Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Till de som lägger energi på att tycka "tvärtom": Det är bra att ifrågasätta men till en viss gräns.
Det är för de flesta självklart att man inte köper en tomt, springer in till grannen och snokar runt, sedan bygger ett likadant hus bredvid.
Det handlar inte om att man inte FÅR, utan om att visa hänsyn.
Grannen hade väll först och främst, innan han ens köpte tomten, kunnat fråga TS om han kunde tänka sig ett mer eller mindre exakt likadant hus bredvid sitt, eller? Det hade varit rimligt och att visa hänsyn!


Vad grannen har för anledning till att vilja bygga ett likadant hus på tomten bredvid spelar väll ingen roll när det är moraliskt rimligt att TS som köpt sin tomt och byggt sitt hus FÖRST bör har rätt att FÖRST motsäga sig detta.
Jag kan heller inte se någon anledning till att grannen inte lika gärna kan bygga sitt hus på någon annan tomt om det inte skulle visa sig att just dessa två tomter bredvid varandra t.ex. har sjöutsikt och de andra tomterna saknar detta eller dylikt.
Om nu så vore fallet, är det fortfarande nödvändigt att bygga ett likadant hus och strunta i att lyssna på vad sin blivande granne har att säga?


Vill grannen bo i ett område med identiska hus, ska han leta fler som OCKSÅ vill det och inte sätta sig över vad grannarna tycker och skapa osämja, det tjänar INGEN på.


Nu tror jag TS förstått att det är LAGLIGT för grannen, att om han/hon vill, bygga ett likadant hus på sin tomt och därför vill han ha tips om vilka alternativ som finns för att EVENTUELLT förhindra detta problem som de flesta kan förstå.
Kan man inte förstå detta saknar man förmåga att se saken ur olika personers perspektiv och då ska man heller inte motsätta sig och försöka hitta på anledningar till grannens fördel och ta dennes parti.
Det är bl.a. ointressant hur mycket pengar TS lagt ner, problemet kvarstår oavsett.


Försök lägg energi på att hjälpa TS istället så tjänar alla på det. Det är trots allt hans tråd och inte grannens? Grannen har uppenbarligen inga problem då han har lagen på sin sida med att köra över folk. Det betyder inte att det är rätt bara för det är lagligt.
Jag har tyvärr inget mer råd än det jag redan skrivit som en eventuell lösning.


Argumentationen låter ungefär som; det är visserligen olagligt med våldtäkt men i.o.m. att straffet är relativt lågt (eller inget alls i bästa fall) är det helt ok, om man bara är tillräckligt kåt och sen får man väll ta sitt straff om man har otur.
Annars har jag hört det är lagligt att ha sex med djur, så det är ju bara köra på!
De flesta tycker nog det är bättre att visa hänsyn men Ni som helt enkelt skiter i vad andra tycker, oavsett lagligt eller inte, hoppas jag innerligt jag slipper till grannar...
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Vad grannen har för anledning till att vilja bygga ett likadant hus på tomten bredvid spelar väll ingen roll när det är moraliskt rimligt att TS som köpt sin tomt och byggt sitt hus FÖRST bör har rätt att FÖRST motsäga sig detta.
Jag kan heller inte se någon anledning till att grannen inte lika gärna kan bygga sitt hus på någon annan tomt om det inte skulle visa sig att just dessa två tomter bredvid varandra t.ex. har sjöutsikt och de andra tomterna saknar detta eller dylikt.
Moraliskt rimligt? Jag ber om ursäkt för det är inte min mening att på något sätt förminska TS upplevda problem men det är ingen grundläggande rättighet att ha ett unikt hus. Visserligen är det osannolikt att grannen vill bygga ett likadant hus, men detta är knappast moraliskt orimligt. Det är trist och oinspirerat, men inte moraliskt orimligt.

Det finns institutionaliserade möjligheter att överklaga bygglov. Jag är glad att vi har en rättsstat i Sverige som inte bygger på godtyckliga principer som moralisk rimlighet.

Jag motsätter mig den anklagande tonen som bygger på känslor när roten till problemet är ett dåligt utformat avtal. TS inser givetvis nu att han skulle insisterat på en ensamrättsklausul i kontraktet så varför detta drev mot grannen? Vad TS kan göra är att be grannen (personligen eller via husleverantören) att utforma sitt hus annorlunda, det är allt. Tråkigt läge men så kan det gå... krasst men sant.
 
