9 819 läst · 41 svar
10k läst
41 svar
Anarkistens verktygslåda - Fästa lådbottnar i allmänhet
Min far som var möbelsnickare fick prover hemskickade förr från mustad på smidda spikar, tror jag har dessa prover kvar tom.
http://www.claessons.com/produkter_list.asp?do=list&sokord=&category=14
Säljer dem idag har jag googlat fram
http://www.claessons.com/produkter_list.asp?do=list&sokord=&category=14
Säljer dem idag har jag googlat fram
Har själv kommit fram till att den typ av tång som Schwarz föredrar är den jag kommer att välja på min nästa hyvelbänk, dvs en s.k. "leg vice".Jespiir skrev:
Min nuvarande hyvelbänk byggde jag för ett par år sedan, då jag fortfarande bodde i lägenhet. Jag hade tillgång till ett litet utrymme, på kanske 2 x 2 m, där jag inredde en liten snickarbod. Därför gjorde jag en liten bänk, på bara 1.5 m. Idag, då jag har en större snickarbod skulle jag gärna ha en lite längre bänk. Sedan har jag funderat fram och tillbaka mellan att bygga om nuvarande bänk, eller göra en ny. Jag byggde bänken av granvirke jag köpte på brädgården. Det var en del jobb, då många av bitarna vred sig rätt mycket. Men jag fick ändå ihop det, användande endast en rubank och handsågar. Är fortfarande nöjd med underredet, då det blev väldigt stabilt.
Skulle jag göra om bänken så skulle jag limma ihop en bänkskiva av 45x70 regelvirke. Har en såg i närheten och där kan jag få tag i fint virke med få kvistar. Sedan en "leg vice", som jag tror mer på än min nuvarande framtång.
Ja "leg vice" (svensk benämning?) verkar vara vägen att gå. Har du tänkt dig en stor träskruv eller en gängstång?SnickareHobb skrev:
Dom seriösaste lösningarna är väl amerikanska Benchcrafted och kanske dem som brittiska Richard Maguire bygger. Blir nog väldigt kostsamt dock...
Tänkte du att skivan blir 70mm tjock? Hur tjock är den bänken du använder nu? Jag övervägde att laminera ihop 45x95 men tvekar då det kanske blir i tunnaste/lättaste laget. Men det kan vara så att storhetsvansinnet tagit över...SnickareHobb skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Benchcrafted har ju väldigt lyxiga grejer som i och för sig skulle ha varit trevligt, men lite för dyrt. Nej, jag tänkte beställa en gängstång att använda istället.Jespiir skrev:
Ja, jag tänkte att den skulle få bli 70 mm tjock. Gjorde en bänk nyligen för svarven, där jag laminerade ihop 5 st 45*70 på samma sätt.Jespiir skrev:
Nuvarande bänk är ca 50 mm. Den gjorde jag av två bänkskivor i stavlimmad ek som jag limmade ihop. Har för mig att de var ca 25 mm tjocka. Det fungerar bra, men lite jobbig att hyvla (ifall man vill jämna till den), då fiberriktningen verkar vara rätt slumpmässig mellan de limmade bitarna.
Jag har benchcrafteds baktång i min bänk och har testat deras glide ( leg vice). Deras grejor är väl värda pengarna!
För att styra tillbaka till tråden lite grand: Jag har också deras hårdvara i min "Moxon"-tång Perfekt att för att sinka lådsidorna.
/B
För att styra tillbaka till tråden lite grand: Jag har också deras hårdvara i min "Moxon"-tång Perfekt att för att sinka lådsidorna.
/B
Bengtn, har du beställt Benchcrafted hårdvaran från staterna? Vore intressant att få en fingervisning om vad frakt+importen blir på en sådan beställning.
Hur tycker du att Moxon-tången fungerar med två hjul att snurra på, det kanske fungerar smidigare i praktiken än i min tanke Jag menar i jämförelse med en kedjekopplad twin-screw med 24" eller mer mellan skruvarna.
Hur tycker du att Moxon-tången fungerar med två hjul att snurra på, det kanske fungerar smidigare i praktiken än i min tanke Jag menar i jämförelse med en kedjekopplad twin-screw med 24" eller mer mellan skruvarna.
Oj, här har det rasslat till med inlägg...
Jag har väl egentligen inte så mycket att tillägga själv just nu men följer diskussionen med intresse.
Ja, det är ju faktiskt ett reellt bekymmer. Men kan man inte både äta kakan och ha den kvar? Jag menar fyll lådan och låt resten stå kvar på hyllorna. Finns möjlighet så kunde man ju ha två (eller fler...) separata utrymmen som kan visas upp efter behov. Själv har jag definitivt inte tillräckligt i handverktygsväg ännu för att fylla en sådan låda så den biten skulle jag med glädje kunna ägna mig åt om tid och ekonomi hade tillåtit. Just nu håller jag på och funderar på det här med sinksågar. Det lutar åt Veritas som verkar prisvärda och dessutom har jag inga som helst problem med varken utseende eller material.
Perfekt, där fick jag svar på flera av mina frågor.
