Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Rimligt vore ju att dra av minst halva kostnaden för specialanpassningen.
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker i alla fall att det är husleverantören som TS ska gorma med.
Dom har ju en överenskommelse om att inget lika hus ska byggas på åtminstone samma ort.
Detta är dom helt enkelt på väg att bryta.

Upp med ämnet på bordet, gentemot husleverantören.
Först lugnt och sansat.
Skrik gorma och bråka om dom inte förstår budskapet på ett civiliserat vis.

Få dom att förstå att dom får negativ publicitet på BH-forum, ev lokaltidningen, och att du blir en missnöjd kund som i hela ditt liv kommer att snacka illa om dom.

Fundera på om det finns möjlighet att innehålla belopp på slutlikviden.
Om du har något skriftligt på överenskommelsen att du ska få ha ditt hus helt unikt där så kan du förmodligen hålla inne pengar motsvarande arkitektkostnaderna samt lite till.

Jag tror nu inte det är pengarna som är problemet för dig, men för husleverantören är det ju pengarna som är själva businessen = verksamt hot/medel.
Ja, vad svarar egentligen huslev?
Gillar de att hängas ut här så gör det!
 
mariatherese skrev:
Själva anledningen till att bygga ett nytt hus är ju att man har några egna krav eller önskemål som man vill tillfredsställa.
Jo, men då bryr man sig ju inte om att de kraven och önskemålen antagligen delas av några tusentals andra. Så jäkla unika är inte människor, vi ser samma reklam, vi uppfattar samma trender, vi ser samma TV-program (se bara så många som använder ett visst TV-program i den här tråden för att få fram sin poäng).

Kommer osökt att tänka på den här scenen...

http://www.youtube.com/watch?v=qANMjwLmo6Y
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker i alla fall att det är husleverantören som TS ska gorma med.
Dom har ju en överenskommelse om att inget lika hus ska byggas på åtminstone samma ort.
Detta är dom helt enkelt på väg att bryta.
En vild gissning är att där står ord mot ord. ;)
 
Håller ju själv på att bygga i ett nyetablerat område med ganska strikt ny detaljplan. Fritt val av husleverantör. Jag kan berätta att det är inte två hus som ser likadana ut.
 
ToRy skrev:
Har ni över huvud taget läst tråden? Det är inte Pumbas inställning till stilen på sitt hus relativt grannarnas hus som är ifrågasatt här. Om Pumba vill ha ett unikt hus till en vettig kostnad så är det väl inget att ifrågastätta?
Jasså, Pumba ville inte ha vår syn på saken, bara klapp på axlen och medhåll? Tror inte det, saken mår bra av att ses från fler än de håll som du tycker är de enda rätta.

Era inlägg är ungefär lika givande som om jag skulle fråga om hur mycket isolering jag skall ha i min vägg och någon ifrågasätter att jag ska ha en vägg. Uppenbarligen saknas förmågan att sätta sig in i en annan persons situation så istället skriver man nåt larv om hur man själv hade tänkt i en möjligen perifert liknande situation. Fullständigt meningslöst och slöseri med tangenttryckningar. Empatibrist?
Vad var du med dina empatitankar när grannen kallades idiot, fanatsilös, sinnessjuk och knäppgök och tråkig redan i de första inläggen? Inte så trovärdigt då, att du klagar på de som försöker se saken från bägge sidornas.

Edit: Och ytterligare ett inlägg om att grannen har en sjukkdomsbild och inte verkar frisk. Har han/hon ens fått ge sin syn på saken?
 
Redigerat:
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Oavsett hur allt går ,och jag hoppas att det går bra men framför allt att grannen inte flyttar dit överhuvudtaget eftersom detta ditt problem just nu är nada jämfört med ditt liv framöver. Att vara ovän med grannar (jobbade i 10 år med just sådana här frågor) är inte roligt för någon i längden.. möjligtvis för någon människa med en herrans massa bokstäver i sin sjukdomsbild och denna grannen verkar inte frisk.. Lider med dig.
 
Mikael_L
mariatherese skrev:
Håller ju själv på att bygga i ett nyetablerat område med ganska strikt ny detaljplan. Fritt val av husleverantör. Jag kan berätta att det är inte två hus som ser likadana ut.
Här är det också idel nybyggen runt om, fritt val av hus så länge man håller sig inom detaljplanen (max 2-plan och byggarea osv).
Inte två hus som ens liknar varandra litegrann.
Närmast är väl ett 1 1/2 plans älvsbyhus som nästan kan likna ett 1 1/2 plans smartstart-hus, ja om man super sig redlös och sen kniper ihop ögonen i en smal springa så allt förvrids, då kan man kanske möjligtvis tro att dom är lika förutom färgen.

