7 276 läst · 15 svar
7k läst
15 svar
inköp av tvättmaskin resp tumlare
Sida 1 av 2
Någon som vet hur kvalitén nuförtiden är på Husqvarnas vitvaror Förr vet jag många gav "rött kort" för dem. Tvättmaskin med ångfunktion - är det något man använder sig av?
Mitt andraval är Siemens/Bosch, jag har svårt att välja, är det bara en designfråga?
Anne
Mitt andraval är Siemens/Bosch, jag har svårt att välja, är det bara en designfråga?
Anne
Husqvarnas är Electrolux premiummärke, så att säga. Vill du ha kvalitet är väl cylinda/asko något att titta på.
Ångfunktion i torktumlaren är i alla fall en helt ok grej när man vill ha skjortor "strykta".
Ska bli intressant att se om någon har erfarenhet av ångfunktion i tvättmaskinen, den ska väl vara någon form av fläckborttagningsfunktion om jag förstått saken rätt.
Ångfunktion i torktumlaren är i alla fall en helt ok grej när man vill ha skjortor "strykta".
Ska bli intressant att se om någon har erfarenhet av ångfunktion i tvättmaskinen, den ska väl vara någon form av fläckborttagningsfunktion om jag förstått saken rätt.
Har en elektrolux tork från 2010 och en cylinda sverigetvätten sedan några månader.
Cylindan känns bättre kvalitetsmässigt.
Elux 7k tork
Cylinda 6k tvätt
Pratade med en kollega som jobbade på elektrolux innan och han rekomenderade meile eller cylinda. Annars hade det blivit en elektrolux.
Huskvarna känns mer status än kvalite enligt mig.
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Cylindan känns bättre kvalitetsmässigt.
Elux 7k tork
Cylinda 6k tvätt
Pratade med en kollega som jobbade på elektrolux innan och han rekomenderade meile eller cylinda. Annars hade det blivit en elektrolux.
Huskvarna känns mer status än kvalite enligt mig.
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Jag har ångfunktion i min tvättmaskin, men den funktionen är nog främst avsedd för att fräscha upp skrynkliga kläder? Jag har använt den funktionen 1 gång och det vara bara för att testa... Jag tvättar mina kläder när jag tycker att de är ofräscha. Men det finns säkert tillfällen då denna funktion kan vara använbar?Snickerick skrev:
När jag ställs inför ett tvättmaskinköp nästa gång kommer denna funktion alltså inte att ha någon betydelse ö.h.t.
Däremot kan jag rekommendera att köpa en maskin med en invertermotor som är placerad direkt på trumman. Då kommer den att hålla länge...
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Själv har jag funderat på Bosch då dom fått bra betyg och verkar prisvärda!!
Men någon som vet garantitiden där?
Men någon som vet garantitiden där?
Dom två tvättmaskiner vi har haft som rasat dom senaste 10-15 åren har varit motorhaverier. Ej lönt att reparera.Snickerick skrev:
Däremot var det dom mekaniska programverken som rasade på 80-talet och tidigare.
Motorhaveri? Brann lindningen upp eller skar lagren? Så mycket mer finns inte som kan haverera på en elmotor. Å lagren i trumman brukar ge sig långt långt innan lagren i motorn. Å på en direktdriven med 10 års motorgaranti kan man ju ana att lagren inte räknas till motorn...
Nej, fråga varför dom begränsat garantin till enbart motorn. Om det bara är den som går sönder kostar det ju leverantören ingenting att erbjuda 10 år rakt över...
Nej, fråga varför dom begränsat garantin till enbart motorn. Om det bara är den som går sönder kostar det ju leverantören ingenting att erbjuda 10 år rakt över...
Ingen aning vad som hade rasat, men efter en undersökning på plats för tusenlappen och en offert på ytterligare 2-4000 att fixa motorn så blev det till att köpa nytt.
Kastar inte gärna friska pengar på en sjuk tvättmaskin.