Redigerat:
Det redigt krassa enligt min mening är att en människa bara får för sig att göra som grannen gjort. Det låter iofs snudd på otroligt att han är så i detalj vill kopiera att han smyger i rabatterna. DET är sjukt och det kan väl ingen säga emot.. och var hamnar resten då? jag är inte ens säker på att hela historien är sann då det för mig låter helt otroligt... men å andra sidan... jag har erfarenhet av grannefejder men då statar dom inte innan man ens flyttat in.
 
Ja det vore ju första gången i Sveriges historia som en granne i ett villaområde kopierar intilliggande hus...
 
I
Får man nu för tiden bygga utan att fråga grannen först? När vi byggde för 30 år sedan kom vår blivande granne och fick påskrivet av oss att vi godkände huset han tänkte bygga. För övrigt samma hus som vårat i grunden men lite modifierat efter hans egen smak.
 
anthill skrev:
Ja det vore ju första gången i Sveriges historia som en granne i ett villaområde kopierar intilliggande hus...
ja precis.. sånt händer ju knappast.. eller hur? Inläggets sarkasm får mig att förstå att detta skulle vara hur vanligt som helst vilket får mina 35 år i branschen att häpna. JAG har ju aldrig varit med om detta.. på detta viset alltså. Bygga samma sort hus ja såklart men kopiera som i detta fallet.. nja det måste vara tämligen ovanligt... och sjukt i mina ögon.
 
TYCKER att TS ska vara stolt över att någon vill kopiera "dröm huset"
förstår att det känns olustigt att kopian kommer att stå bredvid originalet.
Lite omoraliskt av husleverantören att sälja bredvid, men är det en liten hustillverkare förstår man att
varje sålt hus är viktigt för ekonomin
OM nu grannen köper sitt hus till ett lägre pris gör inte känslan bättre,tyvärr är det nog så att hustillverkare/leverantören har all rätt att sälja.
Att TS har anlitat en arkitekt för ändringar av en ritning är en kostnad som varje köpare av ett hus får
ta, ändrar man standard måste ritningar,beräkningar osv göras om. En hustillverkare som är intresserad av att sälja kan säkert ta på sig en del av denna "kostnad" .
Att grannen snokar beror sannolikt på att han är intresserad av hur husen kommer att se ut,
-alltid roligt att se fullskala.
Tyvärr är det bara att gilla läget och försöka se positivt framåt,ett husbygge är för de flesta
livets största affär, bygger man dessutom själv lägger man lite av själ&hjärta i huset,att spekulera i om huset/en tappar i värde är ointressant om TS har för avsikt att bo i huset under överskådlig framtid.
 
Men vänta lite nu...hittills vet ju ingen mer än TS om huset är unikt....att någon tycker så betyder väl inte att alla tycker det...okej att det är unikt på det viset att det finns någon speciell detalj men kom igen.....
 
Huruvida huskopierandet är ett problem eller inte är inte den fråga som TS ställer. Han upplever det som ett problem - alltså är det ett problem, oavsett vad andra tycker. Låt oss fokusera på att försöka ge TS råd kring hur situationen kan hanteras.


Beklagar om mitt inlägg tidigare tolkades som raljerande om vad ett arkitektritat hus kostar. Det var inte min avsikt. Avsikten var att ge TS råd om hur diskussionen med granne och husleverantör bör föras, så låt mig försöka igen med mina två råd, denna gång lite annorlunda formulerade:


1. Använd INTE argumentet att ditt hus är arkitektritat (för det är det inte, enligt bruklig definition), och INTE heller argumentet att du minsann betalat 23.000 kr för anpassningar (om något är det ett argument för att grannen ska få lov att kopiera, eftersom summan är så låg).


2. Använd ISTÄLLET argumenten att husfirman lovat dig att inte bygga samma hus i närheten, att du inte gillar kopieringen och att den därmed riskerar påverka grannsämjan i framtiden, och att du är beredd att byta byggfirma för färdigställande om firman inte radikalt ändrar grannens hus.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Jag undrar om det här resonemanget med att grannen borde lägga huset ett antal tomter bort istället. Han har väl redan köpt tomten bredvid din? Det gjorde han väl innan han fick för sig att kopiera ditt hus?
Man köper inte tomterna på det viset här, men anmäler sitt intresse av en tomt till kommunen, sen reserverar man den, köper gör man i samband med att man får startbeskedet för byggnation.

Därav att det inte är några som hellst problem att byta tomt om man så önskar.
 
Enk Projektet skrev:
Men vänta lite nu...hittills vet ju ingen mer än TS om huset är unikt....att någon tycker så betyder väl inte att alla tycker det...okej att det är unikt på det viset att det finns någon speciell detalj men kom igen.....
Frågan är ju dock vad folk anser är unikt.
Huset är ett kombinerat funkis med traditionell stil, det ser med andra ord ut som ett tämligen vanligt trähus men just att det ändå inte är byggt lika som något annat hus i området.

