Under lägenhetsrenoveringen stötte vi på denna frånluftskanal vars placering inte fungerade med nya planlösningen. Så, utan eftertanke (korkat nog..) sågade vi bort den del som inte passade, kvar är det som ses på bilden. Har nu börjat oroa mig för att detta skulle kunna innehålla asbest. Vad tror ni? Det var väldigt lätt att såga i, nästan som gips. Huset är ett betonghus från 1960.
Mycket tacksam för svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket tacksam för svar
Moderator
· Stockholm
· 52 345 inlägg
Det ser ju inte ut som eternit. väggarna är tjocka. En av finesserna med asbest är att det fungerar som armering i väldigt tunna cementkonstruktioner (eternit). Så jag tvivlar på att det är asbest i den där ganska tjockväggiga kanalen, den hade kunnat vara mycket tunnare om det var asbest i den.
Har aldrig sett någon vent kanal i asbest som inte liknar denna:
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=10751&stc=1&thumb=1&d=1299197544
Är det hårt eller mjuk? Går det sönder lätt? Eterniten är väldigt skör. Och som föregående sa så är den mkt tunnare.
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=10751&stc=1&thumb=1&d=1299197544
Är det hårt eller mjuk? Går det sönder lätt? Eterniten är väldigt skör. Och som föregående sa så är den mkt tunnare.
Att han kanske behöver riva mer eller att man inte behöver gå och oroa sig i onödan.cecar33 skrev:
Om man sågar i något innehållande asbest i den storleken, så blir man ju inte sjuk och skadar sin hälsa direkt.
Mig veterligen så pratar man om daglig exponering i år.
Michael86 - kanalen är hård, min första tanke när jag kände och knackade var att det var betong. Men som sagt var det lätt att såga i och det blev ett jämt och snyggt snitt, så särskilt skör eller benägen att spricka är den inte. Känns som en "gipsgjutning", om du förstår. Går nästan att skära med kniv i materialet.
Cecar33 - renoveringen är långt från klar, och jag vill veta hur jag ska förhålla mig till kanalen i fortsättningen. Dessutom känns det självklart att veta vad man har arbetat i, inte minst för att, som Michael86 skriver, slippa oroa sig i efterhand om det inte är befogat.
hempularen - det låter lugnande, tack för ditt svar
Cecar33 - renoveringen är långt från klar, och jag vill veta hur jag ska förhålla mig till kanalen i fortsättningen. Dessutom känns det självklart att veta vad man har arbetat i, inte minst för att, som Michael86 skriver, slippa oroa sig i efterhand om det inte är befogat.
hempularen - det låter lugnande, tack för ditt svar
Dubbelpost
Redigerat: