Det borde väl gå om man kör mobilen som väckarklocka och kör Tasker? Att den anpassar till alarmet alltså.
 
Finns det någon bra lösning för att styra till exempel en skrivbordslampa där man vill kunna tända och släcka med vanliga knappen?
Teoretiskt om den har släckts av en plugg så skulle pluggen kunna ligga och mäta resistansen över lampan och slå på när den känner att man slår av med knappen. Man skulle då kunna slå på igen.
 
Jajjan skrev:
Finns det någon bra lösning för att styra till exempel en skrivbordslampa där man vill kunna tända och släcka med vanliga knappen?
Teoretiskt om den har släckts av en plugg så skulle pluggen kunna ligga och mäta resistansen över lampan och slå på när den känner att man slår av med knappen. Man skulle då kunna slå på igen.
Det borde man kunna lösa på två sätt:
1. koppla knappen som en bistabil brytare eller
2. koppla som ovan men modifiera själva brytaren så att den blir monostabil? dvs pilla dit en liten fjäder eller pilla bort låsmekanismen om det är en sån man trycker på som en bläckpenna... Nu vaknade ingenjören i en.. :)
 
biggles12 skrev:
Tips: Danfoss med Z-wave-stöd hos Vesternet [länk]
Är det garanterat?
 
Det står ju att den är z-wave kompatibel. Hur mycket garantier behöver du? ;-)
 
Jag befarar att de kanske inte är medvetna om att det finns icke zwavekompatibla enheter..

Sent from my Nexus 7 using Byggahus
 
Tror inte du behöver oroa dig för det. De är ju en av de största i Europa på Z-wave. Dessutom är det ju bara att skicka tillbaka dem om du inte är nöjd...
 
Om du är orolig skicka ett mail till supporten. Dom brukar svara snabbt och har varit mycket hjälpsamma när jag haft problem.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Med risk för att vi hamnar OT:
Angående det här med termostater. Är det inte bättre att ha ett balanserat värmesystem och styra framlednings temperaturen till hela huset istället för att styra i varje rum? Vi har en luft/vatten pump och har skruvat av alla våra termostater för att pumpen skall få en stor volym att jobba emot. Men det kanske skiljer beroende på vad man har för värmesystem?

Jag skulle däremot vilja kunna styra min Nibe Splits framledningstemperatur (via z-wave/vera) på något sätt men det verkar ju inte helt lätt då det saknas vettig styrning (mer än en analog trådbunden rumsgivare).
 
Vissa rum vill man styra lite olika ibland. Tex vill jag att det ska vara varmt i tvättstugan för att tvätten ska torka fortare, i sovrummet vill jag ha det lite svalare på kvällen när jag lägger mig men varmare på dagen. På toa blir stengolvet kallt på natten när man går barfota men inte på dagen när man har strumpor.. (vilka i-landsproblem :rolleyes: )
 
  • Gilla
Goeran56
  • Laddar…
hek skrev:
Med risk för att vi hamnar OT:
Angående det här med termostater. Är det inte bättre att ha ett balanserat värmesystem och styra framlednings temperaturen till hela huset istället för att styra i varje rum? Vi har en luft/vatten pump och har skruvat av alla våra termostater för att pumpen skall få en stor volym att jobba emot. Men det kanske skiljer beroende på vad man har för värmesystem?
Du kör förmodligen flytande kondensation, då ska man undvika att använda termostater på radiatorerna. Kör man fast kondensation, (shuntar ut elementvattnet) så kan man ändra som man vill, eftersom värmepumpen (om man har sådan) inte jobbar direkt mot radiatorerna.
Flytande kondensation är normalt effektivare, så i sak har du rätt i att det är bättre.
 
Hej hek,
Ledsen att återigen låna din tråd, men jag behöver få lite ordning ang Fibaros puckar.
Jag funderar på att köpa ett gäng trots att jag inte har planerat upp huset än. Min fråga är egentligen enkel: Finns det någon poäng att köpa enkelbrytarna (1x3Kw) till förmån för Dimmern? Dimmern kan väl fungera som en brytare också (på/av) när man inte har lampor som klarar att dimmas? Om jag har förstått det rätt så får man med dimmern även en extra "knapp".
1x3Kw tänker jag mig till vägguttag.

Någon som orkar hjälpa en förvirrad en?

Tack,
J
 
Fördelen med 1x3 jämfört med dimmern är att man får en "äkta" virtuell knapp som går att trigga scener med. Dimmer har förvisso en extra ingång men den går endast associera med en annan enhet (direktassociation). Det är inte supertydligt när man läser dokumentationen.

Jag köpte flest 2x1.5 eftersom vi i många rum har både tak och fönsterbelysning som jag ville kunna styra från en kronbrytare när man kommer in i rummet. Annars tror jag att dimmern funkar fint som "vanlig" brytare också (men jag har inte hunnit prova så mycket led ännu).
 
hek skrev:
Fördelen med 1x3 jämfört med dimmern är att man får en "äkta" virtuell knapp som går att trigga scener med. Dimmer har förvisso en extra ingång men den går endast associera med en annan enhet (direktassociation). Det är inte supertydligt när man läser dokumentationen.
Kan du förklara det här så en idiot förstår?

Vad är en "virtuell knapp"? Är det en fysisk ingång (knapp) utan fysisk "utgång"?

Menar du att dimmerns knapp bara går att påverka andra puckar direkt utan att gå omvägen via controllern och dess logik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.