5 029 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Svar från vattenprov - otjänligt vatten, hög blyhalt
Hej!
Vi har fått svar på vattenprovet vi lämnat in från vår borrade brunn.
Tyvärr dömde de ut vattnet som otjänligt p.g.a. för hög blyhalt.
Gränsvärdena ligger på 10µg/l vårt prov uppmätte 13µg/l.
”Boven” i det hela är gissningsvis de gamla kranarna i pumphuset, som är helt ärjade.
Och eftersom vi bor på landet och inga industrier finns eller har funnits har vi svårt att tänka att marken är kontaminerat utifrån.
Vi har nu bott i huset i 6 år, och min flickvän är gravid i v30.
I och med detta blir vi mycket oroliga för barnet i magen.
Tror ni det kan ha utgett en fara för fostret?
Vad tror ni, kan det vara kranarna som förhöjer blyhalten?
Att tillägga är att enligt obekräftade uppgifter var gränsvärde fram till ett par år sedan var 50 µg/l, och att i och med EU-direktiven sänktes till 10 µg/l
Kan någon bekräfta detta med ref.?
All input i detta uppskattas mycket!
Jag själv och min flickvän är mycket oroliga främst för vårt ofödda barn…
ps vi har försökt nå expertis på området, men alla har tagit helg ds
Vi har fått svar på vattenprovet vi lämnat in från vår borrade brunn.
Tyvärr dömde de ut vattnet som otjänligt p.g.a. för hög blyhalt.
Gränsvärdena ligger på 10µg/l vårt prov uppmätte 13µg/l.
”Boven” i det hela är gissningsvis de gamla kranarna i pumphuset, som är helt ärjade.
Och eftersom vi bor på landet och inga industrier finns eller har funnits har vi svårt att tänka att marken är kontaminerat utifrån.
Vi har nu bott i huset i 6 år, och min flickvän är gravid i v30.
I och med detta blir vi mycket oroliga för barnet i magen.
Tror ni det kan ha utgett en fara för fostret?
Vad tror ni, kan det vara kranarna som förhöjer blyhalten?
Att tillägga är att enligt obekräftade uppgifter var gränsvärde fram till ett par år sedan var 50 µg/l, och att i och med EU-direktiven sänktes till 10 µg/l
Kan någon bekräfta detta med ref.?
All input i detta uppskattas mycket!
Jag själv och min flickvän är mycket oroliga främst för vårt ofödda barn…
ps vi har försökt nå expertis på området, men alla har tagit helg ds
Redigerat:
Läs här: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2010-8648+0+DOC+XML+V0//SV
Vi kan ju då konstatera att i princip hela Frankrike dricker mer blyhaltigt vatten än ni...
Vi kan ju då konstatera att i princip hela Frankrike dricker mer blyhaltigt vatten än ni...
Här finns lite att läsa och andra länkar om detta.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Bly-i-dricksvatten/
http://www.slv.se/sv/grupp1/Dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Bly-i-dricksvatten/
Om det ligger ett förslag att höja värdet till 25 inom EU eftersom 10 anses "löjligt" lågt har ni inget att oroa er för med 13. Kranarna kan förstås påverka så spola ordentligt innan ni tappar upp dricksvatten så blir halterna lägre.
//Anders
//Anders
Hur har ni tagit provet? Genom att hälla upp lite vatten genom en kran? I så fall kan det bero på kranarna.
Om ni har tagit vatten direkt ur brunnshålet kan naturligtvis kranarna inte påverka.
Det mest logiska är väl att ni tagit provet ur en kran, så, mitt förslag blir att ta ett nytt prov direkt ur brunnen och ett prov ur en kran som har fått spola länge (1 minut) samt ett ur en som spolat kort tid (10 sekunder).
Sedan vet ni hur ni kan lösa/minska problemet.
Och nej, ni behöver inte vara oroliga
Om ni har tagit vatten direkt ur brunnshålet kan naturligtvis kranarna inte påverka.
Det mest logiska är väl att ni tagit provet ur en kran, så, mitt förslag blir att ta ett nytt prov direkt ur brunnen och ett prov ur en kran som har fått spola länge (1 minut) samt ett ur en som spolat kort tid (10 sekunder).
Sedan vet ni hur ni kan lösa/minska problemet.
Och nej, ni behöver inte vara oroliga
Tack för ditt svar!
Vi spolade ca: 20 minuter vid prov nr. 2 för att säkerhetsställa att det inte var något vatten som stått still (det är en bit till pumphuset) prov nr: 1 spolade vi ca: 10 minuter.
Vi fick ner blyhalten endast 1 mikrogram vid prov nr. 2.
Och som du säger skulle, det naturligtvis inte vara kranarna blyhalten berodde på, om vi tog provet direkt från brunn.
Kranarna vågade vi inte röra då de inte var en vacker syn... (ärjade)
Alla kranar ska nu bytas, vilket det måste göras i vilket fall som helst.
Sen får vi se om det hjälper, annars får vi ta till plan B
Och vi får väl passa på att ta prov direkt från brunn då med.
Fram till huset ligger nya vattenledningsrör samt att vi enbart har nya kranar i huset.
Vi spolade ca: 20 minuter vid prov nr. 2 för att säkerhetsställa att det inte var något vatten som stått still (det är en bit till pumphuset) prov nr: 1 spolade vi ca: 10 minuter.
Vi fick ner blyhalten endast 1 mikrogram vid prov nr. 2.
Och som du säger skulle, det naturligtvis inte vara kranarna blyhalten berodde på, om vi tog provet direkt från brunn.
Kranarna vågade vi inte röra då de inte var en vacker syn... (ärjade)
Alla kranar ska nu bytas, vilket det måste göras i vilket fall som helst.
Sen får vi se om det hjälper, annars får vi ta till plan B
Och vi får väl passa på att ta prov direkt från brunn då med.
Fram till huset ligger nya vattenledningsrör samt att vi enbart har nya kranar i huset.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Går det att omvärdera i förväg utifrån taxeringsvärde och renoveringar
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Byte av kompressor eller Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Byte av kompressor eller hela Frånluftsvärmepumpen?
Värme allmänt -
Måla om fasad från svart till vitt
Fasad