Jag har väl egentligen inte så mycket att tillägga själv just nu men följer diskussionen med intresse.
bengtn skrev:
Ja, det är ju faktiskt ett reellt bekymmer. Men kan man inte både äta kakan och ha den kvar? Jag menar fyll lådan och låt resten stå kvar på hyllorna. Finns möjlighet så kunde man ju ha två (eller fler...) separata utrymmen som kan visas upp efter behov. Själv har jag definitivt inte tillräckligt i handverktygsväg ännu för att fylla en sådan låda så den biten skulle jag med glädje kunna ägna mig åt om tid och ekonomi hade tillåtit. Just nu håller jag på och funderar på det här med sinksågar. Det lutar åt Veritas som verkar prisvärda och dessutom har jag inga som helst problem med varken utseende eller material.
davthy skrev:
Perfekt, där fick jag svar på flera av mina frågor.
Jag tycker min moxontång är väldigt lättjobbad. Hjulen spinner lätt så det räcker att ge dem snurr så drar de åt av sig själva, nästan. Jag brukar hålla arbetsstycket nära vänster skruv, dra åt, lossa ett åttondels varv, flytta stycket till mitten och dra åt det högra hjulet. Därefter räcket det att lossa ett hjul för att flytta arbetsstycket.
B
B
Jag införskaffade Veritas Carcase såg i både kap- och klyvtandning. Väldigt prisvärt känns det såhär långt. Det är definitivt inte sågarna som sätter begränsningarna just nu... En liten sinksåg får man komplettera med senare, det blir nog Veritas då också, om jag inte vunnit på lotto.jac skrev:
Hur är det med en lite större ryggsåg, engelsk benämning Tenon saw, alternativt Sash saw. De modeller som jag hittar från Lie-Nielsen, Adria och Thomas Flinn är alla ganska dyra (>€150), men det kanske inte finns någon väg runt den investeringen.
Låter mycket trevligt! Men du har moxontången lös och spänner fast den på hyvelbänken med tvingar/bänkspännare?bengtn skrev:Jag tycker min moxontång är väldigt lättjobbad. Hjulen spinner lätt så det räcker att ge dem snurr så drar de åt av sig själva, nästan. Jag brukar hålla arbetsstycket nära vänster skruv, dra åt, lossa ett åttondels varv, flytta stycket till mitten och dra åt det högra hjulet. Därefter räcket det att lossa ett hjul för att flytta arbetsstycket.
B
För att återanknyta lite till anarkistens kista: bör man planera limningen av sidostyckena (lamineringen av skivan för att få tillräcklig bredd) till kistan så att sinkningarna (tails och pins) inte hamnar mitt för en skarvning av två ihoplimmade bitar? Jag förklarar nog onödigt krångligt, men att ha en liten del av laxstjärten fastlimmad känns kanske inte optimalt för hållfastheten...
Redigerat:
Jespiir:
-Angånde Benchcrafted så har jag för mig att frakten för baktången gick på ca $80. Delarna till Moxon köpte jag direkt av Jameel på WIA i fjol.
-Ja, jag har min Moxon lös och spänner fast den på hyvelbänken eller en annan arbetsbänk.
-Det spelar ingen roll om du får en limfog mitt i sinkningen. Fogen är minst lika stark som trät.
Veritas ryggsågar är nog det mest prisvärda man kan köpa idag om man inte vill leta på ebay odyl och fila själv. Jag använder mina större sågar betydligt oftare än sinksågarna. Tipsar om denna från Gramercy som en bra allround såg. Jag har en sån här också men den är lite extrem.
/B
-Angånde Benchcrafted så har jag för mig att frakten för baktången gick på ca $80. Delarna till Moxon köpte jag direkt av Jameel på WIA i fjol.
-Ja, jag har min Moxon lös och spänner fast den på hyvelbänken eller en annan arbetsbänk.
-Det spelar ingen roll om du får en limfog mitt i sinkningen. Fogen är minst lika stark som trät.
Veritas ryggsågar är nog det mest prisvärda man kan köpa idag om man inte vill leta på ebay odyl och fila själv. Jag använder mina större sågar betydligt oftare än sinksågarna. Tipsar om denna från Gramercy som en bra allround såg. Jag har en sån här också men den är lite extrem.
/B
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Jag tycker att man ska kolla på japanska sågar istället för de där svindyra anglosaxiska modellerna.
En ryggsåg med klyvtandning gör det väldigt enkelt att sinka.
Jag köpte min från Dick via Svedendro.
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/712250/Dozuki-Deluxe-240---ripcut.htm
En ryggsåg med klyvtandning gör det väldigt enkelt att sinka.
Jag köpte min från Dick via Svedendro.
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/712250/Dozuki-Deluxe-240---ripcut.htm
jac,
Jag behövde lite större sågar än en sinksåg, för att forma tappar och allmän längdkapning av lite större bitar. Veritas Carcass såg är en ganska liten variant med ett sågblad på 25cm. Sågbladets höjd under ryggen är ca 60mm.
