451 892 läst · 512 svar
452k läst
512 svar
Bygger hobbygarage
Händer lite grann i väntan på v42 då väggarna kommer.
Har börjat länga balkarna som skall gå på djupet ca 800mm samt lånat hem en magnetborrmaskin för att borra hålen för infästningen av denna i väggen.
I veckan skall jag förbereda och bränna dit lyftöron som förenklar montaget istället för att snara balken.
Har också samlat lecablock till trapphus/toalett, och jag behöver lite till så om någon har och läser detta maila mig på andreas@skruffse.se och berätta vad du har gärna i Bohuslän Göteborg med omnejd så kommer jag och köper av dig.
Har börjat länga balkarna som skall gå på djupet ca 800mm samt lånat hem en magnetborrmaskin för att borra hålen för infästningen av denna i väggen.
I veckan skall jag förbereda och bränna dit lyftöron som förenklar montaget istället för att snara balken.
Har också samlat lecablock till trapphus/toalett, och jag behöver lite till så om någon har och läser detta maila mig på andreas@skruffse.se och berätta vad du har gärna i Bohuslän Göteborg med omnejd så kommer jag och köper av dig.
Redigerat:
Nu jäklar drar det ihop sig för väggar.
Väggarna gjuts i veckan samt nästa har fått alla ritningar med beräknad belastning på väggarna samt att en kranförare varit och tittat på markförhållandena och det var tummen upp.
Har fått hämtat lite grejer ifrån varmgalv under tiden bla en plåt som ligger emellan ramperna på lyften så man inte stukar fotlederna för jävligt och att det är enklare att köra upp på den.
Väggarna gjuts i veckan samt nästa har fått alla ritningar med beräknad belastning på väggarna samt att en kranförare varit och tittat på markförhållandena och det var tummen upp.
Har fått hämtat lite grejer ifrån varmgalv under tiden bla en plåt som ligger emellan ramperna på lyften så man inte stukar fotlederna för jävligt och att det är enklare att köra upp på den.
Har haft lite problem att ladda upp bilder men fick skiftat webbläsare så nu e jag på G
Kran uppe redan på Torsdag och det är väl inte ofta kranföraren får hjälp att palla under när man är hemma hos en privatperson
Första bilen kom halv 8 så runt halv 9 var vi igång
Första hörnelementet satt, totalhöjd 4,50 men takhöjd 4,20
Hörn satt
4,50 elementen var vändelement så det krävdes två spel på kranen vikt runt 2,5ton vilket inte var några problem för kranen.
Hade 16m ifrån krancentrum till den punkt längst bort
Kran uppe redan på Torsdag och det är väl inte ofta kranföraren får hjälp att palla under när man är hemma hos en privatperson
Första bilen kom halv 8 så runt halv 9 var vi igång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första hörnelementet satt, totalhöjd 4,50 men takhöjd 4,20
Logga in
Skapa konto
Hörn satt
Logga in
Skapa konto
4,50 elementen var vändelement så det krävdes två spel på kranen vikt runt 2,5ton vilket inte var några problem för kranen.
Hade 16m ifrån krancentrum till den punkt längst bort
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tänke inte bygga egna Tony, har läst om folk här inne som varit i Tyskland och vi är ett par på jobbet som funderar att gåihop och åka och hämta 8 portar med en Transporter och min bilkärra, och då kan du räkna ut med en liten bit krita och en ädel kropsdel vad vi mer kommer ha med ossTegheim skrev:
Portarna blir 2500 höga och 2700 breda
Redigerat:
Mer bilder på monteringsdagen
Väggarna svetsas högst upp men dessa var såpass höga så minst ett stag på varje sektion
Alla väggar uppe och färdigt halv två,
totalt 13 element.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggarna svetsas högst upp men dessa var såpass höga så minst ett stag på varje sektion
Logga in
Skapa konto
Alla väggar uppe och färdigt halv två,
totalt 13 element.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vi gick på stålbygget på lördagen i regnet
Första balken påplats och förankrad med ankarmassa i väggen
Två balkar uppe
Inte fel med lift dock är det väl ingen riktig saxlift
Första balken påplats och förankrad med ankarmassa i väggen
Logga in
Skapa konto
Två balkar uppe
Logga in
Skapa konto
Inte fel med lift dock är det väl ingen riktig saxlift
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Bilder ifrån sista stora ståldagen
tur att man har lite lyfthjälp
Den stora avlanstande HEA balken nästan påplats
Resultatet Söndag eftermiddag, vi hann även dra av planen med maskinen när den var hemma inte fel att dra bort alla hålor
tur att man har lite lyfthjälp
Logga in
Skapa konto
Den stora avlanstande HEA balken nästan påplats
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Resultatet Söndag eftermiddag, vi hann även dra av planen med maskinen när den var hemma inte fel att dra bort alla hålor
Logga in
Skapa konto