Jag tänkte sätta in dammutsug i klingskyddet till min bordssåg, en gammal Inca Major. Var placerar man utsuget för bäst effekt, i framkant eller i bakkant? Eller har det ingen större betydelse?
Har byggt igen under klingan och gjort ett utsug där och det funkar hyffsat, men dammet som kommer från klingan ska jag försöka minska också, upplever det som att det dammet far överallt.
Sent from my Nexus 7 using Byggahus
Har byggt igen under klingan och gjort ett utsug där och det funkar hyffsat, men dammet som kommer från klingan ska jag försöka minska också, upplever det som att det dammet far överallt.
Sent from my Nexus 7 using Byggahus
Så funderade jag också. Tog ner skyddet och såg att det är mest avlagringar i framkant på insidan. Gjorde klart y-kopplingar och slangar igår. Tur det finns silvertejp.
Nu ska jag bara lyckas göra hål i aluminiumskyddet på ett snyggt sätt.
Nu ska jag bara lyckas göra hål i aluminiumskyddet på ett snyggt sätt.
Lägg gärna upp en bild på resultatet.
Är personligen lite förtjust i den sågen *ler lite*
/Kent
Är personligen lite förtjust i den sågen *ler lite*
/Kent
Jo, Silvertejp är väl inte nån höjdare rent estetiskt.
Sen är det en väldans massa olika storlekar på slangar, avlopssrör och stosar så det är smått omöjligt att få ihop utan tejp då man har kort om tid.
Frun blir ju inte glad då man pysslar om verktygen en fredagskväll.
Sen är det en väldans massa olika storlekar på slangar, avlopssrör och stosar så det är smått omöjligt att få ihop utan tejp då man har kort om tid.
Frun blir ju inte glad då man pysslar om verktygen en fredagskväll.
Ok, ja för en fredagskvällsnabbfix sitter ju silvertejp som en smäck. Det funkar ju att byta ut allterfersom mot slangklämmor när du trimmat in det hela och har vägarna förbi biltema, t.ex de har ju slangklämmor i alla storlekar och varianter
Det vore skoj att få se en bild på ditt arrangemang
Det vore skoj att få se en bild på ditt arrangemang
Då jag blir klar ska jag ta bilder, har inte tagit hål i klingskyddet ännu.
Bara gjort slangarna...
Däremot har jag förbättrat min kap&gersåg med ny gummiläpp och fick avsevärt bättre spånutsug. Lägger in det under tips&tricks..
Bara gjort slangarna...
Däremot har jag förbättrat min kap&gersåg med ny gummiläpp och fick avsevärt bättre spånutsug. Lägger in det under tips&tricks..
Nu har jag fått dit det lite provisoriskt för att testa lite. Blev en klar förbättring. Ska byta gummi jag satt under sågbordet så att det blir tätare, lägger in bild på det då det blir klart. Sågen är ju inte gjord för dammutsug så jag är positivt överraskad att det fungerar så bra.
Tjusigt! Tänkte länge i de banorna när jag ägde en Major men det blev aldrig av för jag hade inte mage att sätta sågen i det fina klingskyddet i aluminium. Antar att du inte ångrar dig med tanke på hur mycket bättre bordssågens utsug brukar bli med just utsug i klingskyddet?