Sitter här och försöker räkna lite på vad hus kommer att kosta i månaden, och undrar vad som ingår i driftskostnader?

MVH// NK

Vatten, uppvärminig, el, försäkring och sophämtning är väl de vanliga driftkosnaderna.

Jag har räknat in TV-licens för det är ju ett "måste" att betala.

Men annars stämmer det bra med ovanstående talare ;)

Inte om man inte äger en TV-apparat eller radiomottagare såvitt jag vet... ;)

MVH MadMax

MadMax skrev:
Inte om man inte äger en TV-apparat eller radiomottagare såvitt jag vet...       ;)

MVH MadMax

Det räcker att du har en data med bildkort i för att du ska behöva betala.... >:(
Snart måste du nog betala så fort du skaffar en mobiltelefon oxå.... ::)

MadMax skrev:
Inte om man inte äger en TV-apparat eller radiomottagare såvitt jag vet...       ;)

MVH MadMax
Radio är inte licens pliktigt... Det som avgör om du ska betala licens är om du har en kanalväljare som det heter.... ::)

Du kan ha ett "bildkort" om du med det menar grafikkort, em dock inte ett tv-kort... ;)

Alla apparater där du kan söka in en tv-kanal är det som du ska betala licens för... >:(

Det är ju skillnad på driftkostnad för ett hus, och fasta kostnader som man har ändå.
TV-licens måste man ju betala även om man bor i lägenhet, så det kan ju inte räknas som ett av husets driftskostnader. Det hör ju mer till den stora budgeten.

Håller med dig Mimto. Driftskostnaden för ett hus måste vara de kostnader som är specifikt bundna till husägandet.

Vatten
Uppvärmning
El
Försäkring
Sophämtning

Har jag missat något?

Kanske kan lägga till sotningsavgift oxå...om man inte vill fixa det själv

Så sant Mimto.
TV-licens ligger i samma pott som morgontidning, bredband, teleabbonemang mm  8)

Bah.

I lägenhet är det mycket lättare att ej betala tv-licens ::)

Tv-lic. går ej undkomma när man bor i ett Villa med en antenn på taket. Tv-lic omfattar även om man innehar en radio(Även i en bil med radio omfattar licensen), tv-kort i datorn, video spelare, RF-mottagare bl.a bl.a

Morgontidning klarar man hur bra som helst utan. Lyssna på lokala radio-frekvensen... (Spar 1.900 kr)
Telefonabbo-monopolet klarar man sig utan då man har mobiltelefon (konta - Inget abbo-avgift) istället. (Spar 1500 kr)
Radio-lan dvs bredband är frivilligt och kostar mig 380/mån och räknas för mig ej driftkostnad....

Men iallafall när jag var hos banken så tog jag med tv-licens i driftkostnad och bankmannen log. Men trots det la han på 500 kr extra/månad i drift för att vara på säkra sidan. Så alltså ligger jag med 1000 extra i månaden utöver hans kalkyl. Men ska man bara belåna 40% av husets värde är det ju lugnt ;)

Coolman skrev:
Tv-lic. går ej undkomma när man bor i ett Villa med en antenn på taket.
8) Jojomen, du kan ha antennen på vinden. ;)

Saken med tv licens är att har man en gång betalat den så är man fast i träsket. Om man startar ett "abonnemang" så är det näst intill omöjligt för RIKAB att få tag i en. Trust me!

djpa skrev:
Om man startar ett "abonnemang" så är det näst intill omöjligt för RIKAB att få tag i en. Trust me!
Qué? Ca va? ???

Immobil skrev:
8) Jojomen, du kan ha antennen på vinden. ;)
Eller dra en ful-kabel från grannen ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.