8 590 läst · 18 svar
9k läst
18 svar
Bandad gipsskruv för träregel i 25 mm, finns det?
Sida 1 av 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag söker, som rubriken säger, bandad gipsskruv som inte går igenom mer än gips+OSB, dvs kring 25 mm. Men jag hittar inget kortare än 30 som är anpassat för trämaterial. För stålregel finns det 25 mm, men det blir ju lite fel användning.
Jag har en vägg med en stor mängd elrör, nätverk osv. där det skulle kännas bättre att välja en skruv som inte har kapacitet att tränga genom mina rör (även om rören normalt glider undan och risken är liten).
http://katalog.essve.se/katalog/index.shtml?katftg=V70&katnr=1&katsektnr=133
Jag har en vägg med en stor mängd elrör, nätverk osv. där det skulle kännas bättre att välja en skruv som inte har kapacitet att tränga genom mina rör (även om rören normalt glider undan och risken är liten).
http://katalog.essve.se/katalog/index.shtml?katftg=V70&katnr=1&katsektnr=133
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Inga förslag? Ska jag tolka tystnaden som om att forat gör samma bedömning, det finns inte att få tag i?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Har du inte reglar på cc60 och skruvar på cc60? Då spelar väl inte längden på skruven någon roll.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är just där ett VP-rör/slang går igenom regeln som risken för en skada är som störst, eftersom röret inte kan flytta på sig där. Nu har "min elektriker" inte satt spikskydd vid varje genomföring utan istället borrat lite längre in på regeln. Dessutom vill man ju förskjuta skarvarna mellan osb och gips och därför skruva på i icke regel.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Har han satt röret lite in i regeln är det väl ingen fara med 30 skruv då gips+OSB blir ca 22 så då räcker det med att han satt rören inte ens halvvägs in i regeln. Förskjutningen av skarvarna löser man enklast med att lägga en 60 gips först, då får du skarvarna om-lott och kan skruva dem alla i regel.
Varför inte köra med vanlig gipsdragare på en vägg?
Alternativt skruvdragare.
/Kent
Alternativt skruvdragare.
/Kent
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Då är det i alla fall utrett, det finns inga 25 mm gipsskruv för trämaterial. Tack matti_75 för ett tydligt svar!
Det blir till att märka upp rören och skruva därefter med 30 mm skruv.
Snickarboden, vad betecknar du som en vanlig gipsdragare? Jag kör en sådan här och kommer inte gå tillbaka till skruvdragare som i praktiken kräver minst 3 händer (en för masinen, en för skruven och minst en för skivan).
Det blir till att märka upp rören och skruva därefter med 30 mm skruv.
Snickarboden, vad betecknar du som en vanlig gipsdragare? Jag kör en sådan här och kommer inte gå tillbaka till skruvdragare som i praktiken kräver minst 3 händer (en för masinen, en för skruven och minst en för skivan).
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Just den Hitachin hatar jag men typen är rätt ja.
Det där "Batman-mönstret" lossnar och skaver precis i tumgreppet
Man har en näve skruv i ena handen, maskinen låst på fullvarv i andra handen och sen kör man bara.
Visst, kräver lite övning men de funkar riktigt bra så länge det är väggar, i tak däremot håller jag med dig om fördelarna med en automatdragare.
/Kent
Det där "Batman-mönstret" lossnar och skaver precis i tumgreppet
Man har en näve skruv i ena handen, maskinen låst på fullvarv i andra handen och sen kör man bara.
Visst, kräver lite övning men de funkar riktigt bra så länge det är väggar, i tak däremot håller jag med dig om fördelarna med en automatdragare.
/Kent
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Mitt syfte var just att kunna skruva bara i OSB utan att gå igenom den. Ytterligare mm tillför ju knappast extra stabilitet, förutsatt att man inte regelmässigt bara skruvar i regeln. En följdfråga; uppstår egentligen någon betydande skillnad i hållfasthet om man skruvar 41 mm skruv med 200 cc//600 cc eller om man skruvar OSB djupt i regeln men gipsen bara i OSB, men extra tätt? Personligen tror jag båda funkar, men vad säger expertisen?
Synd bara att jag inte har någon Hornbach i närheten (ska förvisso till Sthlm på tjänsteresa i veckan, men möjligheten att köpa gipsskruv lär vara mycket begränsad på konferensanläggningen).
Synd bara att jag inte har någon Hornbach i närheten (ska förvisso till Sthlm på tjänsteresa i veckan, men möjligheten att köpa gipsskruv lär vara mycket begränsad på konferensanläggningen).
jag fick tag i 25 mm svart skruv om den var avsedd till gips i trä vet jag ej,men hur som var den totalt kass för att använda till 13 mm gips,(kanske avsedd för 9 mm)norrbottenstorpet skrev:Mitt syfte var just att kunna skruva bara i OSB utan att gå igenom den. Ytterligare mm tillför ju knappast extra stabilitet, förutsatt att man inte regelmässigt bara skruvar i regeln. En följdfråga; uppstår egentligen någon betydande skillnad i hållfasthet om man skruvar 41 mm skruv med 200 cc//600 cc eller om man skruvar OSB djupt i regeln men gipsen bara i OSB, men extra tätt? Personligen tror jag båda funkar, men vad säger expertisen?