jag måste säga att det känns väl saftigt att ca 10% av renoveringskostnaden för huset går till rörmokeri. detta innefattar nya ytskikt överallt inne o ute, två små altaner, två badrum, kök, o ny gräsmatta :)... aja de e väl bara acceptera faktum o hoppas elkostnaderna blir lindrigare...

morion skrev:
jag måste säga att det känns väl saftigt att ca 10% av renoveringskostnaden för huset går till rörmokeri. detta innefattar nya ytskikt överallt inne o ute, två små altaner, två badrum, kök, o ny gräsmatta :)... aja de e väl bara acceptera faktum o hoppas elkostnaderna blir lindrigare...
Du verkar ha kommit billigt undan med din renovering. Ett billigt badrum brukar man prata om minst 50 tkr. Har du gjort två badrum och kök för 140 tkr (och allt det andra) så kan du vara nöjd tycker jag. Vi har betalat 22 tkr för VVS till nytt badrum på 3,5 kvm samt ny mätarkonsoll. Två nya elcentraler samt omdragning av en del av elen samt jordning har kostat 28 tkr.

fredl skrev:
Du verkar ha kommit billigt undan med din renovering. Ett billigt badrum brukar man prata om minst 50 tkr. Har du gjort två badrum och kök för 140 tkr (och allt det andra) så kan du vara nöjd tycker jag. Vi har betalat 22 tkr för VVS till nytt badrum på 3,5 kvm samt ny mätarkonsoll. Två nya elcentraler samt omdragning av en del av elen samt jordning har kostat 28 tkr.
njae, detta är inte hela arbetet, jag har betalat 8 tkr plus dessa 14 o han kommer igen för att installera blandare o toa etc så nåra tusen till blire, ja räknade på bortot 30 tkr men totalrenoveringen kommer nog landa på en bit över 300 tkr så ja överdrev väl lite som man så gärna gör :)

T
Reagerade också på "svetsutrustning". Kostnaden för en svets i material och förslitning är inga 300 kr / dag och bör inte debiteras på det viset.
Bättre vore en post kallad "Div. svetsmaterial" annars låter det lite som en rörmokare som inte äger en svets utan hyr den.
Övriga priser vet jag inte om de är farligt höga, dyrt är det ju om man tar mat via firman. Enda som känns färskt är tryckslang arm 22mm 40 cm för ca 200 kr, kollade en sån för eget behov på nätet, låg högre.

Får man fråga vad 3 m och 4 m tryckslang användes till?

Han har inte valt billigaste instalationen mycket koppar blev det.
Var det beställt koppar eller billigt?

Sedan 10 % på renoveringen i vvs låter inte dyrt, med alla tilstång godkännanden och försäkringar är vvs dyrt.

men tobiast - det KAN ju förhålla sig på det sättet att rörmockarn faktiskt tar ut en liten vinst för att använda sina svetsargrejer, ungefär som att man ofta får betala en servicebil när man har elektrikern på besök. Om rörmockarn bara köpte material och sedan inte tog någon vinst på den så skulle han snart inte ha mycket till verksamhet kvar.

T
ByggareBobGbg skrev:
men tobiast - det KAN ju förhålla sig på det sättet att rörmockarn faktiskt tar ut en liten vinst för att använda sina svetsargrejer, ungefär som att man ofta får betala en servicebil när man har elektrikern på besök. Om rörmockarn bara köpte material och sedan inte tog någon vinst på den så skulle han snart inte ha mycket till verksamhet kvar.
Han inte bara KAN, han gör nog det och ganska bra vinst också på en svets. Som regel tar du inte ut avgifter för dina verktyg och maskiner om det inte är extrakostnader, speciella jobb, som i detta fall hyra av bilningsverktyg ex vis.
Man bakar in kostnad för verktyg och maskiner i arbetskostnaden, precis som man bakar in lokalhyra etc.
Materialkrävande maskiner/verktyg kan man dock ta betalt i materialåtgång, lämpligen som en enskild men någorlunda specad diversepost, i detta fall "div. svetsmaterial".

Krilleman
tobiast skrev:
Får man fråga vad 3 m och 4 m tryckslang användes till?
Detta undrar jag med!

Tryckslang armerad stål 15x2,0mm 4,0m
Tryckslang armerad stål 15x2,0mm 3,0m

Två av varje...

Var handlar man dessa och i vilket fall installerar man dom?! :x

Tryckslangen användes då vv-beredaren flyttades ut ur rummet men var fortfarande i bruk, dessa metrar var nödvändiga för att de skulle räcka till beredaren från inkommande vatten. så dessa e snart till salu, när ja e klar med installationen om ett par veckor ;) dyrt ja, men ja var tvungen...

ByggareBobGbg skrev:
Kan man be sagda elektriker att ta bussen istället? Nej knappast. Dock slog det mig just att om elektrikern eller rörkrökaren har flera småjobb på en dag så kan hen ju ta ut avgift för servicebil flera gånger. 3-400 spänn per kund och med lite tur så kan det nog bli tre kunder på en dag. En dryg tusenlapp för att ta bilen alltså. Därför borde denna kostnad ligga med i timpriset, då den rimligen är något sånär konstant per dag. Tar man sen på sig ett jobb onormalt långt borta får man väl snacka med kunden om det eller ge fan i det jobbet.

Krilleman
morion skrev:
Tryckslangen användes då vv-beredaren flyttades ut ur rummet men var fortfarande i bruk, dessa metrar var nödvändiga för att de skulle räcka till beredaren från inkommande vatten. så dessa e snart till salu, när ja e klar med installationen om ett par veckor ;) dyrt ja, men ja var tvungen...
Konstig lösning, några meter PEX som man kastar efter den provisoriska lösningen är kostnadseffektivast!

Sluta gnäll på rörisar!
Det är många som kämpar för att få allt att gå runt. Folk ringer dom om alla möjligt jobb panikjobb och "Små jobb" som det ofta heter. Sen sitter man i timmar efteråt och surfar runt på internet och letar efter det absolut billigaste priset man kan hitta!! Om rörisen skulle spendera samma tid för att alltid försäkra sig om att vara absolut billigast skulle du få en timpenning som du skulle baxna över för det skulle inte hinnas med så mycket jobb. Dessutom skulle han behöva köra omkring med lastbil och släp för att få plats med alla grejor då han måste beställa minst 20st av allting för att få absolut billigast pris.

Nej! Installera själv och köp på biltema om man vill göra det billigt.
Vill du ha en säker och hållbar installation som håller i 30år.
Att över huvudtaget som fackman ta orden "vill du ha det billigt eller bra" i sin mun är tragiskt.
Rörisar har kunskap! Rörisar har försäkringar! Rörisar ansvar! Det finns ett värde i det!

Så tycker jag!!
Ps! Jag är INTE röris själv!!

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.