Visst är det bättre med en tex 5årig garanti på hela maskien, men huvudbudskapet är att Garantitiden är så mycket viktigare än tuffa lysdioder eller specialprogram för jeans eller gympaskor.
Kastar inte gärna friska pengar på en sjuk tvättmaskin.
Visst är det bättre med en tex 5årig garanti på hela maskien, men huvudbudskapet är att Garantitiden är så mycket viktigare än tuffa lysdioder eller specialprogram för jeans eller gympaskor.
Det vanligaste felen på konventionella tvättmaskiner brukar vara drivremmen eller motorkolen.Snickerick skrev:
Maskinen (som jag antar att Nimajneb har) är en Directdrive och den har varken drivrem eller kolborst. Den har helt enkelt färre slitdelar som kan gå sönder.
Av den anledningen kommer den sannolikt att hålla mycket längre än "genomsnittsmaskinen".
Ang. programverket lär det knappast slitas ut. Däremot kan det slås ut av ett blixtnedslag eller liknande (precis som all annan elektronik).
Fast det var nog inga direktdrivna motorer som havererade, antar jag.
Och jag är ledsen, men jag hävdar bestämt att motorn är, by far, det sista som ger upp på en tvättmaskin, remdriven eller inte....
[video=youtube;6_PLnInsh7E]https://www.youtube.com/watch?v=6_PLnInsh7E[/video]
Och jag är ledsen, men jag hävdar bestämt att motorn är, by far, det sista som ger upp på en tvättmaskin, remdriven eller inte....
[video=youtube;6_PLnInsh7E]https://www.youtube.com/watch?v=6_PLnInsh7E[/video]
Tja,
Jag köpte en AEG (Electrolux) 99 till mitt förra hus. Min syster hade också en AEG från samma datum. I det hus vi köpte fanns det också en AEG med liknande tillverkningsdatum.
De här maskinerna "åt" upp mina skjortor, dvs jag fick köpa nya kläder rätt ofta.
Därför har jag fokuserat mycket på hur trumman ser ut.
För några månader sedan gav vår AEG upp och vi fick lov att köpa en ny maskin.
Först tänkte vi köpa en Bosch, men Expert, som vi var inne och tittade hos hade ingen Bosch, utan försökte sälja andra märken.
Stort fokus på att sälja maskiner med borstlösa motorer, för att slippa byta kol. Ett argument som jag absolut inte tror på, dessutom tror jag att jag klarar byta kol själv.
Ett annat fokus var trumman, att den skulle slita mindre på kläderna.
Mitt råd är att titta på trummorna. Jag valde den maskin som hade minst diameter på hålen i trumman, eftersom jag tror att tvätten slits mindre i centrifugeringen ju mindre hålen är.
Jag har avstått från att nämna märket på maskinen.
Men jag tror att maskinens inköpspris är försumbart jämfört med klädslitaget.
Jag köpte en AEG (Electrolux) 99 till mitt förra hus. Min syster hade också en AEG från samma datum. I det hus vi köpte fanns det också en AEG med liknande tillverkningsdatum.
De här maskinerna "åt" upp mina skjortor, dvs jag fick köpa nya kläder rätt ofta.
Därför har jag fokuserat mycket på hur trumman ser ut.
För några månader sedan gav vår AEG upp och vi fick lov att köpa en ny maskin.
Först tänkte vi köpa en Bosch, men Expert, som vi var inne och tittade hos hade ingen Bosch, utan försökte sälja andra märken.
Stort fokus på att sälja maskiner med borstlösa motorer, för att slippa byta kol. Ett argument som jag absolut inte tror på, dessutom tror jag att jag klarar byta kol själv.
Ett annat fokus var trumman, att den skulle slita mindre på kläderna.
Mitt råd är att titta på trummorna. Jag valde den maskin som hade minst diameter på hålen i trumman, eftersom jag tror att tvätten slits mindre i centrifugeringen ju mindre hålen är.
Jag har avstått från att nämna märket på maskinen.
Men jag tror att maskinens inköpspris är försumbart jämfört med klädslitaget.