Vi har köpt ett radhus för 2 månader sedan. Nyligen slet jag ner gipset på innertaket och upptäckte musspillning på några ställen. Jag upptäckte även ett hål i plasten mot ytterväggen som uppenbart gjorts och använts av en mus/möss.

Huset har besiktigats men detta har såklart inte kunnas upptäckas då. Det jag undrar är:

1. Har jag nån rätt att kräva kompensation eller liknande för detta?
2. Är det något att bry sig om, eller ska jag bara tejpa igen hålet?
3. Bör jag vidta någon annan åtgärd?

//Johan

1, vem skulle du kräva det av? mössen?
2, tejpa igen
3, sätt ut musfällor

skaffa katt!

Mössen brukar leta sig in såhär års, så det blir svårt att bevisa att de fanns där nät du köpte huset.
Tejp räcker inte, det äter de sig igenom på nolltid. Ring Anticimex, det är första åtgärden.

jonasz skrev:
1, vem skulle du kräva det av? mössen?
Kul kille. Kanske av de som sålt mig ett hus med skadedjur.

ricebridge skrev:
Mössen brukar leta sig in såhär års, så det blir svårt att bevisa att de fanns där nät du köpte huset.
Tejp räcker inte, det äter de sig igenom på nolltid. Ring Anticimex, det är första åtgärden.
Ok, tack. Ska kolla med dom.

Johan_Grip skrev:
Kul kille. Kanske av de som sålt mig ett hus med skadedjur.
Blir nog svårt om du inte kan visa att det är de tidigare ägarna som gjort hålet och att det därför kommer in möss i huset.

(satt med mobilen förut, här kommer lite fylligare svar)

Mössen behöver bara ett hål på 3-4 mm för att ta sig in. Dessutom kan de klättra på lodräta väggar, så länge dessa är det minsta skrovliga. Så det finns många vägar för mössen att ta sig in nu när det börjar bli lite kyligt ute.

Om du har lite koll på var de verkar ha tagit sig in så plugga med plåt eller något av samma hårdhetsgrad, lägg ut fällor (töm dem ofta!) och be Anticimex lägga ut gift. Det händer dock att mössen lär sig att de inte ska äta giftet, så det är inte bara att slå sig till ro om man lagt ut sådant. Dessutom kan de få för sig att lägga sig och dö någonstans där de börjar lukta – och det gör de när de dött kan jag lova. Har hört att de gillar at dricka glykol men dör av det, har inte testat men prova gärna.

Sen gäller det att sanera yttermiljön. De små kräken ska inte kunna förknippa ditt hus eller trädgård med mat. Fallfrukt är såhär års ett starkt lockbete för dem, kolla runt lite om du har t ex fruktträd, buskar, komposter eller otäta soprum i närheten samt åtgärda. Eftersom du bor i radhus kan det vara hos grannen som lockbetet finns, och har dessa också haft problem? Har ni gemensam vind där mössen springer fritt?

Skaffa katt som någon föreslog är ett sätt, men katter vill hemskt gärna ta in och visa up sina små jakttroféer för husse och matte. Så om ni är känsliga för att hitta halvätna möss i sängen (det gjorde vänner till oss) rekommenderas att katten ifråga får begränsningar i sin rätt att vistas inomhus.

Släng inte bort pengarna på elektroniska skrämmor, vetenskapen är ganska överens om att dessa är mer eller mindre verkningslösa.

Man får oftast in möss på hösten. Sätt några burfällor, beta med majs eller nutella, och släpp ut dem långt från huset. Det är troligen bara ett par stycken, så det är ganska kvickt gjort.

Mössen behöver bara ett hål på 3-4 mm för att ta sig in. Dessutom kan de klättra på lodräta väggar, så länge dessa är det minsta skrovliga.
Jag hävdar att båda dessa är myter. Jag fångade några husmusar för några år sedan, och det var -35 ute och nästan en meter snö, så jag hade inte hjärta att släppa ut dem förrän vädret var bättre, och satte dem därför i en bur som jag ibland använder som sjukbur till mina råttor. Gallret är med 8-10 mm glipor, och de tog sig inte ut.

Dessutom, i hanteringen för att flytta dem från fällan till buren så smet en, och det tog en stund innan jag lyckades fånga den. Den kunde inte klättra på grov vävtapet som var övermålad. Däremot så kan de, till skillnad från sorkarna, hoppa något alldeles otroligt.

Vi strödde osläckt kalk i isoleringen på innertak för att slippa råttor och möss där - har funkat utmärkt i närmare 25 år nu, på firman tar de ibland möss och en och annan råtta i fällorna, men de har undvikit taket i alla år.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag köpte möss skrämmare från Classe och det har funkat över förväntan...

Troberg skrev:
Jag hävdar att båda dessa är myter.
Jag har sett det med egna ögon.

O
Storleken på springan som behövs kan vi diskutera men stor är den inte....
Men det räcker med att de får igenom huvudet så är det inga problem....
Dessa rackare kan göra sig väldigt platta, frågan är om inte deras huvud är lite flexibelt åxå....
Oavsett så är det inte mycket som behövs för att de ska kunna ta sig igenom...

ricebridge skrev:
Jag har sett det med egna ögon.
Säker på att det inte var en näbbmus? De är attans små.

Titta på de här bilderna, det är "mina" husmusar. Buren har 8-10mm gallerglipor. Som du ser så finns det inte en chans att de kommer genom (kolla alla tre sidorna).

http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=163

(och, ja, de störtgillade att bli kliade på magen)

Troberg skrev:
Säker på att det inte var en näbbmus? De är attans små.

Titta på de här bilderna, det är "mina" husmusar. Buren har 8-10mm gallerglipor. Som du ser så finns det inte en chans att de kommer genom (kolla alla tre sidorna).

[länk]

(och, ja, de störtgillade att bli kliade på magen)
För det första så var invasionen av möss i den bostad vi hade av sådan omfattning att jag hade all anledning att kolla och dubbelkolla mina fakta, och nej, det rörde sig inte om några sketans näbbmöss.
För det andra sade Anticimex samma sak till mig när frågan kom upp i samband med att vi besiktigade huset som vi bor i nu inför köpet.
Men du kanske vet bättre än de som jobbar med sådana här saker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.