13 116 läst · 9 svar
13k läst
9 svar
Shuntstyrning från värmepumpar från Bosch och IVT är mycket undermålig
Tja ...
Gör denna post för att uppmärksamma den riktigt dåliga shuntstyrningen som finns i Bosch och IVT dvs Rego 600.
Shuntstyrning ifrån värmepump vad är det ??
Jo i Rego 600 finns det möjlighet att koppla in en framledningsgivare som i sin tur kan justera en shuntmotor. Denna är tänkt för tex golv värme.
Om vi tar det från början...
Det finns ingen stans i installations beskrivningen som talar om vilken spänning som shuntmotorn skall arbeta inom.
Rego 600 arbetar med 220 volt.
Det finns heller inget angivet vilken hastighet som skulle passa.
Mina erfarenheter är att det skall vara så långsam som möjligt.
Det finns inga inställningsmöjligheter utom storleken på neutralzonen.
Vid stor neutralzon så är risken mindre att shunten skall överstyra dvs att missa målet och måste således backa tillbaks för att sedan missa igen osv ...
Men med stor neutralzon så blir det mera "jojande" på den krets som man vill styra.
Lite fakta om Rego 600
IVT har sammarbete med conlego (www.conlego.se) med att utveckla Rego 600.
Själva programmet sitter bränt på ett chip som i sin tur sitter på sockel dvs att det går att byta ut programvaran. Om man skall lägga till något som syns på displayen så måste den flashas om.
Utgångarna som Rego 600 kan styra är 220 volt utgångar som består av halvledar relän BTA12 som kan leverara upp till 10 A vid 220 volt. Datablad finns på ww.st.com.
Lite fakta om givarna som används med Rego 600. Det är vanliga NTC motstånd som är kapslade. De är på 4,7 kOhm och finns att köpa på elfa (www.elfa.se) för ca 10 kr styck. Elfas art nr 60-260-25.
I mitt fall då jag har kopplat VP parallelt med en acc tank som jag också kan ladda med vedpanna. När jag kör med ved så får jag knäppningar i elementen då shunten far och jojar fram och tillbaks.
När man nu tar upp detta med IVT så är de inte intresserad att åtgärda eller hjälpa till i ärendet. Detta även fast jag ställer upp med att byta ut regon etc om dom kan ändra programvaran så att man kan ställa in pulstider som driver shunten.
Efter diverse mail konversation med IVT så har jag fått fram att man har gjort ändring på prg för att sakta ner shunten men som inte har kommit i produktion. Men nämner man något om ev. om man skulle kunna få prova den så får man inget svar även fast man ställer upp och byter sakerna själva.
Som tillfällig lösning har jag då lött ihop en timmerkrets NE555 som aktiverar ett relä som sitter på nollan till shuntmotorn. Sedan har jag ett fast motstånd som motsvarar ungefär 1,5 sek gångtid samt en vridpot som jag kan få upp till 20 sekunders frånslag. På så vis kan jag sakta ner shunten.
Just för tillfället så har transformatorn som driver kretsen med 12 volt gått sönder då jag drev den med 2 st dioder ifrån öppna stänga shunt bakom ändlägesbrytarna på shuntmotorn. Detta för att den kretsen skall vara passiv dvs bara bli strömsatt då shunten skall öppna eller stänga.
Diod historian gjorde i alla fall att huvudlindningen i transformatorn brann upp på grund av värmen då strömen vart likriktad. Skall ordna detta med 2 st relän istället.
Men det är riktigt dåligt att kunderna skall fixa så att deras produkter blir användbara.
Är det någon som är intreserad av hur man kan sakta ner en shunt så kan jag lägga upp elschema samt även layout på verabordet för enklare lödning.
Nästa projekt som skall genomföras är att ordna med överkoknings skydd. Det skall bygga på NTC monterad på acc tanken som skall ge ett tillskott till framledningsgivaren så att shunten shuntar på och kyler pannan och acc tanken.
Annat projekt som inte är så komplicerat är att sätta temp sensor (NTC motstånd) på interssanta punkter i pannrummet. Stigare retur acc tank etc ..