Flera av husen är egenritade.
Några putsade andra har panel.
osv
Men färgerna på husen här är däremot lite av rådande mode & följa John.
Vitt-grått-svart är den dominerande färgskalan. Typ bara 4-5 hus som har en kulör i fasadfärgen.
 
Förstår att det är lätt att ta trådskaparens parti i denna fråga men jag tror inte att det är så enkelt. Många har en klar bild av hur sitt drömhus ska se ut. Jag har det inte och säkert inte grannen heller.

Hos hustillverkaren:
- Har har vi en ritning på standardhuset.
- Ser klockrent ut jag kör på det! Men vad är det för ritning som ligger där bredvid?
- Jo det är förbättrad version av standardhuset som anpassats för att passa lite bättre in i området.
- Jaha det låter ju toppen. Kostar det något extra.
- Nja, i vanliga fall kostar det 100 k extra men om du slår till innan fredag så bjussar vi på den kostnaden.
- Ok, var skriver jag på?
 
Skulle du verkligen göra en så stor investering som ett hus är på de premisserna du beskriver ovan? Vi projekterade intensivt i 3 månader och lät huset växa fram.
 
Jag undrar om det här har hänt på riktigt. Hela historian verkar så osannolik.

TS bygger ett hus och gör vad han kan för att det ska bli unikt. Avtalar till exempel med arkitekten/husleverantören att det ska vara så. (Eller har jag fattat fel?)

Sen bryter arkitekten/husleverantören mot avtalet och säljer samma ritningar till någon.

Men inte till vem som helst, utan till TSs närmaste granne.

Som inte bara köper ritningarna, han är dessutom besatt av att ha exakt samma hus, till den grad att han spionerar på TS. Finns det sådana människor?

På något vis låter det som om TSs värsta mardröm, som fria fantasier, som första halvan i en komediskräckfilm.

Jag tänker inte ha någon åsikt om TSs önskemål, men han borde gå på arkitekten eller husleverantören och yrka på avtalsbrott. Nu har jag skummat tråden och koncentrerat mig på TS inlägg, men ingenstans ser jag att han gjort detta, eller sagt vad han tycker till grannen.
 
Redigerat:
  • Gilla
pettervikman
  • Laddar…
Om detta är verkligen sant så befarar jag att om några år så är inte grannens exakt lika hus något som TS tänker på, utan på själva grannen...
Måste kännas spooky på ngt vis.
Skaffar han däremot en helt annan bil, gräver en pool i trädgården eller sätter helt andra växter i trädgården så blir ju bilden en annan.
Fast det kan ju leda till tävlan också...
Hmm, problemet här är grannen, som inte verkar helt frisk, tyvärr.
Men kanske han vill kommentera här i tråden?
 
mariatherese skrev:
Skulle du verkligen göra en så stor investering som ett hus är på de premisserna du beskriver ovan? Vi projekterade intensivt i 3 månader och lät huset växa fram.
De flesta som köper hus lägger ner mindre tid än så. Vi byggde 3 hus när jag var barn, det gick fortare och fortare kan jag säga... ;) För de flesta är det bara en bostad.
 
-MH- skrev:
Jasså, Pumba ville inte ha vår syn på saken, bara klapp på axlen och medhåll? Tror inte det, saken mår bra av att ses från fler än de håll som du tycker är de enda rätta.



Vad var du med dina empatitankar när grannen kallades idiot, fanatsilös, sinnessjuk och knäppgök och tråkig redan i de första inläggen? Inte så trovärdigt då, att du klagar på de som försöker se saken från bägge sidornas.

Edit: Och ytterligare ett inlägg om att grannen har en sjukkdomsbild och inte verkar frisk. Har han/hon ens fått ge sin syn på saken?
Uppenbarligen har du inte förstått vad jag menar med den andra delen av mitt inlägg. Vilket på något vis bevisar min tes...
Hursom, jag skall försöka förtydliga. TS förklarar att han på alla upptänkliga vis försöker skaffa sig ett för området unikt hus. Han köper tomt i ett område där meningen är att man skall bygga hus i olika stilar. Han kontaktar ett litet byggföretag som bygger väldigt få hus om året i samma trakt. Han väljer ett redan ovanligt hus som bas och får det dessutom modifierat för en summa av 23.000kr. Sedan startar han en tråd här och ber om tips på hur han ska agera när en granne kopierar hans hus. På vilket sätt hjälper det någon att han får som svar; "Vad spelar det för roll om grannens hus är likadant?" eller " Det finns ju massor av områden där alla hus är identiska." Detta hjälper ju inte TS, eller hur? De svaren raderar ut TS:s hela intention och utgångsläge med inte bara frågeställningen utan även med bygget som sådant och ersätter den med någon annans. Detta anser jag är helt irrelevant och rent ut sagt oförskämt mot TS. Det är inte att se på saken från ett annat håll, det är att ersätta TS:s tanke med sin egen.

