Jag har ett par dörrar som ska monteras som skjutdörrar. På dörrarnas undersida finns ett 8 mm brett och 15 mm djupt spår som används för att styra dörren med en liten pinne monterad på golvet.

För att passa i min golvstyrning måste spåret breddas från 8 mm till 14 mm. Jag kan låna en handöverfräs, men har i princip aldrig hållit i en sådan tidigare. Vilken typ av frässtål behöver man och hur gör man på bästa sätt för att fräsa?

Mikael_L
En sidfalsfräs skulle nog bli enklast för dig, så du slipper bygga ett litet arbetsbord i 90° mot dörrbladet.
Men det gäller att hitta en fräs med rätt djup då.
Bredden spelar inte någon roll, det fräser du du med flera tag ställt i olika djup inställt på handöverfräsen.
http://www.jula.se/sidfalsfras-6-35-mm-186121

Du kan också spänna fast två stödbitar på dörren, en på varje sida, med tvingar och sedan köra med pinnfräs och anhåll. Alternativt en cirkelsåg med anhåll och där du ställer djupet på 15mm och sedan kör det några gånger med olika avstånd på anhållet.

Om du aldrig tidigare använt en fräs så kan det vara idé att träna på några spillbitar först.
/B

• Gilla
bobas
  • Laddar…
En sån som mikael_l föreslår är superenkel att använda, rekommenderas starkt. Är man nybörjare kan en pinnfräs vara lite trixig att hantera, även om man kör med anhåll. Om du ändå väljer pinnfräs, kör med en smalare än 15mm och fräs "från båda hållen". Kör du med en 15mm bred så blir det lätt krokigt om man inte är 100%stadig på handen....

Ok, tack för tipsen!

Behöver man fräsa allt på en gång, eller går det bra att "fega" och bredda spåret en millimeter per fräsning?

Lite åt gången är att rekommendera både för resultatet och för att minska risken för överraskningar vid själva handhavandet av fräsen.

Kör man inte fräs ofta är cirkelsågstipset ett bättre alternativ.

Som andra är inne på, prova på en eller ett par bitar först så du får en känsla för fräsen, om du väljer att köra med fräs. Fräsen är ju ett underart verktyg när man fått lite känsla för det och inser vilka användingsområden den har.

Kurtivan skrev:
Kör man inte fräs ofta är cirkelsågstipset ett bättre alternativ.
Må vara så kanske, men någonstans måste man ju börja om man ska bli en riktig storfräsare! :D

Nu har jag provat runt lite. Kul verktyg! Fräste lite med en pinnfräs, men körde nog för fort då spånet började glöda.... :D

Provade också med en sidfalsfräs, men får inte till djupet. För att spåret ska fräsas på rätt höjd och kullagret ska ha något att stödja på måste avståndet från plattan till underkant på fräsen vara 27 mm och det blir bara 20 mm med fräsen i bottenläge. Har jag fattat något fel, eller måste jag skaffa en sidfalsfräs med längre skaft?

• fras.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du fick glödande spån berodde det nog mer på att du inte körde med någon form av utsug. Om du inte lyckas evakuera frässpånet ur spåret du fräser riskerar du brända snitt. Antingen fräser man bort mindre material åt gången eller så ser man till att suga bort spånet. Då slipper man den tråkiga odören av bränt trä :)

Vad gäller sidfalsstålet så är det nog för kort helt enkelt.

Är det en ovanligt tjock dörr? Jag antar att du annars har tänkt på att vända på den? Om problemet "bara"ligger i att kullagret skall ha något att rulla mot så kan du förmodligen lösa det mha parallellanslaget istället. Man måste inte använda kullagret bara för att det sitter där ;)

Vad du än gör så fall inte för frestelsen att montera stålet för grunt i hylsan. Även om de är små kan de vara ganska otrevliga när de kommer flygande...

Men du behöver ju inte trycka ned stålet i botten. Se bara till att ha ett par centimeter i spännhylsan som bygga_bo säger.

Man får inte köra för långsamt heller (alltså hur snabbt du drar fräsen), då bränner det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.