Som termometer skall jag använda http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=142619670
Och som givare 47 kOhm NTC motstånd ifrån Elfa. Vad som är dåligt med denna termometer är att den bara går upp till 60 grader så man får sätta dit brytare för att koppla in ett motstånd i serie med NTC som motsvarar typ 50 grader.
Gör denna post för att uppmärksamma den riktigt dåliga shuntstyrningen som finns i Bosch och IVT dvs Rego 600.
Shuntstyrning ifrån värmepump vad är det ??
Jo i Rego 600 finns det möjlighet att koppla in en framledningsgivare som i sin tur kan justera en shuntmotor. Denna är tänkt för tex golv värme.
Om vi tar det från början...
Det finns ingen stans i installations beskrivningen som talar om vilken spänning som shuntmotorn skall arbeta inom.
Rego 600 arbetar med 220 volt.
Det finns heller inget angivet vilken hastighet som skulle passa.
Mina erfarenheter är att det skall vara så långsam som möjligt.
Det finns inga inställningsmöjligheter utom storleken på neutralzonen.
Vid stor neutralzon så är risken mindre att shunten skall överstyra dvs att missa målet och måste således backa tillbaks för att sedan missa igen osv ...
Men med stor neutralzon så blir det mera "jojande" på den krets som man vill styra.
Lite fakta om Rego 600
IVT har sammarbete med conlego (www.conlego.se) med att utveckla Rego 600.
Själva programmet sitter bränt på ett chip som i sin tur sitter på sockel dvs att det går att byta ut programvaran. Om man skall lägga till något som syns på displayen så måste den flashas om.
Utgångarna som Rego 600 kan styra är 220 volt utgångar som består av halvledar relän BTA12 som kan leverara upp till 10 A vid 220 volt. Datablad finns på ww.st.com.
Lite fakta om givarna som används med Rego 600. Det är vanliga NTC motstånd som är kapslade. De är på 4,7 kOhm och finns att köpa på elfa (www.elfa.se) för ca 10 kr styck. Elfas art nr 60-260-25.
I mitt fall då jag har kopplat VP parallelt med en acc tank som jag också kan ladda med vedpanna. När jag kör med ved så får jag knäppningar i elementen då shunten far och jojar fram och tillbaks.
När man nu tar upp detta med IVT så är de inte intresserad att åtgärda eller hjälpa till i ärendet. Detta även fast jag ställer upp med att byta ut regon etc om dom kan ändra programvaran så att man kan ställa in pulstider som driver shunten.
Efter diverse mail konversation med IVT så har jag fått fram att man har gjort ändring på prg för att sakta ner shunten men som inte har kommit i produktion. Men nämner man något om ev. om man skulle kunna få prova den så får man inget svar även fast man ställer upp och byter sakerna själva.
Som tillfällig lösning har jag då lött ihop en timmerkrets NE555 som aktiverar ett relä som sitter på nollan till shuntmotorn. Sedan har jag ett fast motstånd som motsvarar ungefär 1,5 sek gångtid samt en vridpot som jag kan få upp till 20 sekunders frånslag. På så vis kan jag sakta ner shunten.
Just för tillfället så har transformatorn som driver kretsen med 12 volt gått sönder då jag drev den med 2 st dioder ifrån öppna stänga shunt bakom ändlägesbrytarna på shuntmotorn. Detta för att den kretsen skall vara passiv dvs bara bli strömsatt då shunten skall öppna eller stänga.
Diod historian gjorde i alla fall att huvudlindningen i transformatorn brann upp på grund av värmen då strömen vart likriktad. Skall ordna detta med 2 st relän istället.
Men det är riktigt dåligt att kunderna skall fixa så att deras produkter blir användbara.
Är det någon som är intreserad av hur man kan sakta ner en shunt så kan jag lägga upp elschema samt även layout på verabordet för enklare lödning.
Nästa projekt som skall genomföras är att ordna med överkoknings skydd. Det skall bygga på NTC monterad på acc tanken som skall ge ett tillskott till framledningsgivaren så att shunten shuntar på och kyler pannan och acc tanken.
Annat projekt som inte är så komplicerat är att sätta temp sensor (NTC motstånd) på interssanta punkter i pannrummet. Stigare retur acc tank etc ..
