gör man ett litet klick. Dvs. färgen fastnar lite i det man ställer på hyllorna.

Det är ingen katastrof men hade jag vetat det så hade jag använt oljefärg. Om du ska lämna in stommarna på lack så tycker jag du ska be dem lacka med oljefärg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.