Ska gjuta en större bottenplatta om någon vecka, funderar på att koppla på golvvärmen på svag värme för att betongen ska härda lite lättare.
Har en ack.tank med elpatron och kan lätt koppla på så jag får 20 graders vatten att cirkulera.
Är det en bra idé att göra så, eller får jag ojämn härdning och mer sprickor? Vilken temp skulle vara den rätta tro?
Eller ska man bara hoppas på fortsatt milt väder...

tork får du men krympningen kommer inte att skyndas på.
det är kanske inte helt fel att cirkulera lite jummet vatten, ring och kolla med betongstationen, men absolut inte jättevarmt.

Tänk på att ha glykolblandning i slingan ifall du får stopp på värmen eller om du ska i med vattnet någon dag efter gjutningen och det har varit minusgrader.
Fryser vattnet i slingan har du stora problem...

Finns ju även värmekablar som man gjuter in och kopplar på sen hugger man av dom när allt är klart

Går det inte att få betongen varm när den kommer?
Gjuta i Uppland nu är knappast något problem...

Om du är orolig så be om varm betong och sen kan du lägga pressening över gjutningen så fixar det sig. Härdande betong genererar värme på egen hand

Tyskarna använder ofta värmesystemet för att torka upp plattan.
Det finns många värmepumpar som stöttar detta.

Jag skulle nog läsa på tyska sidor(om man hade kunnat tyska dvs). Annars borde det finnas info på svenska någonstans med

Kallas också golvtork eller liknande.

skickat från mina gigantiska dumlur

Om det finns risk för frost den dagen du gjuter och dagen efter så beställer du bara varm betong, det gör alltid vi. Jobbar i bohuslän. Är det riktigt kallt så kör vi varm betong och värmepresseningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.