Som termometer skall jag använda http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=142619670
Och som givare 47 kOhm NTC motstånd ifrån Elfa. Vad som är dåligt med denna termometer är att den bara går upp till 60 grader så man får sätta dit brytare för att koppla in ett motstånd i serie med NTC som motsvarar typ 50 grader.
Redigerat:
Du har helt rätt i att styrningen är för aktiv. Har byggt en liknande styrning som aktiverar shuntmotorn 6 sek var 90 sekund om den ska köras. Jag använder dubbla transformatorer för att ge tidskretsen ström beroende på om den ska öka eller minska. Dessutom så ska man bryta inte bara nollan ut till motorn utan även ledaren minska eller öka. Det blir "surr" i shuntmotorn annars.
Hejsan, har du möjlighet att lägga upp ett schema på din koppling?meliy skrev:Du har helt rätt i att styrningen är för aktiv. Har byggt en liknande styrning som aktiverar shuntmotorn 6 sek var 90 sekund om den ska köras. Jag använder dubbla transformatorer för att ge tidskretsen ström beroende på om den ska öka eller minska. Dessutom så ska man bryta inte bara nollan ut till motorn utan även ledaren minska eller öka. Det blir "surr" i shuntmotorn annars.
Tack så länge!
Här är mönsterkortslayouten. Den ena pdf:en med komponenterna placerade den andra utan komponenter
Här är materialet
1 st 8-polig kontaktlist med 5,08 mm delning
2 st säkringshållare
2 st säkringar 100 mA eller så lite som möjligt
2 st transformatorer 240 VAC 2x9 VAC
9 st dioder typ 1N4002
1 st 2poligt växlande relä 28 VDC tex M2PA0024805
2 st timerkretsar NE555
1 st BD139
1 st 7815 15 volt spänningsregulator
1 st elektrolytkondensator 470 uF / 35 Volt
2 st elektrolytkondensator 100 uF / 16 Volt
2 st kondensatorer 0,1 uF / 63 volt
2 st kondensatorer 0,01 uF / 63 volt
1 st kondensator 4700 pF / 63 volt
1 st motstånd 1,2 Kohm
1 st motstånd 3,9 Kohm
1 st motstånd 6,8 Kohm
2 st motstånd 39 ohm
1 st motstånd 56 Kohm
1 st motstånd 10 Kohm
1 st motstånd 100 Kohm
1 st motstånd 1 Mohm
Det är två timerkretsar. Den första går som astabil vippa med en tidsperiod på 120 sek.
Den andra går som monostabil vippa med en period på 6 sek. Detta givetvis under förutsättning att
den är spänningsatt genom att någon av transformatorerna ges matning av VP:ns öppna eller stäng.
När vippa 2 går hög så tänds lysdioden och BD139 transistorn drar reläet som skickar vidare
VP:ns öppna eller stäng som var tänkt att gå till shuntmotorn direkt.
1 st 8-polig kontaktlist med 5,08 mm delning
2 st säkringshållare
2 st säkringar 100 mA eller så lite som möjligt
2 st transformatorer 240 VAC 2x9 VAC
9 st dioder typ 1N4002
1 st 2poligt växlande relä 28 VDC tex M2PA0024805
2 st timerkretsar NE555
1 st BD139
1 st 7815 15 volt spänningsregulator
1 st elektrolytkondensator 470 uF / 35 Volt
2 st elektrolytkondensator 100 uF / 16 Volt
2 st kondensatorer 0,1 uF / 63 volt
2 st kondensatorer 0,01 uF / 63 volt
1 st kondensator 4700 pF / 63 volt
1 st motstånd 1,2 Kohm
1 st motstånd 3,9 Kohm
1 st motstånd 6,8 Kohm
2 st motstånd 39 ohm
1 st motstånd 56 Kohm
1 st motstånd 10 Kohm
1 st motstånd 100 Kohm
1 st motstånd 1 Mohm
Det är två timerkretsar. Den första går som astabil vippa med en tidsperiod på 120 sek.
Den andra går som monostabil vippa med en period på 6 sek. Detta givetvis under förutsättning att
den är spänningsatt genom att någon av transformatorerna ges matning av VP:ns öppna eller stäng.
