13 913 läst · 9 svar
14k läst
9 svar
Takstolar och cc mått
Hej, sitter och ritar på garaget. Det skall bli ett garage med loft på ena halvan och den andra kommer att ha saxtakatolar för att få lite extra takhöjd. Jag tänkte sätta hammarband och bärlina på väggarna för att få det stabilt. Men hur planerar man längden på väggen, och var placerar man första/sista takstolen? Är det smartast att följa cc 120 och sätta yttersta takstolarna så de livar exakt med 'kortväggen'? Det lutar mot en sån lösning just nu... För/nackdelar med den modellen jämfört med andra mottages tacksamt...
För att bestämma CC-måttet bör följande faktorer beaktas.
Snözon, typ av tak (yttertak och ev isolering) och dimension på takstol.
Byggnadsmässigt är det lämpligt att välja cc 1200 alt 600mm. Håller själv på att bygger hus och i ena delen har vi cc1200 med sadeltakstol och cc600 i en del med takås.
Snözon, typ av tak (yttertak och ev isolering) och dimension på takstol.
Byggnadsmässigt är det lämpligt att välja cc 1200 alt 600mm. Håller själv på att bygger hus och i ena delen har vi cc1200 med sadeltakstol och cc600 i en del med takås.
Dimensioneringen sköter takstolsfabriken, den stora frågan är placeringen av första och sista takstolen. Jag har sett dessa placeras ända ute i liv med väggen så väl som innan för reglarna på den 'korta' väggen.
Kan säga att jag placerade de yttersta takstolarna längst ut på det bärande regelverket på kortsidorna. Hade sedan liggande 45x45 utanpå det bärande regelverket i väggen, vilket gjorde att jag även fick regla 45x45 utanpå takstolarna. Funkade kanon för mig iaf.
Jag valde att sätta takstolarna innanför väggreglarna för att få till isoleringen bra, jag har 400 mm i taket och i väggarna 145+45 invändigt. Takstolarna sitter i liv med den inre 45-regeln.
Hade jag haft mindre isolerat eller åtminstone en 45 utvändigt hade jag övervägt att sätta takstolarna i liv med utsidan på väggreglarna.
Hade jag haft mindre isolerat eller åtminstone en 45 utvändigt hade jag övervägt att sätta takstolarna i liv med utsidan på väggreglarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Vi har ju samma lösning med både saxtakstolar och vanliga. Jag satte gaveltakstolarna i liv med hammarbandets ytterkant. Tyckte det blev lättare att sätta utegipset så. på sid 7 i min tråd ser du en bild...http://www.byggahus.se/forum/smahus...137911-dubbelgarage-pa-75-kvm-i-losvirke.html
Fick inte takstolarna exakt C-C 1200, blev lite panikändring i sista stund när jag kom på att det kan vara bra om skenorna till garageporten går fritt.
Fick inte takstolarna exakt C-C 1200, blev lite panikändring i sista stund när jag kom på att det kan vara bra om skenorna till garageporten går fritt.
Tappade bort denna tråden.lt1cobra skrev:
Det var längesen jag höll på med den, men det vi resonerade kring här på bygget var nog inte så mycket isoleringen när jag tänker efter utan mer att takstolarna var för öppna för att fästa spikläkt (28x70) i på utsidan. Så då hade jag fått komplettera med några reglar i takstolen.
Sen gjorde jag en utvändig vindslucka på ena gaveln som gjorde att jag fick såga väck en del av takstolens konstruktion, då hade jag ett stående regelverk med 145x45 som bar upp det istället.