Jag tror alla - inklusive TS - är medvetna om att man får både med- och mothåll i såna här frågor och självklart får man acceptera det. Jag motsätter mig inte det och förmodligen gör inte TS det heller. Jag klagar inte på de som ser på saken från en annan sida utan återigen, de svar jag vänder mig mot handlar inte om att se på saken från ett annat håll, de handlar om att se på en helt annan sak. Jag vet inte hur jag skall förklara det tydligare än så. Jag anser nog att min trovärdighet - såsom den nu är - är intakt.

Av vilken anledning skulle jag uttrycka min förståelse och empati för grannen när andra i sina inlägg använder de orden? Från att avstå från att uttrycka sin empati i tid och otid, till att aktivt uttrycka sin brist på empati är steget ganska långt. OM grannen skulle komma in här och ge en helt annan bild av händelsen så skulle jag kanske revidera min bild av både honom och TS men med den information jag har så anser jag att TS har en moralisk och möjligen juridisk rätt till sin sak och att grannen är jävligt skum. Visst, jag kan skriva "aja baja, tänk på att grannen också är människa med tankar och känslor", men ärligt talat, hur mycket skit hade jag inte fått för ett sånt inlägg? Om alla som vill säga sin sak på såna här forum skulle börja alla inlägg med en bedyran om att man visst förstår bådas agerande och "man måste minsann acceptera att folk tycker olika, snyft" så skulle det bli lite lätt småtrist att läsa något alls här.
Jag har ju ingen aning om vem grannen är eller hur han uppträtt mer än TS:s beskrivning, visst, så är det ju. Fast det gäller ju förmodligen 99 procent av alla trådar där någon har klagomål mot en granne eller annan motpart. Jag har läst en - säger EN tråd där TS:s motpart faktiskt kommit in och svarat i tråden. Ska man se till att alla motparter i alla trådar får chansen att kommentera och ge sin sida så att man får en fullständig bild från båda sidor innan man själv kommenterar i trådarna? Jag tror inte du riktigt menar det men annars vet jag inte vad du är ute efter med "Har han/hon ens fått ge sin syn på saken?" Jag kanske missuppfattat dig?
 
Redigerat:
  • Gilla
charta77 och 1 till
  • Laddar…
Det jag får ut av den här tråden är att TS betalade extra för att få ett "unikt" LÖSVIRKESHUS (vilket betonas om och om igen). Tråkigt att det inte blir så om nu grannen bygger en identisk kopia. Problemet är väl bara att varken grannen eller husleverantören kan anklagas för att ej ha insett att det är utav yttersta vikt att TS lösvirkeshus skall vara unikt, särskilt då detta ej påtalats av TS förrän efter att han startade denna tråd.

Är man dum i huvudet eller allvarligt störd för att man bygger ett likadant hus som sin granne? Nej. Man kan diskutera huruvida husleverantören borde ha kontaktat TS innan grannbygget påbörjades, men samtidigt får man ju anta att företaget har tillräcklig juridisk kompetens och sålunda i största möjliga mån undviker att trassla in sig i eventuella civilrättsliga tvistemål. Dvs. jag tror inte att företaget medvetet har brutit mot ett existerande avtal. Vidare, om TS högsta prioritet var att uppföra en unik villa så borde han dels (1) ha anlitat en fristående arkitekt att rita huset från skratch samt (2) bevakat alla bygglovsansökningar i kommunen för att försäkra sig om att inga bygglov för hus liknande hans eget beviljas på granntomten. Givetvis vore detta absurt, men med tanke på TS i min mening högst överdrivna reaktion hade det uppenbarligen varit en bra ide. Det är en sak att vara besviken, men att anklaga sin nya granne för att vara störd innan man ens diskuterat frågan med honom är helt enkelt inte ok. Pumba: dina normer är enbart dina normer. Med det sagt, lycka till!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.