När vippa 2 går hög så tänds lysdioden och BD139 transistorn drar reläet som skickar vidare
VP:ns öppna eller stäng som var tänkt att gå till shuntmotorn direkt.
Jag har konstaterat samma sak som er och samma ointresse från IVT. Jag löst det på ett liknade sätt, mest med grejor jag hade i skrotlådan.
2 st 230 V AC 3-pol reläer, ett för öppna och ett för stäng, som styrs av värmepumpens shuntventilutgång (SV1).
1 st oscillator köpt i byggsats på Kjell & CO, med ställbar pulslängd och vilointervall.
1 st 12 V DC nätdel, i mitt fall var den försedd med ett 12 V DC relä med 230 VAC kontakt som jag använde för att det relä som följde med Kjelles byggsats tyvärr inte klarade 230 VAC. Det finns dock ett pinnkompatibelt relä på Elfa med 12 V spole som fixar 230 VAC och byggsatsen kretskort erbjuder tillräcklig isolation, så det går att klara sig utan detta extrarelä och styra nollan direkt från oscillatorrelät.
L1 är kopplad till fas för golvvärmeshuntens motor
Jag fixade tre lysdioder:
Grön = SV1 beordrar öppna
Röd = SV beordrar stäng
Gul = puls (Utgången finns på Kjell & Co kortet)
Kretsen drar bara ström om shunten skall rör på sig, och det är numera ytterst sällan.
Något lika proffsigt bygge som ovan blev det inte, men billigt och enkelt. Det fick rum i en liten kapsling.
2 st 230 V AC 3-pol reläer, ett för öppna och ett för stäng, som styrs av värmepumpens shuntventilutgång (SV1).
1 st oscillator köpt i byggsats på Kjell & CO, med ställbar pulslängd och vilointervall.
1 st 12 V DC nätdel, i mitt fall var den försedd med ett 12 V DC relä med 230 VAC kontakt som jag använde för att det relä som följde med Kjelles byggsats tyvärr inte klarade 230 VAC. Det finns dock ett pinnkompatibelt relä på Elfa med 12 V spole som fixar 230 VAC och byggsatsen kretskort erbjuder tillräcklig isolation, så det går att klara sig utan detta extrarelä och styra nollan direkt från oscillatorrelät.
L1 är kopplad till fas för golvvärmeshuntens motor
Jag fixade tre lysdioder:
Grön = SV1 beordrar öppna
Röd = SV beordrar stäng
Gul = puls (Utgången finns på Kjell & Co kortet)
Kretsen drar bara ström om shunten skall rör på sig, och det är numera ytterst sällan.
Något lika proffsigt bygge som ovan blev det inte, men billigt och enkelt. Det fick rum i en liten kapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L1 är kopplad till fas golvärmeshuntens cirkulationspump skall det vara. Denna är styrs i mitt fall av REGO:n, så att när det inte finns något värmebehov, på sommaren t.ex., så är shuntmotorstyrningen helt spänningslös.
Tja ... Var länge sen man in och nu så lever tråden helt plötsligt kul.
Hur gick det för mig då ? Noll kunskap i el så fick jag till denna lösning
Visa bilaga schema_kicad.pdf
Lite förklaring.
k3, k4 och k5 3-polig skruv plint.
P1 och P2 2-polig skruvplint.
Ifrån k3 kan jag med dioder inomhus visa när shunten går och vilken puls längd den har. Puls längden kunde jag ställa med pot1
Relät pulsar nollan till shuntmotorn och på så vis saktar in den.
Sedan har vi dunder tabben.
Tänkte att det skulle bli en passiv krets dvs den skulle bara dra ström då den ändrade shunt motorn.
Klantig som man var tänkte man .. om man tar spänningen bakom ändläges brytarna i shuntmotorn .. lägger 2 st dioder emot matningen till 12 volts emulatorn så borde det funka.
Hmm nu är det växel spänning så jag fick bara halva sinus vågen vilket gjorde att emulatorn brann upp efter 2 månader.
För nybörjare pulare vill jag rekomendera att rita i KICAD ... sedan i PCB delen lägger ni ut komponenterna så det passar vera bordet.
typ nedan
Visa bilaga schema.pdf
En annan kandidat för windows nissar kan vara http://www.designspark.com/pcb
Vilka värden då?
