Problemet med gamla svartbyggen som inte upptäckts i tid och står där av "hävd" är att, om bygget strider mot detaljplanen, det är kört att göra andra lagliga tillbyggnader på huset då det utrymmet redan är förbrukat. Om man sedan råkar ut för en skada som skapar behov av omfattande reparation eller återuppbyggnad så är man också rökt.

Nu har vi meddelat säljaren och mäklaren att de får ordna upp bygglovet innan vi går vidare. Säljaren tog direkt kontakt med kommunen och har faktiskt fått beskedet att han inte behöver något bygglov för det han har gjort på grund av att fastigheten ligger utanför detaljplanerat område. Dock kan säljaren behöva göra anmälan om ändring till byggnadsnämnden men ingenting utöver detta. Så det var positivt! Är det ändå rekommenderat att säljaren omvärderar huset till den korrekta boarean eller är detta någonting som jag har fördel av att göra själv?

Gcarlbark,
skönt att höra att det verkar ordna upp sig!

Att rätt boarea uppges till försäkringsbolaget när ni försäkrar huset är nog förnuftigt.
I övrigt spelar det nog ingen roll.

Att "värdera" huset är väl mest något man gör i samarbete med en bank, om man behöver ta ut höga lån.
Det har annars ingen legal verkan.

Den dag skatteverket vill uppdatera uppgifterna för fastighetstaxeringen (som nu är helt utan betydelse),
skickar de ut en blankett där ni kan ändra de felaktiga uppgifterna om ni har lust. Det spelar i dagsläget ingen som helst roll.

• Gilla
gcarlbark
  • Laddar…
Att det inte har någon som helst roll att uppdatera fastighetstaxeringen vill jag inte hålla med om riktigt.
Att det inte påverkar fastighetsskatten/avgiften är helt korrekt.

Men med ett lågt taxeringsvärde kan huset te sig dyrt vid en ev försäljning, finns spekulanter om räknar på K/B värde för att se om försäljningspriset är "rimligt". Ett lågt taxeringsvärde kan också innebära att banken kräver en värdering av fastigheten vid ev lån. Vilket medför en kostnad.
Inga stora saker men dock några saker som påverkas av fastighetstaxeringen.

O
Jag vill inte så här i efterhand verka lite negativ, men en bygganmälan, kan också fås avslag på... precis som ett bygglov... egentligen är det ingen skillnad på dessa mer än namnet... båda är ansökningar.....

Odjuret skrev:
Jag vill inte så här i efterhand verka lite negativ, men en bygganmälan, kan också fås avslag på... precis som ett bygglov... egentligen är det ingen skillnad på dessa mer än namnet... båda är ansökningar.....
Byggnadskontoret begärde inte ens anmälan, så nu är kontraktet påskrivet och överlåtelsebesiktning väntar. Tack för all hjälp ifrån er alla!

gcarlbark skrev:
Byggnadskontoret begärde inte ens anmälan, så nu är kontraktet påskrivet och överlåtelsebesiktning väntar. Tack för all hjälp ifrån er alla!
Bra!

Då håller vi tummarna för att tillbyggnaden (och huset i övrigt givetvis) är tekniskt u.a.!

• Gilla
gcarlbark
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Gcarlbark,
skönt att höra att det verkar ordna upp sig!

Att rätt boarea uppges till försäkringsbolaget när ni försäkrar huset är nog förnuftigt.
I övrigt spelar det nog ingen roll.

Att "värdera" huset är väl mest något man gör i samarbete med en bank, om man behöver ta ut höga lån.
Det har annars ingen legal verkan.

Den dag skatteverket vill uppdatera uppgifterna för fastighetstaxeringen (som nu är helt utan betydelse),
skickar de ut en blankett där ni kan ändra de felaktiga uppgifterna om ni har lust. Det spelar i dagsläget ingen som helst roll.
Några extrafrågor: De parter/myndigheter som är berörda av boarean och som vi alltså kan anmäla den nya siffran till är Skatteverket och vårt försäkringsbolag? Hur är det med Lantmäteriet? Och själva uppmätningen, gör vi det själva?

gcarlbark skrev:
Några extrafrågor: De parter/myndigheter som är berörda av boarean och som vi alltså kan anmäla den nya siffran till är Skatteverket och vårt försäkringsbolag? Hur är det med Lantmäteriet? Och själva uppmätningen, gör vi det själva?
Du måste naturligtvis sköta kontakten med försäkringsbolaget själv.

Men jag skulle tro att byggnadskontoret meddelar skatteverket om den förändrade boarean,
och du sedan får en förfrågan från SKV.
Vill minnas att jag har fått förfrågningar från SKV efter att jag gjort tillbyggnader.
Men annars kommer det som sagt en blankett för kontroll/ändring i samband med nästa fastighetstaxering.

Lantmäteriet har inget med byggnaden att göra.

Får jag ställa en personlig fråga:
Varför är du så angelägen att vara så 100% perfekt inför myndigheterna?

Personlig fråga, javisst. Dels tycker jag att det oftast är enklare i längden att vara transparent (ärlighet varar längst) och dels är det mitt första husägande och min osäkerhet lyser väl igenom. Men tack igen för hjälpen!

KnockOnWood skrev:
Lantmäteriet har inget med byggnaden att göra.
Byggnader (och någon sorts area, osäker på exakt vilken det är) finns med i fastighetsregistret

bergenudd skrev:
Byggnader (och någon sorts area, osäker på exakt vilken det är) finns med i fastighetsregistret
Är du verkligen säker på det?

De flesta (i stort sett alla) fastighetsbildningar sker med obebyggd mark.

Sedan är fastigheten utan intresse för Lantmäteriet.

Men kan du visa svart på vitt att det är annorlunda så tror jag dig så klart :)

En annan sak är att Lantmäteriet förefaller vara en egen stat i staten.
Stiftar sina egna lagar och verkar i det fördolda med en egen agenda.

PS Komplettering: Du har i alla fall delvis rätt!
Jag blev lite nyfiken och gick in och tittade på min egen fastighet (man kan logga in med bankID).
Det ser ut som om Lantmäteriet samlar ihop data från byggnadsnämnder och skatteverket för att dryga ut sin information.

Men jag ser också lätt att den information de presenterar inte är exakt.
T. ex. presenteras beviljade bygglov som färdiga byggnader på kartorna.

• Gilla
gcarlbark och 1 till
  • Laddar…
bergenudd, är du lantmätare kanske?

Din kunskap kan fylla ett stort tomrum här i så fall!

Nä, tyvärr inte ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.