Tjena.

Jag är minsann ingen hejare på markarbeten. Men en traktorgrävare och ett glatt humör har jag.

Jag har på min höjd gjutit fundament till mina lyktstolpar och monterat, som väl i och för sig gick bra men nu har jag fått tag på grinstolpar i granit och de är av en annan kaliber än en lyktstolpe.

170cm x 25cm.

Jag tänkte göra ett betongfundament och gjuta ner stolpen i för att jag vill ha ca 140cm ovan mark.

Men hur djupt måste jag göra fundamentet?
Ska det grävas ner till frostfritt djup och hållas på och vara jättekgångligt eller gräver man bara en grop på 60cm, fyller i med betong och stolpe och klappar igen hålet sen?

Tack på förhand gott folk.
Hälsningar Micke

Vad ska stolpen ha för funktion? Känns i alla fall jag kan komma på onödigt att gjuta. Gräv minst 50cm släng ner stolpen och fyll upp med sten runtom.

Indus skrev:
Vad ska stolpen ha för funktion? Känns i alla fall jag kan komma på onödigt att gjuta. Gräv minst 50cm släng ner stolpen och fyll upp med sten runtom.
Stolpen är 170cm och han vill ha den 140cm över mark detta får jag till 30cm som kan grävas ner. Låter lite spännande att gräva 50 cm grop för stolpen. ;)

Det ska vara en grindstolpe. Men den blir nog utan grind.
Men jag tror att jag gör som så att jag borrar in armeringsjärn eller gör nå långa vinkeljärn som jag fäster med expander, sen gjuter jag en låda runt dessa.
Det får nog bli nåt sånt.

S
Tumregeln är väl 1/3 under mark vill jag minnas, dvs vill du ha 140 över bör du ha 70 under.
Borra in ett armeringsjärn 45mm in från varje hörn och gjut på en 40cm förlängning så är du home free ;)

snuttjulle skrev:
Stolpen är 170cm och han vill ha den 140cm över mark detta får jag till 30cm som kan grävas ner. Låter lite spännande att gräva 50 cm grop för stolpen. ;)
En minst sagt intressant frågeställning. Inget för oss dödliga, det får professionell matematiker räkna på. Jag rekommenderar trådskaparen att kontakta KTH som första steg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.