Använd något simulerings program typ LTSpice http://www.linear.com/designtools/software/
http://www.eevblog.com/2012/08/07/eevblog-329-tracking-pre-regulator-ltspice-simulation-part-2/
Eller ta den enkla vägen om ni har en ESBE kompatibel shunt. Köp en ny ARA 691 (220 V) den kan man ställa olika gångtid på ..
http://infoweb.esbe.se/files/55852/ARA600 3p_SE_99501360_A_LR.pdf
Annan lösning kan vara Rasberry Pi. Har ju några IO pinnar åtkomliga. Fördelen med den lösningen är att man kan plugga in en usb webcamera så man kan se vad som försigår nere i pannrummet via web läsaren.
RPi går på 305 kr hos Microkit i sverige. Tillkommer minnes kort och ström adapter.
Men som sagt för tillfället så står shunt skrället och skjuter över målet då och då med knäppningar i elementen som följd.
När man läst igenom tråden bättre så vart det en viss repetition. Men det får vara ....
Hur gick det för mig då ? Noll kunskap i el så fick jag till denna lösning
Visa bilaga schema_kicad.pdf
Lite förklaring.
k3, k4 och k5 3-polig skruv plint.
P1 och P2 2-polig skruvplint.
Ifrån k3 kan jag med dioder inomhus visa när shunten går och vilken puls längd den har. Puls längden kunde jag ställa med pot1
Relät pulsar nollan till shuntmotorn och på så vis saktar in den.
Sedan har vi dunder tabben.
Tänkte att det skulle bli en passiv krets dvs den skulle bara dra ström då den ändrade shunt motorn.
Klantig som man var tänkte man .. om man tar spänningen bakom ändläges brytarna i shuntmotorn .. lägger 2 st dioder emot matningen till 12 volts emulatorn så borde det funka.
Hmm nu är det växel spänning så jag fick bara halva sinus vågen vilket gjorde att emulatorn brann upp efter 2 månader.
För nybörjare pulare vill jag rekomendera att rita i KICAD ... sedan i PCB delen lägger ni ut komponenterna så det passar vera bordet.
typ nedan
Visa bilaga schema.pdf
En annan kandidat för windows nissar kan vara http://www.designspark.com/pcb
Vilka värden då?
Använd något simulerings program typ LTSpice http://www.linear.com/designtools/software/
http://www.eevblog.com/2012/08/07/eevblog-329-tracking-pre-regulator-ltspice-simulation-part-2/
Eller ta den enkla vägen om ni har en ESBE kompatibel shunt. Köp en ny ARA 691 (220 V) den kan man ställa olika gångtid på ..
http://infoweb.esbe.se/files/55852/ARA600 3p_SE_99501360_A_LR.pdf
Annan lösning kan vara Rasberry Pi. Har ju några IO pinnar åtkomliga. Fördelen med den lösningen är att man kan plugga in en usb webcamera så man kan se vad som försigår nere i pannrummet via web läsaren.
RPi går på 305 kr hos Microkit i sverige. Tillkommer minnes kort och ström adapter.
Men som sagt för tillfället så står shunt skrället och skjuter över målet då och då med knäppningar i elementen som följd.
När man läst igenom tråden bättre så vart det en viss repetition. Men det får vara ....
Redigerat:
Rätt sen på bollen här.
Har noll koll på värmepumpar.
En kompis har en rego 600 som är paj.
Fick bara 123V till köldbärarpumpen.
Låg pressostat.
Jag har kollat på kretskortet men har ingen aning om vilken pinne på kontakterna som går vart och har inget schema.
Någon som har något tips?
Tänker nu googla ihjäl mig för att få grepp om vad som styrs i enheten så jag kan klura ut vad som är vad.
(hans pump funkar med annan rego 600)
Har noll koll på värmepumpar.
En kompis har en rego 600 som är paj.
Fick bara 123V till köldbärarpumpen.
Låg pressostat.
Jag har kollat på kretskortet men har ingen aning om vilken pinne på kontakterna som går vart och har inget schema.
Någon som har något tips?
Tänker nu googla ihjäl mig för att få grepp om vad som styrs i enheten så jag kan klura ut vad som är vad.
(hans pump funkar med annan rego 600)