Hej,

Sysslar med musik och har en lös kabel 2.5mm2 (16A) och måste bygga på en JFB på denna. Köpte en på 35mA som klarar en fas. L1 och nolla typ. Hur gör jag med jorden? Drar den på sidan?

Hade varit smidigt om man kunde sätta in den oxå i JFB som en genomkoppling bara, men det verkar vara tvärnit på det. Några bra förslag?

Vet inte vad frågan är, men du får inte bryta skyddsjord.

Nja frågan är väl mer hur jag skall dra jorden runt JFB utan att kapa sladden på jorden om du förstår. Har en EKLK (tror jag den heter) och L1 samt nollan skall ju in i JFB ,men jorden skall ju vara som den är. Ska man skala kabeln och kapa L1 samt nollan och koppla in dem i JFB och sedan låta jorden vara? I normala fall har man väl en PEN skena för detta där jorden är som den är.

Luddig förklaring, men tänk på att jag bara har en sladd nu :)

Den JFB du har är uppenbarligen inte avsedd för att monteras på en sladd. Du behöver då en kapsling av något slag
- där kablarna in och ut är dragavlastade,
- tillåter montering av din JFB på ett bra sätt.
- där du kan skarva skyddsjorden med t.ex en Wago.

Skyddsjorden ska alltså mycket riktigt gå förbi JFBn. Men försök inte trixa med att försöka dra den hel, det blir bara konstigt. En bild skulle hjälpa. Vad är det förresten för JFB som har en utlösningsström på 35 mA?

Såg fel. Det är 30mA och en AEG som sitter i en hållare (kappsling) av plast (en enkel) och där finns ingen PE skena i denna, men kan jag lägga en Wago i kappslingen?
Fast om jag nu har en AEG som sitter i en hållare och sätter den på samma hållare som uttagen så borde väl detta vara helt okej?

Du fick svaret av Bo tidigare. Du ska ha en kapsling med dragavlastning för kabel och då kan du skarva den i kapslingen.

Det framgår inte i ditt inlägg om du ska den "flyttbar" eller inte.
Ska du ha den flyttbar är det enda rätta att köpa en sån som elmont rekommendera .

Eftersom den är avsedd för användning utomhus har den säkert en möjlighet att koppla vidare PE.

Någon som kan förklara dragavlastning och varför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.