P
Är det någon som hunnit klämma och prova Logosols nya bandsåg LOG21?

motor 3kw, hjul diameter 475mm, tiltbart bord
pris på 14750:- matarverk till kostar 9520kr

hittar den inte på deras hemsida men den finns på baksidan av deras julkampanj.. kan laddas ner på logosols hemsida..

jag som jagar efter en bandsåg är detta en spännande maskin.. eller om Hammer N4400 är ett bättre alternativ, vill minnas den va lite billigare med än logosols motsvarighet!

När jag köpte min 2kutterhyvel så såg jag en bandsåg i deras visningslokal.. den kom nog alldrig ut i produktion men den såldes senare på kampanj till kraftigt reduserat pris.. och det kändes kines över hela maskinen :confused:

Även denna känns som en "kina-maskin".
Finns en tex hos Lövångers Maskin "Wolftech", ser väldigt lik ut..

wolftech_bs410.jpg

snickeribandsag_free.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns lite tråkigt, men jag har ingen erfarenhet av "Kina-maskinerna". I denna prisklass de kanske är ok.

pleqtiz skrev:
hittar den inte på deras hemsida men den finns på baksidan av deras julkampanj.. kan laddas ner på logosols hemsida..
Länk till plats på Logosols hemsida; http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/snickeribandsag-inkl-mataraggregat.html

Redigerat:
P
Tack för det svaret.. då va min magkänsla riktig!

mycket synd att etablerade företag brandar om sånt här och säljer det som eget. annat vore om dom/moreten tog fram nån egen maskin!
törs inte köpa nåt kinesiskt för det där priset så då blir det en Hammer för mig.. (y)

Samma sak med deras spånsugar, också ombrandade. Sen känns det iofs lite mer safe o köpa av logosol om det skulle hända något, men det kanske bara är jag.

Jag har en mindre variant av wolftech maskinen. Även om
allt ser ok ut har jag inte fått den att såga riktigt bra någonsin.
Den är en källa till irritation, spenderar fem gånger så mycket tid på att ställa in den än såga.
Tyvärr, för den är perfekt i storlek.
Även jag kikar efter en hammer nu.

Köp Hammern. Undvik Kina-maskiner så långt det går.

Både Hammer/Felders bandsågar är tillverkade av ACM, men med egna specifikationer, bland annat med starkare motorer. Kvalitetsintrycket är OK, men inte fantastiskt. Maskinerna presterar mycket väl efter lite justeringar. Jag skulle tro att alla snickerimaskiner i allmänhet och bandsågar i synnerhet kräver lite pyssel för att bli riktigt bra.

Ja det är ett pyssel med bandsågar, det går aldrig få precision eller fina snitt i en bandsåg. Men jag har under åren också märkt att sågbladen varierar kraftigt i kvalitet. Köpt från Axminster och de har förpackat banden så hårt att de blir skeva och sågar grovt som en brödkniv.... Köp svensktillverkade bandsågblad, det är mitt grundtips.

Om man skall såga raka snitt i bandsågen är min rekommendation att skaffa hårdmetallbestyckade blad. De är inte skränkta som ett klassiskt blad, utan har slipade tänder på samma sätt som en cirkelsågsklinga. Livslängden begränsas inte av skärpan, utan av utmattningsbrott i stommen. Bladen är tyvärr aningen dyra, men man får en helt annan sågningsupplevelse (om man skall göra sig lustig över bilindustrins marknadsföringsterminologi)

Det var intressant, för skränkningen hos Axminsters blad är också ett bekymmer, eller skränkning överhuvudtaget. Var hittar man sådana blad du beskriver? Men om det är klassiska lödda tänder låter det ruskigt dyrt

Fattar inte varför folk går på alla reklamkanpanjer som logosol kör. De har ju tagit kommandot över både Låks o Moretens. Ska man ha en bra bansåg satsa på en gjutjärns såg typ Waco el Jonsereds sätt dit nya klingstyrningar ev. Då har ni såg resten av livet om man nu vill det:) De finns ju i olika storlekar, de brukar dyka upp på blocket.

De finns här: http://www.spectrumsupply.com/band-saw-blades.aspx
Jag har ett Woodmaster CT 1" 1,33 tpi och ett Tri-master 3/4" 3 tpi. Båda ger riktigt fin finish på den sågade ytan. Jag använder dem till att dimensionera material på bandsågen före hyvling.

sågaren skrev:
Fattar inte varför folk går på alla reklamkanpanjer som logosol kör. De har ju tagit kommandot över både Låks o Moretens.
Det är väl helt ok att de säljer "bra" maskiner under sitt eget namn, det tråkiga som tråden handlar om är att de försökt sälja mindre bra maskiner.. De kan ju också ta de italienska maskinerna och sälja dem som Logosol, eller varför inte köpa in någon av de amerikanska märkena, där finns det också kvalitet..

Då denna tråd redan är off topic... Var hittar man kling/bandstyrning till en gammal bandsåg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.