Nu är det snart dags att börja planera för dotterns rum i källaren och jag tänkte kolla med er vad ni rekommenderar att man gör där nere. Förutsättningarna är följande.

Rummet skall byggas i ett hörn i källaren vilket innebär att det kommer att vara två väggar som är ytterväggar. På utsidan av dessa väggar sitter en platon matta, dock utan isolering. Golvet består av betongplattan. I taket sitter takpanel i trä.
Två nya väggar skall upp varav i en skall det sättas in en dörr. Det finns idag ett jättestort vattenfyllt element som är fungerande, kanske skall minskas ner en del.
Hur rekommenderar ni att jag skall bygga upp väggar och golv? Det är inte jättehögt i tak, så jag vill inte bygga för mycket på höjden om jag inte behöver.
Har haft flyttkartonger ståendes där i flera år utan tecken på fukt underifrån.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer på tillvägagångssätt.

En liten sak som min byggnadsnämnd gjorde mig uppmärksam på är att för sovrum skall man ha två möjliga utgångar (för brandrisken). Regel eller inte så tyckte jag det var väldigt tänkvärt, kanske även för dig?

Sovrum i källaren är ganska otrevligt kan jag tycka.. blir nästan alltid lite sämre luft, svinkalla golv, dåligt ljusinsläpp m.m. Antar att golvet inte är isolerat heller om inte väggarna är det? Kanske är värt att bila upp och isolera golvet och även gräva på utsidan och lägga isolering utanför platonmattan om det ska bli ett långvarit sovrum. Då går det ju lägga golvvärme och valfritt golv också utan problem. Men det är ju en del jobb med att gjuta platta...

Jag isolerade en vägg på utsidan av tvättstugan för några veckor sen och det går faktiskt fort att gräva om man tar det i etapper.. dvs man fyller igen eftersom man lägger dit skivorna. Jag grävde ungefär 1.3m djupt så en cellplastskiva gick ner på höjden. Men jag har lerjord och makadam närmaste 50cm mot huset så det var lättgrävt och gick att gräva smalt dike..

Det går alldeles utmärkt att ha sovrum i källare. Ett fönster kan vara trevligt att ha, åtminstone på sommarhalvåret. På vintern är det ändå mörkt ute på tid som tillbringas i rummet. En stor fördel med källarsovrum är svalkan på sommaren. Se till att det finns friskluftsventil så det blir ventilerat. Ta upp ventilationsspalt på undersida av dörren så det ventilerar även om dörren är stängd. Golvet lämpligen platon + parkett, vilket ger varma golv. Du behöver INTE bila upp o isolera. Totalt bortkastad arbete. Om du ska isolera på utsidan så är det viktigast ovan mark. Under marknivå så isolerar marken tillräckligt. Ytterväggarna kan du måla el tapetsera direkt på puts eller regla (metall eller trä som plastisoleras från betongen) + gipsskivor (dock ingen isolering där som kan binda fukt). Det är bra om luften kan cirkulera något bakom skivorna, dvs ej tätt mot golv/tak.
Innerväggarna är bara att regla upp (metall el trä) o gipsa. Undvik trä direkt mot betonggolv,ha minst plast mellan isåfall.
Om elementet har servat ett större utrymme så kan det vara ide att "dela" det på 2 mindre, varav ett i sovrummet.

En grej till. Kolla upp ev radon. Om det är radongrund så brukar det vara betydligt högre värden i källaren vilket inte är så trevligt.

• Gilla
MrTurbo_No1 och 2 till
  • Laddar…
Har genomfört ett liknande jobb själv för ca fem år sedan, ett sovrum till dottern och ett till sonen, båda i källaren. Huset byggt -57, med låg takhöjd, oisolerade väggar och golv, men ändå en torr källare utan "källarlukt".

Så här gjorde jag:

Golvet i sonens rum fick Platonmatta + 14 mm trägolv, ventilerade sockellister. Om takhöjden varit högre hade jag lagt isolering också, men det blev jättebra utan, varmt och ombonat, tjockt trägolv är perfekt för källargolv. Glöm laminat, det har jag i köket och det blir skitkallt på vintern, (men det är slitstarkt och därför bra som köksgolv). Golvet i sonens rum är vi jättenöjda med!

Golvet i dotterns rum fick behålla de gamla limmade (linoleum?)plattorna från -57. Med ny golvfärg så blev golvet snyggt, men usch så kallt på vintern. Har lagt på tjocka mattor för att kunna gå på golvet utan att riskera frostskador. Detta rummet känns kallare och "råare" än sonens med Platon+trägolv.

Ytterväggar har jag bredspacklat och målat, (efter att tagit bort tjocka lager tapet och putslagat där det behövdes). Räcker gott och väl i en torr källare.

Nya innerväggar har jag byggt med stålreglar och dubbelgips, ljudisolerat med stenull. Det blev bra!

Före detta dörröppning har jag murat igen med Leca och tegel.

Satte i ett nytt vattenelement i sonens rum, (det gamla var för litet). Jag tycker att det nya elementet i kombination med nya ytskikt får hela rummet att se nytt och fint ut.

Bifogar ett par bilder på sonens rum:
P1060120.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1190122.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.