Bengtn,
Tack för många klargöranden Gramercy sågen du tipsar om var precis den jag fastnade för när jag letade lite efter en sash såg igår. Fungerar den bra till både klyv och kap med den tandgeometrin dom använder?
sinuslinus,
Japansågar ger helt klart mycket för pengarna, har själv både en fin ryggsåg och en utan rygg för lite större jobb. Väldigt trevliga sågar, men jag vill nog ändock prova på västerländska sågar. Och Veritas sågar ligger i samma prisklass som japansågarna. Sen finns det en hel uppsjö dyrare sågar, t.ex. de som Bengtn länkade till.
Jag behövde lite större sågar än en sinksåg, för att forma tappar och allmän längdkapning av lite större bitar. Veritas Carcass såg är en ganska liten variant med ett sågblad på 25cm. Sågbladets höjd under ryggen är ca 60mm.
Bengtn,
Tack för många klargöranden Gramercy sågen du tipsar om var precis den jag fastnade för när jag letade lite efter en sash såg igår. Fungerar den bra till både klyv och kap med den tandgeometrin dom använder?
sinuslinus,
Japansågar ger helt klart mycket för pengarna, har själv både en fin ryggsåg och en utan rygg för lite större jobb. Väldigt trevliga sågar, men jag vill nog ändock prova på västerländska sågar. Och Veritas sågar ligger i samma prisklass som japansågarna. Sen finns det en hel uppsjö dyrare sågar, t.ex. de som Bengtn länkade till.
Produkter som diskuteras: "Japansågar"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Ja, som sagt, i jämförelse är Veritas sågarna är ganska OK prismässigt även i Sverige:
http://hyvlar.se/ryggsag/Veritas_handsagar
Det skall bli en beställning från hyvlar.se där snart men I går tänkte jag att "va f-n hur svårt kan det vara egentligen" och "hur dyrt behöver man göra det"...
En sådan här hänger ju redan på väggen, borde duga till att börja testa med: http://www.clasohlson.com/se/Urtagssåg-Gyokucho-Razorsaw/Pr307169000
En uppsättning nya Narex stämjärn ligger i en låda, borde egentligen först få en omgång med brynet, men vadå...
Jag tog och kapade en spillbit av furu och började såga sinkor på frihand. Döm om min förvåning när bitarna sedan gick att passa ihop efter högst 10 minuters bearbetning. Kanske synd och säga att sinkorna blev snygga men funktionen fanns, en hållbar fog i 90 graders vinkel. Jag hade definitivt förväntat mig ett betydligt sämre resultat.
Nästa steg var att såga till en bit Al-vinkelprofil i gersågen med 10 graders vikel vilket ger en nästan gratis sinkmall. Verkar fungera helt OK för att märka ut sinkorna.
Sedan plockade jag upp två passare: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Passare-150-mm-pro-20372/
Antagligen inte samma kvalite som Starret men verkar OK.
Nu hoppas jag bara att få en stund över för att göra ett mer seriöst försök med denna förbättrade utrustning till helgen. Det kan vara kul och se om det blir bra nog. Annars brukar jag normalt börja i andra änden och lägga massor av tid på att leta upp dyra och "optimala" verktyg innan jag överhuvudtaget kan börja med något. (D.v.s det blir inte mycket gjort i slutändan.) För att knyta an till ursprungsämnet så kan man nog se detta som ett litet första utslag av personlig anarki.
http://hyvlar.se/ryggsag/Veritas_handsagar
Det skall bli en beställning från hyvlar.se där snart men I går tänkte jag att "va f-n hur svårt kan det vara egentligen" och "hur dyrt behöver man göra det"...
En sådan här hänger ju redan på väggen, borde duga till att börja testa med: http://www.clasohlson.com/se/Urtagssåg-Gyokucho-Razorsaw/Pr307169000
En uppsättning nya Narex stämjärn ligger i en låda, borde egentligen först få en omgång med brynet, men vadå...
Jag tog och kapade en spillbit av furu och började såga sinkor på frihand. Döm om min förvåning när bitarna sedan gick att passa ihop efter högst 10 minuters bearbetning. Kanske synd och säga att sinkorna blev snygga men funktionen fanns, en hållbar fog i 90 graders vinkel. Jag hade definitivt förväntat mig ett betydligt sämre resultat.
Nästa steg var att såga till en bit Al-vinkelprofil i gersågen med 10 graders vikel vilket ger en nästan gratis sinkmall. Verkar fungera helt OK för att märka ut sinkorna.
Sedan plockade jag upp två passare: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Passare-150-mm-pro-20372/
Antagligen inte samma kvalite som Starret men verkar OK.
Nu hoppas jag bara att få en stund över för att göra ett mer seriöst försök med denna förbättrade utrustning till helgen. Det kan vara kul och se om det blir bra nog. Annars brukar jag normalt börja i andra änden och lägga massor av tid på att leta upp dyra och "optimala" verktyg innan jag överhuvudtaget kan börja med något. (D.v.s det blir inte mycket gjort i slutändan.) För att knyta an till ursprungsämnet så kan man nog se detta som ett litet första utslag av personlig anarki.