2 810 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Gammal skola i tegel, uppvärmningskostnad?
Vi är lite sugna på att köpa en gammal skola men är lite fundersamma på vad uppvärmningskostnaden kommer att bli.
Byggnaden är från 1800-talet med väggar i tegel (gissar på ca 45cm) och träbjälklag i golv och tak. Fönstren är isolerglas av äldre typ (2-glas).
Bostadsyta 390 kvm där en del är 2-plan och en del 1-plan med högt i tak.
Vattenburen värme med jordvärme.
Uppgiven kostnad för uppvärmning är 32000 kr/år vilket jag misstänker är för lågt.
Förra vintern var väldigt varm och motsvarar inte en normalvinter.
Huset ligger i Värmland.
Vad är det för verkningsgrad på jordvärme?
Om man räknar med 100 kWh/m2/år blir det 39 000 kWh/år vilket kanske stämmer med 32 000 kr?
Men jag misstänker att det kanske går åt mer än 100 kWh/m2/år ?
Byggnaden är från 1800-talet med väggar i tegel (gissar på ca 45cm) och träbjälklag i golv och tak. Fönstren är isolerglas av äldre typ (2-glas).
Bostadsyta 390 kvm där en del är 2-plan och en del 1-plan med högt i tak.
Vattenburen värme med jordvärme.
Uppgiven kostnad för uppvärmning är 32000 kr/år vilket jag misstänker är för lågt.
Förra vintern var väldigt varm och motsvarar inte en normalvinter.
Huset ligger i Värmland.
Vad är det för verkningsgrad på jordvärme?
Om man räknar med 100 kWh/m2/år blir det 39 000 kWh/år vilket kanske stämmer med 32 000 kr?
Men jag misstänker att det kanske går åt mer än 100 kWh/m2/år ?
Kostnaden för värmen kan kanske stämma värmepumpen ger nog ca 3 ggr så mycket energi som den förbrukar ( cop 3) vilket skulle innebära att det med elvärme skulle kosta 80-90000 så helt orimligt är det inte.
Några kompisar i dalafjällen lägger i snitt en tusenlapp på värme och varmvatten i månaden i sin icke-tilläggsisolerade 200 kvm gamla villa. Då har de en modern värmepump och överdimensionerad markvärmeslinga. Med en översyn av skolans VP-anläggning och isolering så kanske ni kan komma ner mot 20000-25000 per år i värmekostnad.
Dubbla markslingor och värmepump från 2008 borde ha ganska bra verkningsgrad. Så det kanske är en ganska realistisk siffra ändå.pelpet skrev:Några kompisar i dalafjällen lägger i snitt en tusenlapp på värme och varmvatten i månaden i sin icke-tilläggsisolerade 200 kvm gamla villa. Då har de en modern värmepump och överdimensionerad markvärmeslinga. Med en översyn av skolans VP-anläggning och isolering så kanske ni kan komma ner mot 20000-25000 per år i värmekostnad.
Om vi antar elpris 1kr/kWh och verkningsgrad 3 så har förbrukningen alltså varit
3x32000 = 96000 kWh/år
per kvm 96000/390 = 246 kWh/m2/år
Det kanske stämmer?
Men om det blir en kall vinter kanske kostnaden stiger till 50000kr/år?
Jag läste att det krävs 5 gånger så tjock tegelvägg för att motsvara samma isolering som en trävägg. Då skulle 450 mm tegelvägg motsvara 90mm trävägg. Alltså ungefär som en sämre sommarstuga.
Fönster, golv och tak är dock ungefär lika bra/dåliga som en vanlig äldre villa.
Fönster, golv och tak är dock ungefär lika bra/dåliga som en vanlig äldre villa.
Taket är väl det som läcker mest energi? Kanske du kan ta dit en firma som blåser in en massa lösull? Det borde vara det snabbaste och enklaste sättet att tilläggsisolera.
Annars tycker jag att det verkar ashärligt med sådana tjocka tegelväggar. De borde lagra upp en hel del värme och ge ett stabilt inomhusklimat, plus att det känns bra och ger byggnaden karaktär.
Annars tycker jag att det verkar ashärligt med sådana tjocka tegelväggar. De borde lagra upp en hel del värme och ge ett stabilt inomhusklimat, plus att det känns bra och ger byggnaden karaktär.
Usch, 13000kr/månad låter jobbigt. Det verkar som värmepumpen i detta hus går billigare, men jag vet ju inte vad de har haft för temperatur inne.kvistarn2 skrev:
Mätte upp väggarna till 55cm, men jag vet fortfarande inte vad som finns inuti. Kanske kan det vara tre rader med tegel och spalter imellan.
Som Pelpet #6 skriver så är ju taket viktigt.På en del av vinden går det bra att blåsa in lösull, men på den andra halvan ligger det golv och det är tänkt att användas som förråd. Där blir det lite mer jobb om man ska höja golvet för att få plats med mer isolering, men det är det kanske värt om man kan spara mycket på uppvärmningen.
Funderar också på vad som kan göras åt fönstren som är kopplade 2-glas av äldre typ med spröjs. Fönstren är ca 140 cm breda och 180 cm höga, så det strålar nog ut mycket värme där. Det blir dyrt att byta alla fönster så jag funderar på allternativet att montera en extra glasskiva på insidan av fönsterbågen.