Det är ju inte så att jag har 2 torn på huset och en gul trappa.
 
StockholmM skrev:
Huruvida huskopierandet är ett problem eller inte är inte den fråga som TS ställer. Han upplever det som ett problem - alltså är det ett problem, oavsett vad andra tycker. Låt oss fokusera på att försöka ge TS råd kring hur situationen kan hanteras.


Beklagar om mitt inlägg tidigare tolkades som raljerande om vad ett arkitektritat hus kostar. Det var inte min avsikt. Avsikten var att ge TS råd om hur diskussionen med granne och husleverantör bör föras, så låt mig försöka igen med mina två råd, denna gång lite annorlunda formulerade:


1. Använd INTE argumentet att ditt hus är arkitektritat (för det är det inte, enligt bruklig definition), och INTE heller argumentet att du minsann betalat 23.000 kr för anpassningar (om något är det ett argument för att grannen ska få lov att kopiera, eftersom summan är så låg).


2. Använd ISTÄLLET argumenten att husfirman lovat dig att inte bygga samma hus i närheten, att du inte gillar kopieringen och att den därmed riskerar påverka grannsämjan i framtiden, och att du är beredd att byta byggfirma för färdigställande om firman inte radikalt ändrar grannens hus.
1: Frågan är ju vart gränsen isf går och varför jag anlitade en arkitektfirma om det nu inte får kallas arkitektritat.
Vi har aldrig kallat det så heller vid kontakt med bank och värdering, dock har vi inte heller kallat det parhus i radhus stil...

2: Jag bygger redan det mesta själv så byggfirma har jag ingen längre.

Jag har redan framfört mina kalgomål till husfirman och sagt att jag tycker inte detta är varken seriöst eller specielt proffsigt gjort.
Grannen lyser ju emd sin frånvaro, han har ju lagt 3-4 timmar på sitt husköp och ser väl sig nöjd nu så då är han inte där mer och kollar.


Dessvärre blir det ju så mycket inlägg här så att det blir en omöjlighet att svara på alla inlägg.

Jag drar detta med husleverantören och försöker få dem att få in killen på att kolla på fler modeller.
Grannen kommer jag göra vad jag kan för att få att välja nått annat eller ändra något så det inte ser ut som en kopia, huset är ju utformat som ett T varpå man får ett radikalt ändrat utseende om man vrider på huset tex, vilket funkar bra på flera tomter om man ser till hur solen ligger på området.

Dock det som präglar mycket är att grannen inte fattar något alls, han verkar inte ha en aning om vad det är han gett sig in på alls utan kommer direkt från 10 år i hyresrätt och därför verkar ju allt vara bättre och nappar därför på första bästa, vilket ju är heltokigt när man gör sin största investering någonsin.
 
Pumba, hur går det?
Får vi se några ritningar på ditt unika hus?

Om du inte vill visa ritningarna så OK, men säg till i så fall,
så får vi sluta att hoppas :(
 
Vissa husföretag erbjöd förr så kallade "skuggavtal", dvs. om du bygger ett identiskt hus som någon annan, då kan företaget använda samma ritningar och beställningsunderlag. Vilket innebär lägre kostnader för administration. Osäker på hur mycket rabatt detta gav på priset.
 
Redigerat:
Hag häpnar över hur många som tycker att Pumba skall vara glad och nöjd med att någon vill kopiera hans hus....

Oavsett om det är ett ytterst modiferat kataloghus eller arkitektritat. Oavsett om det finns juridiska möjligheter att hindra det eller ej.

Om man har sparat pengar i 5 år, lagt ner massa tid på att få huset precis som man önskar och fått muntlig information från byggfirman om att de aldrig bygger ett likadant hus brevid varandra, och detta ändå händer så tror jag att majoriteten här inne hade varit precis lika ledsna och uppdröra som Pumba.

Personligen hade jag blivit skogstokig. Det handlar ju inte om att bygga ett liknande hus, det handlar om att det är kopierat rakt av, med panel, färger och upplägg. Hur fantasilöst kan man bli, finns hur många hus som helst där ute, varför måste man ta just det huset som grannen har?

Jävla tomte, han borde skämmas. Pumba, jag känner för dig.
Precis som vissa sagt här så diskutera med din granne och förklara situationen, att du byggde just detta huset eftersom du ville undvika att ha ett likadant hus som alla andra.
Om han har någon skamm i kroppen så inser han att det är viktigt för dig och ändrar sitt bygge, eller ialalfall modiferar så att det skilljer en del.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.