ska höja golvet i tvättstugan till resten av huset ca 30 cm.

tänkte!!!

1. prajma betongen
2. regla 45x120 cc30
3. 22mm spånskiva v313-P5
4. gipsskiva
5. matta

oro fukt som uppkommer mellan betongen och spånskivan därför prajma eller inte.
så att man gör det inte värre
dagsläge betong golvet tar

vad missar jag mer ? tack för svår

Hejsan.

Förstår inte riktigt..
Hur ser golvet ut? Är det betonggolv? Isolerat? Oven jordytan?
Du skriver att du skall höja ca 30 cm, men bara regla 12? Har jag missförstått?

Kan du inte bara fylla med cellplast och sedan gjuta 10cm (armerad) betong överst? Borde bli billigt, fuktsäkert och enkelt.

/ Fredrik

ja . det er bra ide med cellplast men betong blir nog dyrt,

sen er det bara prajma och matta antar jag,

Och vilken primer är diffusionstät? Eftersom du tycker att betong är en dyr lösning, antar jag att tätskikt går också bort. ;)

tack för svår jag fick

nu ska vi se att vi förstår varandra. rum: tvättstuga, toalet, och dusch i samma rum. (betong golv) golv yta ca :10 kvm

har mät har exakt 20 cm till höjd av tröskel samt resten av huset. tröskel ej badrums tröskel rak.

får olika svår från snickare.

1. luftspalt ca 3cm
2. regler 120x45, cc30 (cellplast 10 cm) i mellan, hängande med vinklar/spik.
3. 22mm spånskiva v313-P5 limmas vanlig lim eller pl400 ?
4. prajmer
5. flytspackel (armering ? inget golv värme )
6. prajmer
7. matta

ELLER

1. cellplast 3 cm
2. luftspalt
3. regler 120x45, cc30 (vanlig isolering 10 cm) i mellan, hängande i vinklar.
3. 22mm spånskiva v313-P5 limmas vanlig lim eller pl400 ?
4. prajmer
5. flytspackel (armering ? inget golv värme )
6. prajmer
7. matta

vad ska man välja för att gadera sig mot. vandra fukt utifrån och in genom betongen.
vill inte riva upp gålvet efter 1 år. :)

kan man leda den ny golvbrun i den gamla. den nya kommer va fäst i träbjälklag. dumma frågor måste ställas.
tack på förhand

Varför blanda in trä i konstruktionen som kan börja ruttna/ mögla? På med cellplast, armering i med golvvärme och gjut med betong. Om du vill kan du ha plast mot befintlig betong för att förhindra fuktvandring. Betongen till den konstruktionen är inte dyr jämfört med trä àlternativet.

Eftersom du är orolig för fukt, så antar jag att det är antingen i en källare, eller med oisolerad platta.

Givet att det stämmer, så hade jag först lagt en 10 cm cellplast skiva, sedan en tre centimeter cellplast, därpå gjutit de sista sju centimetrarna (och, givetvis, armerat betongen). Avslutat med matta.

På så sätt lär isoleringen bli bra och du behöver aldrig oroa dig för fukt. Om du köper färdigblandad betong, så kostar 10 m2 enligt denna modellen ca 2500-3500 kr. Blandar du betongen själv, så borde du kunna kapa åtminstone 1000kr

/ Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.