Ska byta ett antal fönster och altandörrar på vårt hus och har låtit en byggfirma ta fram lite priser på traryd och elitfönster.

Vi ska ha 3glas,vita i aluminium med lösa spröjs och ska vara vändbara

Dom priser jag fick var 102000 för trayd och 110000 för elit.
Gillar traryd mer till utseendet då man inte ser "gångjärnen" på sidorna av fönsterna så valet var inte så svårt för för nån vecka sen.

Nu har jag låtit en annan firma ta fram ett pris på bara elit( dom säljer inte traryd) och då kan dom sälja dom för 75000..

Hur hade ni gjort, det är knappast värt 30 000 mer för att slippa "gångjärnen" på sidorna?

Skiljer det mycket annars på elit och traryd, funktion,kvalite garanti mm?

Tacksam för svar.

Det är nog mest en smaksak. Själv tycker jag SP/Traryd är snyggare men dolda beslag och profilerade invändigt. Som hantverkare tycker jag även att installationen av SP är smidigare då karmhåler sitter längst in på karmen och man ej behöver öppna fönstret för att montera fast.

Kolla U-värdet. Dom nyaste SP har 1.1

Mvh Michael

• Gilla
Fönster teknikern
  • Laddar…
Kan du få det priset på Elitfönster, så bör du få samma pris på Trarydfönster,
gå till någon annan brädgård, och be att få en offert på Trarydfönster

Traryd och sp fönster är fina fönster och är samma fönster, det som skiljer mellan sp och traryd är att traryd inte har den lilla profilfräsningen på karmen.

• Gilla
Fönster teknikern
  • Laddar…
Tänk på att även jämföra u-värdet. Att det är 3-glas säger inte så mycket.
Ett fönster med bra u-värde kostar självklart mer.

Ta en titt på tanumsfönster också.

elit äger väl traryd så man tycker ju det borde gå få samma pris.

kvistarn2 skrev:
Nä...Elit ägs av Inwido. Traryd o Sp ägs av svenska fönster som i sin tur ägs av VKR gruppen i Danmark där bl.a. Velfac och velux mfl ingår.

verktygsgurun skrev:
Nä...Elit ägs av Inwido. Traryd o Sp ägs av svenska fönster som i sin tur ägs av VKR gruppen i Danmark där bl.a. Velfac och velux mfl ingår.
ok... en kollega som beställt traryd fick dock sin orderbekräftelse med avsändare elitfönster.

Vi har Elitfönster 3glas med alu utsida och vändbara. Vi är jättenöjda! Dessa monterades i vårt hus i våras.

kvistarn2 skrev:
ok... en kollega som beställt traryd fick dock sin orderbekräftelse med avsändare elitfönster.
Då har återförsäljaren gjort en tabbe.
Det är nämligen helt fel.
Jobbar i branschen....

• Gilla
Fönster teknikern
  • Laddar…
K kvistarn2 skrev:
Elit ingår i Inwido koncern och Traryd ingår i Svenska fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.