Fast man får ju inte installera själv och därför behöver de inte skriva något. De har garderat sig med att skriva att installation ska utföras av fackman/behörig.
 
L GARANTIVILLKOR Zibro SC 1332

Luftkonditioneringsapparaten har en 24 månaders garanti, som gäller från och med inköpsdatumet. Alla
material- och tillverkningsfel repareras eller byts ut kostnadsfritt under denna period. Följande bestämmelser
gäller:
1. Vi avsäger oss uttryckligen alla andra skadeanspråk, inklusive anspråk på oavsiktliga skador.
2. Reparationer eller byte av delar som utförs under garantiperioden resulterar inte i en förlängning av
garantin.
3. Garantin blir ogiltig om några ändringar gjorts, ickegenuina delar installerats eller reparationer utförts
av tredje part.
4. Komponenter som utsätts för normalt slitage, såsom filter, täcks inte av garantin.
5. Garantin gäller endast om du kan visa upp det ursprungliga, daterade inköpskvittot och om inga ändringar
gjorts.
6. Garantin är ogiltig vid skador orsakade av försummelse eller aktiviteter som skiljer sig från de som
omnämns i den här instruktionsboken.
7. Transportkostnader och riskerna vid transporten av luftkonditioneringsapparaten eller luftkonditioneringsapparatens
delar är köparens ansvar.
8. Skador som orsakats av att lämpliga filter inte använts, omfattas inte av denna garanti.
9. Förlust av köldmedel och/eller läckage på grund av felaktig anslutning/bortkoppling av enheter
och/eller bortkoppling av enheter som utförts av ej kvalificerad personal täcks inte av de garantivillkor
som gäller för denna produkt. Skada på enheter som har monterats, anslutits och/eller kopplats bort i
strid med lokala bestämmelser och/eller lagar och/eller utan att man följt riktlinjerna i denna bruksanvisning,
täcks inte av de garantivillkor som gäller för denna produkt.
Kontakta din återförsäljare för reparation om bruksanvisningen inte innehåller någon lösning på problemet.
Om enheten mot förmodan skulle behöva kopplas bort, var då noga med att bortkopplingen alltid
utförs av kvalificerad og auktoriserad personal och enligt dina lokala bestämmelser och lagar.
 
Elkludde, vart hittade du det där?

Och återigen, den tar bara upp installationsrelaterade skador. Detta köper jag att garantin inte tar, men jag tror inte man kan friskriva sig från andra typer av problem som inte kan härledas till installationen.

Drar du en hammare i den nya tvn får du inte en ny på garantin, men om ett kretskort brinner kan det mycket väl vara ett garantiärende.

Tror det får bli ett samtal i förebyggande syfte...
 
Elkludde skrev:
Här hoppas jag [länk]

Nä, detta är det närmaste: citerar manualen:

Miljöinformation: Denna utrustning innehåller fluorinerade växthusgaser som omfattas av Kyoto-avtalet.
Den får endast servas eller monteras isär av auktoriserade personer.


Står inget om installeras....
 
har en sådan i tvättstugan i källaren, efter ca 1 år var den trasig, kom ingen värme när det var dags att starta upp den på hösten, ringde cheapy som kontaktade zibro, som i sin tur ringde och frågade lite och skulle sen höra av sig med lösning, de ringde aldrig tillbaka så jag ringde cheapy igen som fick ringa runt... slutade med att jag fick åka till cheapy och hämta en ny, visade sig då att det var ytterligare 2 där som skulle hämta nya pumpar, så kvaliten är nog inte den bästa, hoppas den håller några år alla fall.
 
Jag har en i källaren, den isar igen sig under vintern även om det svarta nätet på baksidan är borta

Sent from my GT-S5830 using Byggahus
 
kvistarn2 skrev:
har en sådan i tvättstugan i källaren, efter ca 1 år var den trasig, kom ingen värme när det var dags att starta upp den på hösten, ringde cheapy som kontaktade zibro, som i sin tur ringde och frågade lite och skulle sen höra av sig med lösning, de ringde aldrig tillbaka så jag ringde cheapy igen som fick ringa runt... slutade med att jag fick åka till cheapy och hämta en ny, visade sig då att det var ytterligare 2 där som skulle hämta nya pumpar, så kvaliten är nog inte den bästa, hoppas den håller några år alla fall.
Blev det inget ifrågasättande vem som installerat den?
 
I helgen var jag på Cheapy där de har kampanj på SC3032 för 5995:- och samtidigt säljer de SC1332 för 3995:-
Antar att det är läge att slå till men jag tänkte göra jobbet själv. Frågan är om man klarar det? Normalhändig men har inte gjort nåt liknande förut. En del här har ju visat att det går, vilket väl måste vara underförstått med snabbkoppling?
Placeringen är tänkt att vara under tak, inne i en carport. Nåt att tänka på där?
 
Svårt att svara på om du klarar det själv men kan du.

1: skruva upp ett fäste på väggen?
2: borra hål igenom fasaden? (Bra verktyg krävs)
3: montera upp ett fäste på fasaden?

Om dessa 3 uppfylls så klarar du det :)

Sedan återstår att dra kabeln/slangen genom hålet och ut. Trycka dit snabbfästet. Koppla in elen (stickkontakt)
 
Juste. Tror du bör sätta den 15cm fr tak enl anvisning. Men det skulle gå att få dit den med mindre avstånd också.

Glöm inte att hålet du borrar upp ska isoleras och skyddas igen.
 
Deal!
 
No deal :/
Såg fel på siffrorna. Det är SC1326 och den har inte snabbkoppling. Dessutom antyddes att de ändrar inställning och inför krav om behörig installation på Zibro-modellerna.
 
Elkludde skrev:
Blev det inget ifrågasättande vem som installerat den?
nej inga frågor om det, den marknadsförs väl som "gör det själv" även om det inte är tillåtet i lagens mening att hålla på med det, installationen går ju inte misslyckas med då kopplingarna är idiotsäkra.
 
kvistarn2 skrev:
nej inga frågor om det, den marknadsförs väl som "gör det själv" även om det inte är tillåtet i lagens mening att hålla på med det, installationen går ju inte misslyckas med då kopplingarna är idiotsäkra.
ja enkel installation tror jag det står i reklamen ,och den är ju byggd för detta, har svårt tänka mig någon lagskrift som förbjuder själva installationen ,att man inte får laborera med slangpaket i någon form är ju självklart inte tillåtet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.