kulle
Nämen vilken otur du har :(
Vad har dom tankarna varit till innan om dom är kopparfodrade ?
 
Det har nog varit riktiga acktankar, för det sitter 3st elpatroner i båda två.
Har kollat runt efter andra nu på fm, har hittat 2 st 500 liters. Får nog bli dom till att börja med, så får man komplettera med en eller två till sedan..........vintern kommer med stormsteg.
 
Uppdate tack:)
 
Men vänta nu...kopparfodrade tankar. Det brukar väl i så fall vara varmvattenberedare á la storförbukare? Jag har själv byggt om två stycken dylika till rena acktankar: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/148506-en-acktank-blir-till.html

Och i så fall tänkte jag att du inte behöver kassera dem utan istället skära upp, dra ut kopparn, och svetsa tillbaka gaveln. Kopparn får du dessutom rätt bra pröjs för :p
 
Nu är det liksom en svacka......blev lite less efter upptäckten av dom dåliga acktankarna.
Det går nog att fixa dom precis som "pipewelder" beskriver i sin tråd (härlig tråd, föresten! Läs den)
Men jag har inte vare sig tid eller ork till det nu, kanske sen när man får verkstaden klar och vill ge sig in på lite nya projekt.
Nu är läget följande: Håller på med det elektriska för att få lyse i pannrummet (ps .Fy, vad tråkigt det är att spackla o måla)
Har varit och fixat virke till regelstommen i flisförådet. På den blir det råspont, väggarna blir plywood.
När dom nya ack-tankarna väl är på plats så ska nog allt finnas till den anslutningen. Gjorde en härlig beställning hos Rinkarby rör förra veckan.........
Måste även passa på att inflika att supporten från Biovärme Sverige som sålt pannan till mig, står i en klass för sig! Det märks att det är ett företag som är intresserade av kunderna!
Det här blir nog bra när det blir klart........måste bara ta ett nytt tag:|
 
Redigerat:
Mycket jobb blir det alltid med byggnationer så svackor dyker upp förr eller senare. Du har ju haft drygare med stormen också! Huvudsaken kärringen din fattar det också..

Riktigt fint bygge så ha det!
 
Är du säker på att tankarna är förstörda? Vart läker det? Är det inte bara att plugga den yttre manteln?

Varför 2st tankar? Räcker det inte med 1st 1000lit med bra isolering.

Det brukar oftast bara bli strul med givarna och ojämn laddning när man har 2st tankar.
 
Redigerat:
Att man ska ha småtankar för varmvatten på sommaren pga av förluster är bara snack, eller info från folk med löjligt dåligt isolerade tankar.

Jag har visserligen 5m3 ack-tank men den håller sig varm lite drygt 2 veckor på sommaren. Barnfamilj med stor varmvatten förbrukning. Dock väl isolerad.

/A
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej Netzel,

Hur tjock isolering har du? ska nämligen själv isolera tank inom snar framtid.
 
På sidorna på tunnaste stället 20 cm, annars runt 30 cm. På toppen ca 40 + ytterligare 40 i taket ovanför. Sprutad med lösull. Hela tanken är inbyggd, inplastad och med dubbelgips.

Lite förluster får man ju alltid men tycker den står sig bra.
 
Ok! det är ju precis som jag tänkt då! :)
 
Jag tror att en flispanna bör ha ganska stor ack-volym. Det betyder färre start och stopp, om jag hade kunnat, så hade jag nog velat ha EN tank på ca 3 m3, det tror jag hade varit lagom.
För att utnyttja pannans och lambdastyrningens fulla kapacitet, tror jag att den bör gå en längre tid för att sedan även stå en längre tid.
Det går säkert att fixa tankarna, men det har jag som sagt inte tid med nu. Ska kolla på dom sedan när jag har en varm och skön verkstad att hålla till i. Är det så det går att fixa dom, så baxar jag in dom igen och dockar på dom.......isf blir det 3,5 m3 ack-volym:D
 
Ja det har du helt rätt i, på vintern så ska pannan klara av att brinna hela tiden i vilket fall om du inte tagit för stor effekt.

Men det är bättre med en stor tank än att koppla ihop flera. Gäller att tänka till med acktanksstyrningen och för att få jämn i och urladdning vid flera tankar.

Kämpa på!
 
  • Gilla
Digger85
  • Laddar…
Min ack. är på 1,8m³ (Ø=0,96m h=2,5m). känns som att det är en lagom stor volym till 35kw pannan. Men sen var det mest av praktiska skäl som det blev den volymen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.